یک گزارش سازمان جهانی بهداشت بر داده‌های به دست آمده از ۸۷ کشور در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که افزایش مقاومت باکتری‌های عامل عفونت‌ها خونی به داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌های «خط دفاعی آخر» در سال او پاندمی کرونا رخ داده است.

bacteria

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مصرف بیش از حد یا مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها به میکروب‌ها کمک کرده است که به بسیاری از درمان‌ها مقاوم شوند و این در حالی است که شمار درمان‌های جایگزین در دست ایجاد به طور هشداردهنده‌ای اندک هستند.

در این گزارش آمده است که میزان‌های بالا (بالای ۵۰ درصد) مقاومت به داروها در باکتری‌هایی گزارش شده است که به طور معمول باعث عفونت‌های خونی مرگبار در بیمارستان‌ها می‌شوند، برای مثال کلبسیلا پنومونیه و گونه‌های اسینوباکتر.

این عفونت‌هااغلب نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک‌های «خط آخر» دارند که هنگامی به کار برده می‌شوند که همه آنتی‌بیوتیک‌های دیگر شکست خورده باشند.

بر اساس این گزارش، حدود ۸ درصد از عفونت‌های جریان خون ناشی از باکتری کلبسیلا پنومونیه به گروهی از داروهای خط آخر به نام کارباپنم‌ها مقاوم شده‌اند.

دکتر کارمم پسوآ-سیلوا، مدیر «سیستم نظارت جهانی بر مقاومت آنتی‌میکروبی» سازمان جهانی بهداشت گفت میزان‌های مقاومت در برابر داروهای ضد میکروبی (AMR) بسیار بالا مانده است، اما آنتی‌بیوتیک‌های خط آخر تازه شروع به از دست دادن قدرتشان کرده‌اند.

اما به گفته او هنوز یک پنجره بسیار باریک فرصت برای پاسخ دادن به این تهدید وجود دارد.

با اینکه اقدامات متمرکزی برای محدود کردن استفاده غیرضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها به عمل می‌آید، سرعت پژوهش‌های جدید در این زمینه پایین است.

تلاشِ، هزینه و زمان بالایی که برای تایید آنتی‌بیوتیک‌های جدید لازم است و بازگشت محدود سرمایه‌گذاری در این زمینه داروسازان را از سرمایه‌گذاری در این حوزه باز داشته است، به خصوص که این نوع داروها باید قیمت ارزانی داشته باشند و طوری طراحی شده‌اند که برای محدود کردن مقاومت دارویی هر چه کمتر مصرف شوند.

در نتیجه، عمده توسعه و تولید آنتی‌بیوتیک‌ها در چند آزمایشگاه مربوط به شرکت‌های داروسازی کوچک انجام می‌شود و اکثریبت شرکت‌های بزرگتر به سراغ بازارهای جذاب‌تر می‌روند.

فقط چند شرکت داروسازی بزرگ از جمله GSK و مرک در این حوزه باقی مانده‌اند- در حالیکه در دهه ۱۹۸۰ شماراین شرکت‌ها بیش از ۲۰ مورد بود.

یک آنالیز جهانی شاخص که در ابتدای امسال منتشر شد نشان داد که ۱/۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به علت عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها درگذشته‌اند و به این ترتیبی AMR (مقاومت در برابر داروهای ضد میکروبی) به یک علت اصلی مرگ در سراسر جهان بدل شده است و از اچ‌آی‌وی/ایدز یا مالاریا پیشی گرفته است.

نویسندگان گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌گویند لازم پژوهش‌های بیشتری انجام شود تا دلایل زمینه‌ساز افزایش AMR دردوره مورد بررسی و اینکه این افزایش مقاومت تا چه حد به استفاده افزایش‌یافته آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران پاندمی مربوط است، معلوم شود.

کد خبر 727265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha