همشهری آنلاین: جانشین پلیس آگاهی کشور از وقوع 65 مورد فرزند کشی در 9 ماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ دوم احمد محمدی فر درباره وضعیت قاچاق در حوزه میراث فرهنگی، با اشاره به این که در بحث نگهداری و حفاظت از آثار میراث فرهنگی باید نگاه دیگری ایجاد شود،‌ اظهار کرد: با توجه به این که 100 هزار تپه تاریخی کشور در معرض حفاری‌های غیرمجاز قرار دارد، قاچاق در حوزه میراث فرهنگی شدت پیدا کرده است.

اشیای فاقد ارزش تاریخی پس از کشف بلاتکلیفند

وی با بیان این که متاسفانه یک شی و یا یک کتاب که دارای ارزش تاریخی است،‌ در کشور چندین بار مورد سرقت قرار می‌گیرد، درباره سرانجام اشیایی که توسط پلیس کشف، اما از سوی میراث فرهنگی فاقد ارزش تلقی می‌شوند نیز گفت: پلیس با قاچاقچیانی که به عنوان عتیقه، شی‌ای را به فروش می‌رسانند، برخورد می‌کند که در برخی موارد، با کار کارشناسان میراث فرهنگی مشخص می‌شود که شی کشف شده،‌ فاقد ارزش تاریخی است.

امیر محمدی‌فر با تاکید بر این که اگر یک شی کهنه فاقد ارزش فرهنگی است، می‌توان از آن به عنوان یک شی هنری در مکانی نگهداری کرد،‌ گفت: در رابطه با اشیایی که ارزش آن‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد تایید قرار نمی‌گیرند، بلاتکلیفی‌هایی وجود دارد. هرچند این اشیا از بین نرفته و در عین حال که نگهداری این اشیا موضوعیتی با وظایف نیروی انتظامی ندارد، اما پلیس از آن‌ها نگهداری ‌می‌کند.

از کارکنان متخلف ناجا حمایت نمی‌کنیم

امیر محمدی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا پلیس آگاهی از ضرب و شتم و تحت فشار قرار دادن برای گرفتن اعتراف استفاده می‌کند، با منسوخ خواندن این شیوه‌ها، آنها را غیرقانونی خواند که ضمن برخورد با مرتکب، موضوع به عنوان جرائم در حین خدمت از سوی دادسرای نظامی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ممکن است، خیلی اتفاقات برخلاف قانون بیفتد که اگر مدیری در پلیس آگاهی متوجه شود، برخی از ماموران اقدام به ضرب و شتم متهمی کرده‌اند حتما برخورد خواهند کرد. چون این گونه اتفاقات، مورد نظر نیروی انتظامی نیست.

جانشین پلیس آگاهی کشور با اشاره به این که تلاش کرده‌ایم روش‌های جرم‌شناسانه مبتنی بر اقدامات علمی را در حوزه پلیس آگاهی افزایش دهیم، افزود: به طور مثال، با انجام آثاربرداری از صحنه جرم،‌ اگر متهم نیز به جرم اعتراف نکند، اثر به دست آمده، مدرک جرم محسوب می‌شود و همچنین اعتراف، به تنهایی دلیلی بر اثبات جرم نیست. حتی اگر کسی را کتک بزنیم و از او اعترافی بگیریم، اگر متهم در پیش قاضی بگوید، مرتکب جرم مورد نظر نشده است، اعتراف گرفتن ما بی‌اثر است.

وی ادامه داد: مرکز آموزش پلیس آگاهی در سال گذشته 21 هزار تن را مورد آموزش در دو بخش آموزش‌های کشف جرم و آموزش‌های مورد نظر در حوزه قوانین و مقررات قرار داد و به کارکنانش اعلام کرده است که اگر شخصی از کارکنان ناجا مرتکب جرمی شود، از سوی نیروی انتظامی حمایت نخواهد شد.

امیر محمدی‌فر با تاکید بر این که استفاده از شکنجه و ضرب و شتم در گرفتن اعتراف از مجرمان منسوخ شده است،‌ به ایسنا گفت: پلیس در صورت برخورد با این‌گونه جرایم، به غیر از برخوردهای قضایی، نیروی متخلف را از پلیس آگاهی منفک خواهد کرد. این در حالی است که آمار افراد متخلف در این رابطه در سال‌های اخیر نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

افزایش 8 درصدی قتل عمد در کشور

جانشین پلیس آگاهی کشور با ارائه آمار وقوع و کشفیات جرایم در پلیس آگاهی طی 9 ماه گذشته، از کاهش 1/4 درصدی وقوع انواع سرقت‌ها از جمله سرقت منزل و بانک خبر داد و افزود: وقوع قتل عمد در 9 ماه گذشته هشت درصد افزایش و وقوع تجاوز به عنف در این مدت سه هزار و 401 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو فقره افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میزان کشفیات سرقت نسبت به وقوع 4/85 درصد بوده که این امر افزایش 11 درصدی کشف سرقت را در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین میزان کشفیات جرایم جنایی تا پایان آذرماه 5/81 درصد بوده که این عدد نشان دهنده افزایش 8/3 دهم درصدی در این حوزه است.

وقوع 64 فقره فرزندکشی در 9 ماهه امسال

امیر محمدی‌فر در رابطه با وقوع قتل‌ در 9ماهه امسال، اظهار کرد: در این مدت 85 فقره قتل زن توسط شوهر اتفاق افتاده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته، 92 فقره بود. همچنین در 9 ماهه امسال 64 فقره فرزندکشی اتفاق افتاد که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 66 فقره بود.

جانشین پلیس آگاهی کشور با اشاره به این که عمده کسانی که مرتکب قتل در 9 ماهه امسال شده‌اند، بین 18 تا 35 سال سن داشته‌اند، گفت: میزان وقوع جرایم در کشور نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است. حتی ایران در مقایسه با کشورهایی که از لحاظ امنیتی پیشرفته هستند، نیز دارای وضعیت مطلوبی است.

وی در خاتمه در رابطه با جرایم اقتصادی هم، ارائه ساده تسهیلات کلان را یکی از عوامل به وجود آمدن آسیب‌های جدی در حوزه اقتصادی عنوان کرد و افزود: وقوع جرائم اقتصادی در بخش‌های دولتی، بیشتر از بخش‌های خصوصی است. چون در حوزه شخصی و خصوصی، موضوعات اقتصادی با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود، اما در بخش دولتی این امر به ارزش‌های فردی و یا اعتقادی افراد مربوط است.

گفتنی است،‌ در این بازید سرهنگ مقیمی ـ معاون مبارزه با جرایم سرقت پلیس آگاهی ـ،‌ سرهنگ امیدی ـ معاون مبارزه با جرایم خاص و یارانه‌ای پلیس آگاهی ـ ، سرهنگ قاسمی ـ مدیرکل اداره اجتماعی پلیس آگاهی ـ، سرهنگ خاکی ـ رییس بازرسی پلیس آگاهی کشور ـ و سرهنگ روحی ـ رییس گروه مشاوران پلیس آگاهی کشور ـ نیز حضور داشته و به تشریح عملکرد خود پرداختند که اخبار آن‌ها در روزهای آتی ارسال خواهد شد.

کد خبر 72202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز