گروه ورزشی: این روزها فدراسیون بسکتبال روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارد

ارائه برنامه برای مسابقات گوآنگجو. البته محمود مشحون از جمله روسای فدراسیون‌های ورزشی نبود که قول قهرمانی و مدال طلا را داد. او با واقع‌گرایی از موفقیت صحبت می‌کند و البته به سیاستی که در ورزش کشور در مورد نتیجه‌گرایی وجود دارد نگاه انتقادی دارد.

او در گفت‌و‌گو با ایسنا و مهر  از تدوین طرحی که چگونگی حضور تیم‌های ملی ایران را در میادین آسیایی و جهانی شامل می‌شود، سخن گفت. وی درباره‌ موضوعاتی دیگر از جمله بروز شایعاتی مبنی بر ممنوعیت ورود بازیکنان آمریکایی به لیگ ایران هم اظهارنظر کرده است.

  • شما  به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال کسب عنوان ششم مسابقات جام شیخ راشد امارات را از سوی مهرام چطور ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من گرچه تیم مهرام با کسب مقام ششمی این مسابقات عنوان خوبی را به دست نیاورده اما این چیزی از مقبولیت و توانایی‌های این تیم کم نمی‌کند. بسکتبال بازی لحظه‌هاست و بروز هر اتفاقی که منجر به پیروزی یا شکست یک تیم شود محتمل است اما موضوع نگران‌کننده، بحث تفکرات نتیجه‌گرایانه در ورزش کشور است.

  • یعنی بروز برخی انتقادات از این تیم را حاصل این تفکر می‌دانید؟

بله. به نظر من یکی از اشکالات بزرگ موجود این است که اصولا همه‌ به دنبال کسب نتیجه هستند و صرفا همه‌ تفکرات به آن منتهی می‌شود و این طبیعی است که در چنین شرایطی قابلیت‌ها، موقعیت‌ها و وضعیت‌ها زیر سئوال می‌رود. مهرام بر پایه برنامه‌ریزی در مسابقات شیخ راشد شرکت کرد. این تیم می‌دانست که قهرمان نمی‌شود چون برای قهرمانی تجهیز نشده بود. از طرفی مهرام با اهداف دیگری از جمله انجام بازی‌های تدارکاتی و شناخت از رقبایش در میادین آسیایی به امارات سفر کرد، بنابراین نباید حرکت‌شان را کم ارزش و کمرنگ جلوه داد. چه بسا اگر این تیم با بدشانسی مواجه نمی‌شد، حالا شرایط کاملا فرق می‌کرد. بنابراین باید بگویم هیچ نگرانی درمورد مهرام ندارم و البته حضورشان را هم در این جام ارزنده و منطقی قلمداد می‌کنم.

  • فدراسیون بسکتبال و سازمان تیم‌های ملی با هدف پشتوانه‌سازی در تیم جوانان تیم« ب»  بسکتبال را تشکیل داد، آیا به اهداف‌تان رسیده‌اید؟

بله. ما با ترتیب دادن چهار روز تمرین در آخر هر ماه و در خلال آن اختصاص تمریناتی برای تیم اصلی جوانان سعی کردیم آمادگی نفرات را برای شرکت در مسابقات جهانی حفظ کنیم. از طرفی قصد داشتیم علاوه بر پشتوانه‌سازی اجازه ندهیم هیچ بازیکنی در حاشیه امنیت قرار گرفته و تصور کند همه چیز برایش تمام شده است. در حال حاضر و پس از برگزاری مراحل اردوهای انتخابی و آماده‌سازی به نظر می‌رسد شرایط مطلوب است.

  • مسابقات لیگ، طبق برنامه بیستم اردیبهشت ماه خاتمه می‌یابد و تیم جوانان ایران تیر‌ماه باید در مسابقات جهانی شرکت کند. چه برنامه‌ای برای ارتقای شرایط این تیم دارید؟

ما برنامه‌های مدونی را برای تیم‌های جوانان و بزرگسالان تدوین کرده‌ایم. در حال حاضر که با برگزاری اردوهای کوتاه‌مدت کار را دنبال می‌کنیم و پس از پایان مسابقات لیگ در مرحله‌ اول بازیکنان را در ایام تعطیلات سال جدید به اردوهای شبانه‌روزی دعوت خواهیم کرد و در نهایت همزمان با اتمام رقابت‌های لیگ کار را طبق برنامه پیش می‌بریم.

  • درمورد استخدام سرمربی برای تیم‌های ملی به جمع‌بندی رسیده‌اید؟

تیم جوانان با کادر فنی فعلی به کارش ادامه خواهد داد تا زمانی که تشخیص بدهیم  این تیم به مربی خارجی نیاز دارد. اما ‌تیم ملی بزرگسالان ایران به یک مربی مطرح خارجی و با دانش‌تر از قبل نیاز دارد. مذاکراتی در حال حاضر انجام گرفته و البته ادامه دارد که در صورت به قطعیت رسیدن اعلام خواهد شد.

  • شایعاتی مبنی بر ممنوعیت ورود بازیکنان آمریکایی به لیگ ایران مطرح است. آیا چنین تصمیمی صحت دارد؟

من تا این ساعت چنین چیزی نشنیده‌ام.

  • اما، اصرار برخی تیم‌ها برای جذب بازیکنان غیر‌آمریکایی در این اواخر کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ از جمله تیم  مهرام.

باشگاه‌های ما در این زمینه حرفه‌ای عمل می‌کنند و در این راستا روز‌به‌روز هوشمندانه‌تر قدم برمی‌دارند. طبیعی است که همه به دنبال بازیکنان کارآمد و تاثیرگذار هستند، از جمله مهرام که همیشه به دنبال بهترین‌هاست.

  • کمیته‌ روانشناسی با چه هدفی در فدراسیون بسکتبال تشکیل شده است؟ آیا ماموریت اصلی این کمیته به تیم‌های ملی خلاصه می‌شود؟

فدراسیون بسکتبال به عنوان نخستین فدراسیون ورزشی نسبت به تشکیل و آغاز کار کمیته روانشناسی اقدام کرده است چرا که به انجام این کار در بخش‌های مختلف اعتقاد دارد. این کمیته با مدیریت خانم شجاعی کارش را رسما آغاز کرده است و کل امور فدراسیون را شامل می‌شود. حتی من هم اگر نیاز داشتم حتما به این کمیته مراجعه خواهم کرد.

  • برای برنامه تیم ملی سخن از بودجه یک میلیاردی کرده‌اید؟

سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک در سال جاری به ترتیب 004 و 600 میلیون تومان بودجه برای فدراسیون بسکتبال در نظر گرفته‌اند که البته هنوز هم به طور کامل پرداخت نشده است. ما برای حضور در رقابت‌های چین هم به همین مقدار بودجه یعنی یک میلیارد تومان نیاز داریم. با وجودی که پیش از بازی‌های المپیک 8002 پکن ملی‌پوشان بسکتبال ایران با دعوت دیگر کشورها و با هزینه آنها اکثر اردوهای برون‌مرزی خود را برپا کردند.

کد خبر 72251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز