مشخص نیست همکاری‌ها میان ایران و آژانس در چه مسیری ادامه خواهد یافت و سرانجام سفر هیأتی از وین به تهران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌است.

آژانس انرژي اتمی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت:

تصویب ۲قطعنامه ضدایرانی در نهادهای بین‌المللی در روزهای اخیر نشان می‌دهد در شرایط کنونی اینگونه نهادها به ابزاری برای اعمال فشار علیه جمهوری‌اسلامی تبدیل شده‌اند و آمریکا، اتحادیه‌اروپا و صهیونیست‌ها با سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی، می‌کوشند مسیر را برای پیشبرد اهداف زیاده‌خواهانه خود هموار کنند.

با توجه به چنین رویکردی هم بود که طی روزهای اخیر از یک‌سو کمیته سوم مجمع‌عمومی سازمان ملل، قطعنامه کانادا درباره «وضعیت حقوق‌بشر در ایران» را به تصویب رساند و ازسوی دیگر شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی نیز قطعنامه ضدایرانی ارائه شده ازسوی آمریکا و تروئیکای اروپایی را تصویب کرد.

قطعنامه حقوق‌بشری کمیته مسائل اجتماعی، انسانی و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل که درآن جمهوری‌اسلامی به «تبعیض علیه اقلیت‌ها» متهم شده‌است، با ۷۸رأی موافق، ۳۱رأی مخالف و ۶۹رأی ممتنع به تصویب رسید. گفته می‌شود این قطعنامه «کمیته سوم» ماه آینده برای تصویب‌نهایی به مجمع‌عمومی سازمان‌ملل ارسال خواهد شد.
ازسوی دیگر، شورای‌حکام آژانس بین‌المللی‌انرژی‌اتمی قطعنامه‌ای ضدایرانی با ۲۶رأی موافق، ۲رأی مخالف (روسیه و چین) و ۵رأی ممتنع تصویب کرد؛ قطعنامه‌ای «غیراجماعی» که از تلاش‌های هدایت‌شده ازسوی برخی کشورهای غربی برای منزوی‌کردن ایران در نهادهای بین‌المللی حکایت دارد.

بهانه‌تراشی برای فشار حداکثری

در این میان اگرچه با فضاسازی‌های انجام‌شده در هفته‌های اخیر علیه جمهوری‌اسلامی، تصویب قطعنامه‌های ایرانی چندان دور از ذهن نبود، اما نکته مهم این است که چنین تلاش‌هایی با هدف بهانه‌تراشی برای افزایش فشارهای حداکثری علیه مردم ایران و اعمال تحریم‌های جدید پیگیری می‌شود.
سومین قطعنامه ضدایرانی آژانس پس‌ از امضای برجام درحالی به تصویب رسید که مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند ادعاهای مطرح‌شده مبنای معتبری به‌جز ادعاها و اطلاعات جعلی رژیم صهیونیستی ندارد. با وجود این، اما در قطعنامه صادرشده از سوی شورای‌حکام از جمهوری‌اسلامی خواسته شده در زمینه «ارائه اطلاعات پیرامون ذرات اورانیوم در ۳مکان مورد ادعایی»، «ارائه اسناد و پاسخ‌های موردنیاز»، «اجازه دسترسی به اماکن و مواد موردنیاز» و «اجازه نمونه‌برداری ازسوی آژانس» اقدام‌های لازم را انجام دهد.
ادعاهای ضدایرانی مطرح‌شده در شورای‌حکام آژانس، که در گفته‌ها و گزارش ارائه‌شده از سوی مدیرکل آژانس نیز مشهود بود، در شرایطی است که براساس گزارش‌های بازرسان آژانس، ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با این نهاد بین‌المللی داشته‌ و اکنون ادامه همکاری‌های فنی ایران و آژانس با چشم‌انداز مبهمی مواجه شده‌است.
در روزهای اخیر مقام‌های ایران و آژانس از توافق‌ برای ادامه رایزنی‌های فنی میان دوطرف خبر داده بودند و حتی گفته شد هیأتی از ایران به وین رفته و قرار است هیأتی از آژانس در روزهای آینده وارد تهران شود تا همکاری‌های فنی و تخصصی دوطرف وارد مسیر جدیدی شود تا درنهایت به رفع ابهام‌ها و سؤال‌های مطرح‌شده بینجامد.

چشم‌انداز مبهم همکاری‌های آینده

اکنون اما مشخص نیست همکاری‌ها میان ایران و آژانس در چه مسیری ادامه خواهد یافت و سرانجام سفر هیأتی از وین به تهران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌است. برهمین اساس هم بود که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها، تأکید کرد با تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‌حکام معلوم نیست سفر هیأتی از آژانس به تهران تا چه حد می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.
این در شرایطی است که گروسی در کنفرانس‌خبری اخیر خود ابراز امیدواری کرده بود ملاقات از پیش برنامه‌ریزی شده با مقام‌های ایرانی برای بررسی موارد فنی برگزار شود. پیش‌از این سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز هدف بانیان اصلی این قطعنامه ضدایرانی را سوءاستفاده از شرایط اخیر ایران و انگیزه آن را اعمال فشار سیاسی بر جمهوری‌اسلامی ارزیابی کرده بود.
ناصر کنعانی همچنین تأکید کرده بود تصویب این قطعنامه تأثیری منفی بر روند حل‌وفصل فنی موضوع‌های مدنظر آژانس خواهد گذاشت. وی همچنین با اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی ضمن پایبندی به اصل وفای به‌عهد در اجرای تعهدهای بین‌المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و کشورهای غربی مصمم است، تأکید کرد که تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‌حکام با پاسخ «قاطع» و «مؤثر» تهران مواجه خواهد شد.
محسن نذیری‌اصل، نماینده ایران در آژانس نیز درباره قطعنامه جدید شورای‌حکام تأکید کرد: این قطعنامه از ایران می‌خواهد با آژانس تعامل و همکاری داشته باشد. با توجه به تداوم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس، آن‌هم با استفاده ابزاری از شورای‌حکام و اعمال فشار از طریق تصویب یک قطعنامه، غیرموجه و بی‌معنی است.

کد خبر 721155
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha