رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، در پیامی درگذشت ناصر تکمیل همایون را تسلیت گفت.

رضا داوری اردکانی

به گزارش همشهری آنلاین، در متن پیام رضا داوری اردکانی خطاب به نادر تکمیل همایون (فرزند این تاریخ‌نگار و جامعه‌شناس) آمده است: «با تاثر و تاسف بسیار درگذشت پدر بزرگوارتان دانشمند گرانمایه حضرت استاد دکتر ناصر تکمیل همایون را که برای من نیز دوستی عزیز بود و خاطرات و انس و صحبت دوران دانشکده با ایشان را از یاد نمی‌برم به شما و خانواده گرامی و همه بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم. خداوند این عزیز گرانمایه را که فقدانش برای دانش کشور یک ضایعه است رحمت فرماید و به بازماندگان و دوستانشان شکیبایی و تندرستی عطا کند.»

ناصر تکمیل‌همایون متولد ۱۳۱۵ در قزوین بود. او دورۀ کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دورۀ دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را در دانشگاه پاریس به پایان برد.

از جمله آثار او به «تاریخ ایران در یک نگاه»،‌ «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری» «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)» و «جاده ابریشم» می‌توان اشاره کرد.

از این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار اخیراً اثری با عنوان «مصدق در دورۀ قاجار» منتشر شد. تکمیل‌همایون اثرِ دیگری به نام «ایران جان» از (انتشارات نگارستان اندیشه) را در آستانۀ رونمایی داشت. این اثر با مضمون «هویت ملی» به نگارش درآمد.

او در روزهای اخیر در پی ایست قلبی در بیمارستان طالقانی تهران بستری شده بود و در روز ۲۵ آبان ماه درگذشت.

کد خبر 721074
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha