معاون وزیر اقتصاد از افزایش ارزش سبد سهام عدالت تا مرز ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در زمان حاضر هر سهام عدالت که با قیمت یک‌میلیون تومان واگذار شده بود حداقل ۲۰میلیون تومان ارزش دارد و ارزش سهام عدالت ۵۰۰هزارتومانی هم الان بین ۸ تا ۱۰میلیون تومان است.

سازمان بورس

به گزارش همشهری آنلاین، محاسبات همشهری نشان می‌دهد فقط ارزش ۳۶شرکت بورسی موجود در سبد سهام عدالت ۶۶۰هزار میلیارد تومان، یعنی معادل ۱۰درصد از کل ارزش بازار سهام است.

۱۵سال بعد از واگذاری نخستین برگه سهام عدالت بالاخره از اردیبهشت۱۳۹۹ روند آزادسازی‌ سهام عدالت شروع شد و سازمان خصوصی‌سازی‌ از طریق ۲روش مستقیم و غیرمستقیم فرایند کار را آغاز کرد. در آن زمان از میان ۴۹میلیون مشمول فقط بخش کوچکی از دارندگان سهام عدالت توانستند سهام خود را بفروشند. بعد از آن به‌دلیل نزول شاخص‌های بورس روند آزادسازی‌ سهام عدالت متوقف شد. اعتقاد کلی بر این بود که فروش سهام عدالت از سوی مشمولان می‌تواند اثر منفی بر شاخص‌های بورس داشته باشد. موضوعی که هنوز درباره آن بررسی کارشناسی انجام نشده است.

در چنین شرایطی تازه‌ترین اطلاعات از مجموع ارزش دارایی‌های کل مشمولان سهام عدالت نشان می‌دهد ارزش سهام ۴۹میلیون مشمول سهام عدالت با رشد زیادی مواجه شده و آنطور که روز گذشته معاون وزیر اقتصاد خبر داد به رقمی اعجاب‌آور رسیده است.

محاسبات همشهری هم نشان می‌دهد فقط ارزش سهام شرکت‌های بورسی موجود در سهام  عدالت ۱۰درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهد.

ارزش سهام شرکت‌های بورسی

آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون ۴۹شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد ۳۶شرکت در بورس و فرابورس مبادله می‌شوند و سهام ۱۳شرکت دیگر در بورس حضور ندارند.

در ابتدا شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت ۶۰شرکت بودند، اما با توجه به اینکه مجموع وجوه حاصل از سود سهام شرکت‌ها تا سال۹۵ کفاف تسویه ارزش سهام ۶۰شرکت را نمی‌داد، سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره تجدیدنظر کرد و ۱۱شرکت و بخشی از سهام شرکت دخانیات را از سبد سهام عدالت خارج کرد.

محاسبات همشهری نشان می‌دهد جمع کل سهام ۳۶شرکت بورسی متعلق به مشمولان سهام عدالت ۶۶۰هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از ۱۰درصد از کل ارزش بازار سرمایه را شامل می‌شود که از این میزان سهم ۴شرکت شامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت تهران بیش از سایر شرکت‌هاست.

طبق این اطلاعات ۱۳۸هزار میلیارد تومان از مجموع کل ارزش سبد سهام عدالت مربوط به سهام هلدینگ خلیج‌فارس و ۹۱هزار میلیارد تومان به ملی صنایع مس مربوط است. فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان نیز به‌ترتیب ۷۸۳۰۰ و ۶۹۴۴۰میلیارد تومان از جمع کل ارزش سبد سهام عدالت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به آنکه سهام ۱۳شرکت حاضر در سبد سهام عدالت در بورس دادوستد نمی‌شود اطلاعات کاملی در مورد ارزش آنها در دست نیست با این حال با توجه به آماری که معاون وزیر اقتصاد در مورد ارزش سبد سهام عدالت ارائه کرده احتمالا جمع کل ارزش سهام این شرکت‌ها نیز رقمی بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان است.

ارزش ۸۰۰هزار میلیارد تومانی سهام عدالت

معاون وزیر اقتصاد خبر داده، ارزش اسمی سهام عدالت، در تاریخی که واگذار شد، ۲۵هزار میلیارد تومان بود اما این سهام هم‌اکنون به‌نرخ روز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار میلیارد تومان ارزشگذاری می‌شود.

هادی قوامی تأکید کرد: در زمان حاضر هر سهام عدالت که با قیمت یک‌میلیون تومان واگذار شده بود حداقل ۲۰میلیون تومان ارزش دارد و ارزش سهام عدالت ۵۰۰هزارتومانی هم بین ۸ تا ۱۰میلیون تومان است. او ادامه داد: ۶دهک از جمعیت کشور شامل ۴۹میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند.

واگذاری سهام به ‌جامانده‌ها

معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره واگذاری سهام به جامانده‌های سهام عدالت گفت: از طریق سازمان خصوصی‌سازی در تلاش هستیم تا جاماندگان سهام عدالت نیز بتوانند سهام عدالت خود را دریافت کنند.

قوامی تأکید کرد: مدل واگذاری‌ها در سال‌های اخیر تغییر ماهیت پیدا کرده است تا گروه‌های هدف بیشتری را در بر گیرد.

۱۰درصد بورس در اختیار سهام عدالت  |  ارزش سهام عدالت ۵۰۰ و  یک‌میلیون تومانی چقدر شد؟

کد خبر 725067
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha