گروه بین‌الملل: با وجود مخالفت شدید دولت مصر با برپایی هرگونه تظاهرات در خصوص حمایت از مردم غزه، مردم این کشور در 2هفته‌ای که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد

با برپایی ده‌ها تظاهرات، مخالفت خویش را با سیاست‌های دولت این کشور در قبال کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، نیروهای پلیس مصر با صدها تظاهر‌کننده مخالف دولت در شهر العریش درگیر شدند. این در حالی بود که 100هزار نفر از مردم شهر اسکندریه مصر هم برای اعلام حمایت خود از مردم غزه و در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین به خیابان‌های این شهر ریختند.

همچنین تعداد زیادی از زنان و کودکان مصری با تظاهرات در استان کفرشیخ ،حمایت خود را از مردم نوار غزه اعلام کردند.

این تظاهرات با دخالت نیروهای امنیتی مصر به عرصه‌ای برای مخالفت با حکومت مبارک تبدیل شد. حدود 4هزار نفر در این تظاهرات که به درخواست جماعت اخوان المسلمین مصر برگزار شد، شرکت داشتند.

از سوی دیگر، حدود 10هزار نفر دیگر نیز در حمایت از مردم غزه در استان بحیره در مصر تظاهرات کردند و توقف فوری حملات و پایان دادن به محاصره و بازگشایی گذرگاه‌ها را خواستار شدند.

محمد مهدی عاکف، رهبر جماعت اخوان المسلمین که این روزها در راس مخالفان حکومت مصر قرار دارد هم دیروز گفت که طرح پیشنهادی مصر- فرانسه در واقع درخواستی صهیونیستی است که اشغالگران با توسل به آن درصدد سرپوش نهادن بر شکست خود هستند.

عاکف همچنین دیروز را روز اعلام همبستگی ملت مصر با فلسطینیان و نیز محکومیت تجاوزات وحشیانه اشغالگران به نوار غزه اعلام کرد و از نظام‌های عربی خواست تا مواضعی مسئولانه و جدی برای متوقف ساختن حملات دشمن و نیز حمایت از غیرنظامیان اتخاذ کنند.

وی از تمامی گروه‌های سیاسی مصری خواست تا به حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی بپردازند و در این راه، از تمام امکانات مادی و معنوی خود استفاده کنند. رهبر جماعت اخوان المسلمین تصریح کرد: درخواستی که از حکومت مصر وجود دارد، این است که موضعی تاریخی را در قبال مسئله فلسطین اتخاذ نماید و تنها به حرف زدن بسنده نکند.

حمله به تظاهرکنندگان اردنی

دیروز در اردن ، پلیس به سوی بیش از 2هزار نفر از تظاهرکنندگانی که قصد نزدیک شدن به سفارت رژیم صهیونیستی در امان را داشتند، گاز اشک آور شلیک کرد. این جمعیت خشمگین در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اقدام به برپایی تظاهرات کرده بودند.

پلیس همچنین برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ماشین‌های آبپاش استفاده کرد. در جریان درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان، 5نفر هم دستگیر شدند

کد خبر 72525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز