سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی کشور طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک اجرا می شود، توضیحات بیشتری از چگونگی اجرای این طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات (شما)» ارائه کرد.

خاندوزی - وزیر اقتصاد

همشهری آنلاین- مریم موسی پور، نجمه احمد بیگی: از همان ابتدای اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها و افزایش یارانه نقدی خانوارها صحبت از قطع یارانه نقدی و ارائه کالابرگ الکترونیک مطرح بود.

اجرای این طرح در حالی مطرح است که مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی دارند.

چندی قبل مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مسعود میرکاظمی دراین باره گفت: نظرات مردمی حاکی از آن است که  مردم بیشتر ترجیح می‌دهند یارانه دریافت کنند تا کالابرگ.

وی افزود: قانون می‌گوید که یارانه به صورت کالابرگ باشد، اما نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد که مردم می‌خواهند در استفاده از آن آزاد باشند و یارانه را به کالابرگ ترجیح می‌دهند.

وی درباره زمان اجرای کالابرگ و محل تامین منابع آن نیز گفت: باید توجه داشت که کالا برگ، کوپن نیست. قرار بر این است که با راه‌اندازی کالابرگ، یارانه برای خرید چند قلم کالا برای خانوار محدود شود و باید ساز و کار دقیقی برای اجرای آن تعرف شود و بانک‌ها در اجرای این ساز وکار مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه تعریف شده، این است که دیگر مبلغ یارانه به حساب افراد واریز نشود، بلکه هزینه خرید کالاها با استفاده کارت از سوی افراد به حساب فروشنده واریز شود و فراهم کردن این زیرساخت و روند زمان‌بر بوده‌ است.

با وجود ابهامات فراوان در این باره و زمان اجرای آن،‌ دیروز سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی از نزدیک بودن زمان اجرای این طرح خبر داد.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود افزود: در روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی کشور طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک اجرا می شود.

وی با بیان اینکه مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه انداخت‌ اما وعده داده شد که پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استانها هم انجام شود.

سخنگوی اقتصادی دولت شیوه اجرای گفت: الزامات اجرایی طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات(شما)» به سرعت تکمیل شد و موضوع و سناریوی اجرای طرح در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و به تایید رسید.

جزئیات جدید از اجرای طرح

وزیر امور اقتصادی و دارایی اما اطلاعات جدیدی از شیوه اجرای این طرح داده است.

وی گفت: الزامات اجرایی طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات(شما)» به سرعت تکمیل شد و موضوع و سناریوی اجرای طرح در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و به تایید رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی برای اجرای طرح وجود ندارد و عملیات اتصال فروشگاهها در چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره ای در سطح کشور آغاز شده و به سرعت در حال انجام است.

خاندوزی گفت: این طرح به صورت تدریجی و با توجه به سطح امادگی شبکه پرداخت و سایر معیارها با هدف توسعه تا سطح دهستانها، در استانها و شهرستانها اجرا خواهد شد و طی روزهای اینده بصورت ازمایشی در یکی از  استان های جنوبی  کلید خواهد خورد.

وی در توضیح بیشتر چگونگی اجرای این طرح گفت: در این طرح، معادل یارانه نقدی هر خانوار، حدود یکماه زودتر روی کارت بانکی سرپرست خانوار اعتبار شارژ می شود و با این اعتبار، می توان از فروشگاههای زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاههای مشخص اقدام به خرید کالاهای اساسی کرد. هر میزان خریدی که از این محل انجام شود، در واریز یارانه نقدی بعدی، از مبلغ یارانه نقدی خانوار کسر خواهد شد.

در عین حال عضو هیئت‌رئیسه مجلس در توئیتی اعلام کرد و از تکمیل زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح کالابرگ الکترونیکی در پی پیگیری رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد.

محسن دهنوی در توئیتی با اشاره به «طرح کالابرگ الکترونیکی» نوشت؛ ماه‌ها است که مجلس، اجرای طرح کالا برگ را به دولت تکلیف کرده و با پیگیری قالیباف رئیس‌مجلس، امروز جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت ‌این طرح در سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کردیم. اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است. این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

کد خبر 722635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 170
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • محمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    113 4
    اگه نظر ملت براتون مهمه خواهشاً همون نقدی رو بدید بهتره باهاش اقساط مون رو پرداخت می کنیم . ما کارت اعتباری و ... نمی خوایم جهت اطلاع
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    122 3
    ما همون یارانه نقدی میخوایم دست از سر مردم بردارید...
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    106 1
    اخه شما چه میونید ماچه کالایی نیاز داریم که میگی کی مرغ میخوره اخه فقط یارانه رو نقدی بدین خودمون میدونیم چطور خرج کنیم ...کالاموردنظرمون خرید کنیم
  • بهمن IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    102 1
    مردم بیشتربه پول نیاز دارند نه مرغ وپنیر ابن چه کاری دولت ومجلس میخواهند سر مردم بیاورند مردم رابیشترازاین بدبختر نکنید مردم کالا برگ نمیخواهند یارانه رانقدی پرداخت کنید
  • رادین IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    109 1
    تورو خدا همون نقدیشو بدید ما مشگل داریم میدم جای کرایه
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    96 3
    نقدی بهتره چون هر کسی دستش بازتر تا هر جایی خواست خرجش کنه چه قسطش باشه چه خواست کالایی بخره
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    100 1
    خواهش می کنم یارانه‌ها رانقدی بدهید
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    91 3
    کوپن الکترونیکی... بازگشت به 40 سال قبل رو بر همگان تبریک میگم اخه 300 تومن چیه که این همه معاونو مدیرو کارمندو دانشمند مشغول تحلیل و بررسی چگونه پرداخت کردنشن؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    104 3
    سلام لطفا یارانه هارانقدی بدن چرامیخان بزور کالاهای انبار شده بی کیفیت رو به مردم بجای یارانه بدن . چرابرای مردم شما تصمیم میگیرین که چی بخورن لطفا دراین مورد بجای مردم مستضعف تصمیم نگیرید. بسه دیگه این همه فشار برای این اقشار جامعه لطفا پایتان را ازگلوی مردم بردارین
    • مریم IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      37 0
      دقیقاچند ماه دارند تصمیم میگیرن
  • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    63 1
    یه مشت ... نشستن تو مجلس دارن برای مردم تصمیم میگیرن. 90٪مردم موافق با یارانه نقدی هستن این ... چسبیدن به اجرای کالا برگ
  • وفا IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    76 1
    اگر یارانه نقدی را قطع کنید ما دوباره برای پرداخت کرایه خونه باید به درد چه‌کنم گرفتار بشیم
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    59 4
    درصورت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک ،به منظور رعایت عدالت اجتماعی ،این طرح باید به عموم مردم ایران مثل زمان 8 سال دفاع مقدس وهمانند طرح هوشمند سازی نان تخصیص یابد درغیر این صورت باعث به وجود آمدن تبعیض ونارضایتی آحاد مردم خواهد شد.
  • ایرانی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    51 3
    به نظرتون دادن کوپن اونم درون این اوضاع واقعا مناسبه،اونم چی باتورمی که قدرت خرید مردم روبه زیرصفررسانده به نظرتون بااین کاردولت چندتا خانواده اواره خیابون میشوند،چندتا خونه خالی میشه چقدرنارضایتی بالا میره،...
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    59 4
    آ خه روستا ی ها که درماه یک ریالی هم درآمد ندارن یارانه غیر نقدی مشکلات بیشتری برای شان بوجودمی آید.
  • US ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    57 5
    امدید یارانه شش ملیون را به دلیل واهی حذف کردید بعد شش ماه سه ملیون را برگردونید حالا سه ملیون را قطع یارانه کردید ایا شما مسلمان هستید ... با این گرانی برای نون بری پست ومقام میگیرید
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    55 2
    آقا شما چرا بجای مردم نظر میدید مردم باپول یارانه ....چندرقازی که میدید بدبختیشونا ردوبدل میکنن .مردم کرایه خونه ميدند مردم .باپول یارانه خیلی کارها انجام ميدند..این کاری که شما انجام میدید فقط بدرد شکم مردم میخوره .ودیگر هیچ .خواهشن همون یارانه نقدی که می‌دادید واریز کنیدبه حساب مردم .هیچ کس از گرسنگی نمرده
  • امید IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    69 1
    اگرنظر مردم براتون مهم پس مردم را اذیت نکنین ما یارانه نقدی میخوایم حداقل یک گوشه از اجاره خونمون را بدیم
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    56 3
    من نمیدونم چرا حالا گیر دادن به کلا برگ بابا کلابرگ نمیخوایم کیو باید ببینیم اجاره خونه داریم بریم تو خیابون چادر بزنیم کلا برک چه بدرد ما میخوره اقای ابراهیم رییسی بسته لطفا بسته خسته شدیم به خدا یه کار رو درست انجام بده خدا پدرتو بیامورزه انقدر استرس بهمون وارد نکنین
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    60 2
    تو روخدا نظرات به دولت نشون بده من بدبخت میشم یارانه کالا برگ بشه تو روخدا نقدی باشه ما قسط میدیم
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    57 1
    لطفا برا مردم تصمیم نگیرید همون یارانه نقدی را بدید بهتره و مطمعن باشید مردم از طرح کالا برگ استقبال نمیکنند و آشوب و بلوایی دیگر درست نکنید . بزارید همون یارانه نقدی باشه بهتره..
  • US ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    55 3
    هیچ ادم عاقلی میادخانه سالم را با بیل و کلنگ ویران نماید این اتفاق در آخردولت روحانی و رئیسی رخ داد
  • سلطانی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    56 1
    ماهمون یارانه نقدی ترجیح میدهیم خیلی خیلی بهترازکلابرگ من یکی یک درصد با کوپن موافق نیستم
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    51 1
    ملت عزیز ماه های آینده باید بریم سر صف.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    43 3
    اگه نظر مردم براتون ارزش داره مطمعنا نقدی دوست دارن کالا برگ مال دوره هخامنشیه
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      31 4
      مشکل مملکت زیاده انشاالله آشوب ها بزودی خواهد خوابید ...شما بزارید نقدی باشه تا مشکل بعضی ها حل بشه ....آشوب و اغتشاش دیگر از نو درست نکنین.بهوش باشین.یارانه من قطع شده من بصورت پیشنهاد پیام گذاشتم.
  • رعنا IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    44 2
    با سلام کسی که میخواد کالابرگ به مردم بدبخت بده اون عقده داره فکر رفاه مردم نیست باز میخواد مردم بیچاره اسیر صف بشه با مردم دشمنی میکنه ما نقدی میخواهیم لطفان دیگه برای رفاه مردوم شما تصمیم نگیر بزار از گشنه گی مردم بمیرن فقط نقدنقد نقد نقد نقد بخدا دوساله همسرم بیکاره من با پول یاران زندگی میکنم
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    40 1
    سلام خواهشا به نظر مردم احترام بزارید ،خوب کسی راضی به کالا برگ نیست،چرا این کارارو میکنید وباعث ناراحتی مردم میشید،مردم هزار مشکل دارن ،که با همین یارانه ،نیمش حل میشه
  • محبت IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    47 3
    فقط یارانه نقدی خوبه
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    37 3
    به خدا ملت خودشون با توجه به مشکلاتشون،، میدوند چطور خرج کنندوبرنامه ریزی کردند، چیزایی که فروشگاه بده هم خودشون میخرند،، پس نیازی نیست به کالابرگ. همون نقدی باشه،
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    42 1
    مسخره کردین خودتونو وملت رو هم سرکار گذاشتین این چه طرح مزخرفی هست مردم قسط دارن بدبختی دارن جمع کنین این بساط ... رو یارو بایارانه اش داره کرایه خونشو میده ...
  • امید IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    28 2
    یه عمر کوپن داشتیم هرموقع اعلام میشد میرفتیم قندوشکر روغن....‌میگرفتیم یه صندوق عقب ماشین پرمیشد۴۰۰تومن۷۰۰تومن پره پر‌‌.الان یارانه های همه چیزوبرداشتین قبض هاهم که دیگه یاخدا.‌‌‌..الان میری خرید۲تا۳تاپلاستیک جنس میخری۱ملیون میای خونه میبینی یارانه تموم هنوزنه گوشت داری نه مرغ حالا ازکجاچجوری پول جورکنی ایناروبخری تامیای زوربزنی عه اخره برجه کرایه خونه کرایه سرویس مدرسه و ‌‌‌‌....خلاصه اقا خواهش میکنیم این دوریال یارانه روبزارید دودست مردم باشه نقدینگی فدای ایران
  • امید IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    33 1
    همون نقدی روبدین ماکه چند سال کوپن داشتیم چراجمعش کردین حالا بااین توورم۱۴۰درصدی میخاین این نقدینگی روازمردم بگیرین مابااین یارانه قسط وام میدیم .همین نقدی باشه بهتره
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    38 1
    با این کارهاتون دارید کشور و مردم را نابودمی کنید،فتنه درست نکنید همان نقدی بهتره،در ضمن به جای ۸۰ میلیون هم تصمیم نگیرید،بیشتر از این برای ملت مشکل درست نکنید
  • حقیقت IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    35 3
    پس از گذشت این همه سال مردم دیگه فهمیدن هرتصمیمی که گرفته میشه ( واردات ماشین ، یارانه و..... ) به ظاهر برای رفاه ملت انجام میشه ولی در باطن به نفع اون 4 درصدی هست که پس از انقلاب و جنگ روی دوش مردم سوار شدن و هیچ قانونی نیست که باهاشون برخورد کنه . نتیجه همه این تصمیمات میشه همین نارضایتی ها که چند ماهه مردم عزیزمون ( مردم عادی ، سربازان وطن ، حافظین امنیت و ..... ) توی کوچه و خیابون جان عزیز رو از دست میدن .
  • F.r IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    34 2
    ما همه ملت ایران خواستار یارانه نقدی هستیم از جانب ماهم لطفا تصمیم نگیریدهرکس به طریقی داره با یارانه مشکل و بدبختیاشو حل میکنه چرا خودن به دل ملت میکنید
  • ووووو IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    36 4
    یارانه به صورت نقدی باشه بهتره شاید کسی نداشته باشه بخاد باش دکتر بره یا لباسی بخره اینجوری که بشه کارت اعتباری سودش میره تو جیب فروشگاها همینجوری که طی سالهای قبل دیدیم خانواده هایی هستن که چشم میدشون به همین مبلغ یارانه س خدا رو خوش نمیاد که محدودشون کنین