ساخت یک دستگاه نمک‌زدایی جدید با سیستم پیشرفته می‌تواند ما را به آینده نمک‌زدایی از آب دریا امیدوارتر کند.

دستگاه نمک زدا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، این دستگاه نمک‌زدایی قابل توجه که از ۱۷۰ هزار بطری پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است، با نیروی مکانیکی امواج در اقیانوس کار می‌کند و تا ۵۳ هزار لیتر آب شیرین در روز تولید می‌کند؛ در حالی که آب نمک با غلظت بسیار کمتری نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه تخلیه می‌کند.

فقط ۳ درصد از آب کره زمین را آب شیرین تشکیل می‌دهد. البته آب محبوس شده در یخچال‌های یخی را که بردارید و فقط یک درصد باقی می‌ماند.

بنابراین بشریت خود را در مرطوب‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌بیند که توسط آب احاطه شده اما در عین حال هنوز با کمبود آب شیرین روبرو است؛ موضوعی که در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

از آنجایی که اثرات تغییرات آب و هوایی همچنان آشکار می‌شود و جمعیت جهان تا پایان این قرن به حدود ۱۱ میلیارد نفر می‌رسد، کمبود آب بسیار بدتر می‌شود و فناوری نمک‌زدایی بیش از پیش حیاتی‌تر.

افزایش مقیاس روش‌های نمک‌زدایی فعلی مشکلات جدی ایجاد می‌کند. اولاً، با افزایش مقیاس به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد و این در طول گذار دشوار از انرژی کثیف به انرژی پاک، زمانی که قدرت در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد، رخ می‌دهد. ثانیاً، کارخانه‌های نمک‌زدایی صنعتی مستقر در خشکی مقادیر زیادی آب نمک دریافت می‌کنند، سپس بیشتر آب را حذف می‌کنند و یک آب نمک بسیار غلیظ را به اقیانوس پمپاژ می‌کنند که اغلب با مواد شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه آب و نگهداری تجهیزات همراه است. این ترشحات سنگین و نمکی به سمت کف دریا فرو می‌رود، جایی که می‌تواند باعث آسیب زیست محیطی شود.

اما هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. بشریت در آینده به تأسیسات نمک‌زدایی بیشتر و بیشتری نیاز خواهد داشت و به همین دلیل است که در میان شناورهای آب‌ شیرین‌کن، شناور اونکا  (Oneka) یک پیشرفت ارزشمندی باشند.

اونکا از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده است که سازگار با محیط زیست باشد. برای شروع، این وسیله  عمدتا از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است.

آنها به طور کامل با قدرت موج کار می‌کنند. آنها در هر جایی با ارتفاع موج متوسط ​​بیش از یک متر به کف دریا لنگر می‌زنند، انرژی امواج عبوری را جذب می‌کنند و آن را به نیروهای پمپاژ مکانیکی تبدیل کرده و آب دریا را به داخل کشیده و حدود یک چهارم آن را از طریق معکوس فشار می‌دهد.

سه چهارم باقی مانده دوباره با ترشحات آب نمک حاصل از فرآیند نمک زدایی مخلوط شده و دوباره به دریا رها می‌شود و این تنها ۳۰ درصد از آب اطراف خود شورتر است.

کد خبر 721913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرفرنگ IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    شاید از همین روش به شکل دیگری برای استخراج نمک از دریاچه ها و کاهش شوری آب بشود استفاده کرد ...