طاهره ساعدی: قطعی مکرر شبکه اینترنت هوشمند در تهران طی هفته اخیر باعث اعتراض و گله‌مندی شهروندان تهرانی شده است.

این در حالی است که کاربران این شبکه نسبت به هزینه‌های بالای این سرویس و کیفیت اندک آن به‌خصوص کندی این شبکه انتقاد دارند. با گذشت حدود 3 سال از راه‌اندازی این شبکه هنوز اقدام مؤثری برای ارتقای کیفیت آن انجام نشده است.

مهندس محمد روح‌اللهی، مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: اینترنت هوشمند یکی از 8 سرویس ارائه شده توسط شبکه هوشمند است که کاربران به واسطه استفاده از این سرویس بدون تهیه کارت و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

وی در مورد بعضی اختلالات پیش آمده در هنگام اتصال به شبکه هوشمند اینترنت طی روز‌های اخیر، علت آن را، به روز رسانی سیستم عنوان می‌کند و می‌افزاید: این مشکلات فقط طی 2 روز و در هنگام شب ایجاد شد و نه طی چند هفته.

این در حالی است که برخی از استفاده‌کنندگان از این سرویس از قطع‌های مکرر در زمان استفاده از آن نه‌تنها طی چند روز اخیر بلکه در اکثر مواقع گله‌مندند و معتقدند هزینه محاسبه شده برای این سرویس هیچ همخوانی با خدمت ارائه شده ندارد و بالاست.

مهندس روح‌اللهی درخصوص مالیاتی که علاوه بر هزینه اعلام شده برای استفاده از این سرویس اخذ می‌شود، می‌گوید: ما تابع قانون مالیاتی کشور هستیم، بنابراین برای ارائه این سرویس که یک سرویس ارزش افزوده است مالیات محاسبه و اخذ می‌شود به‌ویژه که این میزان از 6 درصد به 3 درصد کاهش یافته است.

وی سرعت پایین اتصال به اینترنت از طریق شبکه هوشمند را استفاده از سرویس dial up برای این منظور ذکر می‌کند و می‌افزاید: دسترسی به سرعت بالاتر امکان پذیر نیست چون فناوری dial up  توان پشتیبانی از آن را ندارد و از سوی دیگر چون معمولا ISP‌ها پهنای باند در اختیار خود را بین تعداد زیادی کاربر به اشتراک می‌گذارند ممکن است سرعت از این هم کمتر باشد بنابر این کسانی که خواهان سرعت‌های بالاتری برای دسترسی به اینترنت هستند باید از سرویس‌های دیگری همچون ADSL استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران اظهار می‌دارد: هزینه استفاده از این سرویس زیاد نیست و با توجه به آسانی دسترسی به آن و حذف کارت‌های اینترنت و وارد کردن یوزر پس‌ورد بهای مناسبی دارد.

کاربران معتقدند که تعرفه اتصال به اینترنت از طریق  شبکه هوشمند در قبض تلفن بیش از مقداری است که آنها از اینترنت استفاده کرده‌اند.

مهندس بهنام زهرایی یکی از مدیران شرکت‌های متشکل از چند ISP با تایید این مسئله به همشهری می‌گوید:این سرویس چندان ارزان نیست و حتی برخی از افراد که برای استفاده از سرویس  ADSL (اینترنت پرسرعت)  مراجعه می‌کنند کسانی هستند که از هزینه بالای محاسبه شده برای بهره‌گیری از شبکه IN ناراضی بوده و ترجیح داده اند از خطوط پرسرعت استفاده کنند.

در این سرویس مخابرات حکم واسطه‌ای را دارد که برای ارائه اشتراک،  درآمد زیادی کسب می‌کند. وی می‌افزاید:درواقع می‌توان گفت در مقایسه با کارت های اینترنتی،  سرویسIN  گران‌ترین روش استفاده از اینترنت است؛ به‌عبارت دیگر هم از کارت های ساعتی dial up و هم از ADSL  پرهزینه تر است.

وی با اشاره به برخی اشکال های احتمالی این شبکه برای کاربران تأکید می‌کند : سرعت اینترنت هوشمند گاهی به طور متوسط از سرعت شبکه هنگام اتصال با کارت های اینترنتی کمتر است.

ولی ایراد مهم تر نحوه اتصال به شبکه است،  به این صورت که گاهی به شبکه متصل می‌شوید و برای شما هزینه محاسبه می‌شود ولی ارسال و دریافتی در شبکه انجام نمی‌شود و شما بیهوده وقت صرف می‌کنید،  این مشکل ناشی از«اکانتینگ»مخابرات است.

مهندس زهرایی همچنین برخی دلایل محاسبه تعرفه اینترنت هوشمند بیش از انتظار کاربران در قبوض تلفن را بر می‌شمرد و  اضافه  می‌کند: مخابرات برای این منظور هیچ سیستم کنترلی ندارد و به کسی هم جوابگو نیست، گزارشی هم از اکانتینگ ارائه نمی‌دهد درصورتی‌که مدت زمان استفاده از شبکه هوشمند در ISP ارائه‌دهنده موجود است.

از سوی دیگر بعضی مراکز سوئیچینگ مخابرات به درستی عمل نمی‌کند و پس از قطع اتصال به شبکه هوشمند توسط کاربر، یوزر گاه تا ساعت‌ها متصل می‌ماند و بعد قطع می‌شود، به عبارت بهتر،  با اینکه کاربر از این سرویس استفاده نمی‌کند به‌دلیل اشکال سوئیچ برای وی هزینه محاسبه می‌شود.

به بیان مهندس زهرایی در حال حاضر مخابرات 36 درصد از درآمد کسب شده توسط اینترنت هوشمند را برمی‌دارد که هنوز دلیل تعلق گرفتن این درصد به مخابرات مشخص نیست.

درواقع مخابرات خدمات خاصی به‌جز جمع‌آوری مبلغ را از طریق قبوض تلفن انجام نمی‌دهد و تمام امکانات و تجهیزات لازم را شرکت‌های اینترنتی فراهم می‌کنند.

مهندس مسعود، ریاضیات رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی نیز یکی از معایب اینترنت هوشمند را هزینه بالای آن عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید:  در حال حاضر مخابرات هزینه زیادی بابت سرویس اینترنت هوشمند (36درصد) از شرکت‌های اینترنتی دریافت می‌کند که بسیار بالاست.

به‌نظر من مخابرات باید این مقدار درصد را پایین بیاورد و آن را به 10درصد یا کمتر برساند، در شرایطی حتی می‌تواند مبلغی را از شرکت‌ها دریافت نکند؛

چراکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های مخابراتی در سراسر دنیا در ازای ارائه چنین سرویس‌هایی پولی را دریافت نمی‌کنند، در این صورت استفاده از این سرویس برای مشترکین نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته ریاضیات کیفیت نامناسب اینترنت و از جمله اینترنت هوشمند به مخابرات بر می‌گردد.

محمودرضا خادمی، مسئول کمیته اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در همین زمینه به همشهری می‌گوید: طی قراردادی با مخابرات در این زمینه، شرکت مخابرات بابت بیلینگ و اکانتینگ 30 در صد از درآمد حاصله از این سرویس را بر می‌دارد و قرار شده مالیات محاسبه شده برای این منظور به جای 6 درصد از اول مهر 3 درصد اخذ شود که هنوز مشخص نیست مالیات به همین میزان اخذ می‌شود یا خیر.

وی یادآور می‌شود که  بهتر است شرکت مخابرات برای ارائه یک سرویس دو بار مالیات اخذ نکند و به مالیاتی که از مشترک می‌گیرد بسنده کند.

خادمی به کاربران تذکر می‌دهد از شرکت‌هایی سرویس شبکه هوشمند را دریافت کنند که در کنار شماره تلفن اینترنت هوشمند، شماره پشتیبانی 24 ساعته نیز داشته باشند تا درصورت بروز هر مشکلی بتوان با آن شرکت تماس گرفت.

کد خبر 72510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز