پس از رونمایی بسته حمایتی از کسب‌وکارهای زیان دیده در جریان محدودیت‌ها و اختلال‌های اینترنتی طی ۲ ماه گذشته، اکنون ضوابط شناسایی سکوهای مشمول از این بسته حمایتی اعلام شده است.

کسب و کار اینترنتی

به گزارش همشهری آنلاین، این ضوابط که با عنوان فراخوان شماره یک از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و منتشر شده، شرایط و چگونگی بهره‌مندی کسب‌وکارهای مجازی را در ۳دسته بندی و ۴جدول مجزا تشریح کرده است. در ناآرامی‌هایی که منجر به اختلالات گاه به گاه در اینترنت و فیلترینگ ۲پلتفرم واتساپ و اینستاگرام شد، بخش قابل توجهی از کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای خرد(مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای زیرپله ای) دچار ضرر وزیان شدند. اگرچه آمارهای متفاوتی از خسارت به کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی مراجع مختلف منتشر شده است، اما مستندترین آمار مربوط به مرکز ملی فضای مجازی است.
به گزارش همشهری، این مرکز طی گزارشی که منتشر کرد، از بازار ۷۰ هزار میلیاردی کسب‌وکارهای مجازی در اینستاگرام خبر داد. به این ترتیب دولت درصدد حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده برآمد و اکنون با انتشار ضوابط شناسایی سکوهای مشمول، جزئیات بیشتری از بهره‌مندی کسب‌وکارهای اینترنتی در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است. براساس امتیازبندی‌های این ضوابط، سکوهایی که امتیاز ۶۵درصد و بالاتر را کسب کنند از همه حمایت‌های آیین‌نامه حمایتی برخوردار می‌شوند. این در حالی است که سکوهای مشمول با سطح امتیاز بین ۵۰درصد تا ۶۵درصد صرفا از بخشی از حمایت‌های مندرج در بندهای ۳، ۶، ۷، ۸ و متناسب با آیین‌نامه‌های اجرایی آنها برخوردار خواهند شد. همچنین آخرین زمان برای ارسال مدارک، مستندات و فرم‌های تکمیل شده، تا ۵ آذرماه ۱۴۰۱ اعلام شده است.
 
شاخص‌های ارزیابی
در فراخوان شماره یک، علاوه بر تعریف سکوهای مشمول، فرم‌ها و مستندات، موارد عدم‌پذیرش، مشارکت نامه، گواهینامه‌ها و موارد دیگر، شاخص‌های ارزیابی کسب‌وکارها برای بهره‌مندی از بسته حمایتی دولت ارائه شده است.
شاخص‌های ارزیابی سکو برای کاربران و کسب‌وکارها دربرگیرنده ۳ زیرشاخص است و برای هر یک از این زیرشاخص‌ها یک درصد وزنی یا به‌عبارتی سهم درنظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال، برای شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران ۴۰درصد، برای شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها ۳۰درصد و برای شاخص‌های قابلیت‌های فنی و نرم افزاری ۳۰درصد تعیین شده است.
 
پذیرش عمومی سکو برای کاربران
در این گزارش برای شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران ۲پارامتر «میزان رضایت کاربران» و «تعداد کاربران فعال ماهانه» به‌ترتیب با سقف امتیاز ۳۰ و ۷۰ درنظر گرفته شده است. میزان رضایت کاربران براساس متوسط وزنی امتیازات در سکوهای عرضه نرم افزار، تعیین شده و به ازای هر ۱۰۰هزار کاربر یک امتیاز درنظر گرفته شده است. همچنین در تعریف کاربر فعال آمده است که این گروه شامل مجموع کاربران بازدیدکننده از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های موبایل خواهد بود.

 شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها
در جدول مربوط به این شاخص ۳ پارامتر برای ارزیابی مشخص شده است. تعداد کسب‌وکارهای ثبت نام و احراز هویت شده با سقف امتیاز ۳۰تعیین شده که به ازای هر ۵۰۰کسب‌وکار یک امتیاز به سکو تعلق می‌گیرد.
برای پارامتر تعداد فروش کالا یا خدمات در یک سال گذشته، سقف امتیاز ۴۰ تعیین شده است. در توضیح این بخش یادآوری شده که منظور از این پارامتر تعداد تراکنش درگاه پرداخت مبتنی بر سکوست و به‌ازای ۱۰هزار تراکنش فروش در سال یک امتیاز درنظر گرفته می‌شود. همچنین برای پارامتر تعداد کانال‌های عمومی عرضه کالا، محتوا و خدمات ۳۰امتیاز به‌عنوان بیشترین میزان تعیین شده که به ازای هر کانال بالای ۱۰هزار دنبال‌کننده یک امتیاز به سکو تعلق می‌گیرد.
 
شاخص‌های قابلیت نرم افزاری
اما در این بخش ۲ قابلیت اصلی شامل قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی و قابلیت بازارگاه اجتماعی مشاهده می‌شود که هر یک شامل موارد و امتیازهای متنوع است.
در بخش قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی، برای انتقال پیام نوشتاری / صوتی / ویدئویی ۱۰ امتیاز، برای قابلیت انتقال فایل ۱۰ امتیاز و برای امکانات ایجاد پیام همگانی یا گروهی به‌صورت تعاملی و غیرتعاملی هم ۱۰ امتیاز تعیین شده است. در این بخش بیشترین امتیاز با عدد ۲۰ به قابلیت تبلیغات برای کسب‌وکارها اختصاص یافته است.
همچنین در بخش قابلیت‌های بازارگاه اجتماعی، برای قابلیت ایجاد فروشگاه / عرضه محصول یا خدمات توسط کسب‌وکار ۱۰ امتیاز، برای درگاه مالی و پرداخت ۱۰امتیاز و برای درگاه حمل‌ونقل و ارسال کالا / تحویل خدمات هم ۱۰امتیاز تعیین شده است. برای بازخورد کاربران و رسیدگی به شکایات / مشارکت کاربر در بهبود خدمت و همچنین برای قابلیت اعتمادسازی بین خریدار و فروشنده هم هر یک ۱۰امتیاز درنظر گرفته شده است. منظور از اعتمادسازی بین خریدار و فروشنده، قابلیت تضمین خرید توسط مشتری و مانند آن است.

کد خبر 721802
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha