سرانجام سفرهای خارجی مدیران شهری دوره ششم در سامانه شفافیت قرار گرفت، این لیست شامل سفرهای خارجی تا ۱۷ تیرماه امسال است .

شهرداری تهران

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از مقصد مدیران شهری کشور اسپانیا است که ۴ سفر از ۱۲ سفر ثبت شده در این سامانه به مقصد این کشور است. ترکیه هم با ۳ سفردومین مقصد پرتکرار مدیران شهری در یک سال گذشته است. سفر به کشورهای عراق ،امارات ،تاجیکستان، اندونزی و قطر هم دراین مدت به ثبت رسیده است .

در سفرهای ثبت شده در سامانه شفافیت ۶۱ تن از مدیران شهری واعضای شورای شهر و کارشناسان و... به سفرخارجی رفته اند. همچنین بیش از ۶۳ روز مجموع این سفرها به طول انجامیده است. طولانی‌ترین سفر مربوط به سفر تاجیکستان است که یکی از سه گروه اعزام شده در این سفر ۹ روز در این کشور برای شرکت در ششمین نشست مجمع شهرداران آسیایی حضور داشتند .

کوتاه‌ترین و کم جمعیت ترین سفر هم سفر دو روزه مجتبی شفیعی معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به قطر است که به تنهایی برای حضور در نشست جذب سرمایه گذار حضور یافته است .

البته گفته می‌شد حضور او در قطر برای بررسی فرصت خرید اتوبوس‌های قطری بعد از استفاده در جام جهانی است. نخستین سفربه کشور اسپانیا را هم دو کارشناس به مدت ۶ روز برای رویدادهای سازمان جهانی گردشگری انجام داده‌اند و سفر بعدی به اسپانیا هم سفری ۴ نفره به مدت ۵ روز برای حضور در یازدهمین کنفرانس و نمایشگاه شهر هوشمند اسپانیا بوده است .

سفربعدی به اسپانیا یک نفره و به مدت ۷ روز برای بازدید از بازدید از نمایشگاه گردشگری فیتور۲۰۲۲ بوده است. سفر ۱۰ نفره مدیران شهرداری به کشور عراق برای بررسی امکانات و وضعیت شهر کربلا برای حضور زائران در اربعین حسینی دومین سفر پرجمعیت مدیران شهربه یک کشور خارجی است.

حضور ۷ نفر از مدیران شهری در کشور امارات به مدت ۴ روز برای حضور در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۲۰ هم یکی دیگر از سفر پرجمعیت این دوره از مدیریت شهری است .

مدتی پیش مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران به سفرهای خارجی شهرداری تهران اشاره کرده و گفته بود از مسئولان شهرداری می‌خواهم تا گزارش سفرهای خارجی خود را به شورای شهر ارائه دهند. باید بدانیم که در سفرهای خارجی چه شده است و گزارش آن جهت شفاف سازی به شورای شهر ارائه شود.

لطف الله فروزنده معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری هم در صحن شورای شهر گفته بود: اصل بر نرفتن سفر خارجی است و تنها در صورت ضرورت می‌رویم. یک دسته سفرهای خارجی آنهایی هستند که مسئولان دعوت می‌شوند و با هزینه میزبان می‌رویم، یک دسته سفرهایی است که ما عضو کمیسیون‌ها هستیم و در صورت نیاز باید برویم. هیچ شهوتی برای رفتن به سفرها وجود ندارد. شهردار تهران در طول یکسال گذشته تنها به تاجیکستان رفته است و آن هم به دلیل آن بوده که شهردار تهران رئیس آن مجمع بود.

توضیح سخنگوی شهرداری تهران درباره سفرهای خارجی

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران هم در خصوص اولویت‌های سفرهای خارجی مدیران و کارکنان شهرداری به اکوایران گفته بود:‌ ماه‌هاست دو عضو شورای شهر تهران به عنوان عضو ناظر در کمیته‌های سفرهای خارجی حضور فعالانه دارند و هیچ جلسه‌ای نبوده که بدون حضور یکی از این دو عضو برگزار شده باشد. در این کمیته دلایل سفرها و انتظارات سفر و بعد از سفر گزارش سفر داده می‌شود .‌نخست اولویت ما بر نرفتن سفر خارجی است یعنی اگر امکان حضور به صورت مجازی فراهم بوده اولویت ما استفاده از این فضا است ،همچنین تاکید ما برسفرهایی است  که برای مدیریت شهری آورده اقتصادی دارد .

به گفته محمدخانی ‌براساس انتظاری که مجموعه‌های بالا دستی از ما دارند مبنی بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کسب کرسی در نهادهای بین المللی  و این که صدای ملت ایران به گوش دنیا برسد و حرفمان  زده شود. شهرداری تهران در یک سال اخیر در رویکرد جدید خود یکی از اولویت‌هایش را حضور در سازمان‌ها و نهادهای بین المللی مرتبط با حوزه شهری گذاشته است. همه سازمان‌ها و نهادهای بین المللی حوزه شهری را چه منطقه‌ای و چه جهانی را احصا و تلاش کردیم در آنها حضور پیدا کنیم و کسب کرسی داشته باشیم و زحمات مجموعه شهری را در آنجا ارائه بدهیم که منجر به نتایج خوبی هم شده گزارشی از این اقدامات را هم برای شورا ارسال کردیم .

سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: اگر سال ۹۹ که آغاز کرونا است و امکان سفر خارجی وجود نداشت و بسیاری از فرودگاه‌های دنیا تعطیل بودند و هیچ گونه مراسم بین المللی برگزار نمی‌شد و اجلاس‌های جهانی به تعویق افتاد از آمار خارج کنیم در یک سال اخیر کم ترین میزان سفر خارجی در تمام حدود ۱۵ و ۱۶ سال اخیر اتفاق افتاده یعنی تعداد سفرهای خارج  و تعداد ماموران در مقایسه با قبل کاهش داشته و در مقایسه با برخی از سال‌ها که ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است ما در برخی از دوره‌های مدیریت شهری تا ۴ تا ۵ برابر این یک سال سفر داشته‌ایم . این درحالی است که ما با افزایش دعوت مواجه بودیم، بسیاری از مراسم‌های بین المللی بعد از فروکش کردن کرونا در حال برگزاری است مانند اجلاس متروپلیس و اجلاس  UCLG  که بعد از دو سال  کمیته‌های زیر مجموعه آن  و اجلاس جهانی شان را امسال برگزار کردند اما میزان سفرها و تعداد مامورین به شدت کاهش پیدا کرد با این وجود در دوره جدید تأکید کمیته سفر این است که این میزان باز هم کاهش داشته باشد .

محمد خانی یادآورشد:‌ در کمیته سفرهای خارجی ۲۵ درصد سفرهای خارجی رد شده و این غیر از پیشنهاد سفرهایی است که مرکز ارتباطات در مذاکرات با بخش های مختلف شهرداری به آنها پیشنهاد مشارکت مجازی داده  و آنها هم  پذیرفتند. در یک تفاهم در کمیته سفرها قرار بر این شد که در حوزه‌های فرهنگی میزبانی طرف دعوت کننده پذیرفته شود اما سفرهایی که به قرار داد و انتخاب پیمانکاران خارجی ختم می‌شود هزینه سفر حتما از سوی شهرداری پرداخت شود.

منبع: اکو ایران

کد خبر 725484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    1 17
    آرزوی موفقیت برای شهرداری تهران
  • کارمند شهرداری IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    5 0
    برای برجام هم یک سفر به وین داشته باشی
  • مهدی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    6 0
    سفرها هیچ دلیلی نداشته چون کلا مدیران ما کارشناس نیستند فقط با رابطه به سمت و شغلی میرسند ،دلیل این سفرها رو فقط میشه گفت برای اینکه حالشون عوض بشه و ریکاوری کنند رفتن
  • محمد IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    8 0
    براین خان یغما چه دشمن چه دوست