می‌دانیم که تهوبه مناسب هوا در فضاهای بسته میزان انتشار کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، اکنون یک بررسی بوسیله پژوهشگران ام‌آی‌تی نشان می‌دهد که رطوبت نسبی هوا در این فضاها هم ممکن است بر انتشار کروناویروس تاثیر بگذارد.

dry air

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال‌اکسپرس رطوبت نسبی مقدار رطوبت در هوا در مقایسه با کل رطوبتی است که هوا در یک دمای معین پیش از اشباع شدن و میعان بخار آب نگه می‌دارد.

در یک بررسی که Journal of the Royal Society Interface منتشر شده است گروهی از پژوهشگران ام‌آی‌تی (موسسه فناوری ماساچوست) گزارش کردند که رطوبت نسبی در حد ۴۰ تا ۶۰ درصد در فضاهای بسته با میزان نسبتا کمتر عفونت و مرگ ناشی از کووید-۱۹ همراهی دارد، در حالیکه رطوبت هوای درونی خارج از این حد با پیامدهای بدتر کووید-۱۹ همراه بود.

این یافته‌ها بر اساس آنالیز این تیم از داده‌های کووید-۱۹ به همراه اندازه‌گیری‌های هواشناختی از ۱۲۱ کشور از ژانویه ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۰ به دست آمده است. بررسی‌ آنها نشان‌دهنده رابطه قوی میان شیوع منطقه‌ای و رطوبت نسبی هوای فضاهای دربسته است.

به طور کلی، این پژوهشگران دریافتند که هر گاه منطقه‌ای در دوران پیش از واکسیناسیون افزایش موارد بیماری و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را تجربه می‌کند، رطوبت نسبی تخمینی در آن منطقه بدون توجه به فصل به طور میانگین یا پایین‌تر از ۴۰ درصد یا بالاتر از ۶۰ درصد بود. تقریبا همه مناطق در این بررسی در طول دوره‌هایی که رطوبت نسبی هوای فضاهای دربسته در طیف مطلوب ۴۰ تا ۶۰ درصد قرار داشت، موارد کمتر بیماری و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را داشتند.

این پژوهشگران می‌گویند این میزان رطوبت نسبی در حد میانه در فضاهای دربسته احتمالا اثری حفاظتی دارد، هر چند تهویه مناسب هوا در فضاهای دربسته هنوز اهمیت دارد.

دانشمندان از هنگام شروع پاندمی کووید-۱۹ این امکان را که بیماری‌زایی ویروس در طول فصل‌ها نوسان داشته باشد، در نظر داشته‌اند. به نظر می‌رسد عفونت‌های کووید-۱۹ و مرگ‌های ناشی از آن در زمستان اوج می‌گیرند و در تابستان به پایین مقدار می‌رسند. اما بررسی‌ها درباره رابطه میان الگوهای شیوع ویروس و شرایط آب‌وهوایی فصلی در فضاهای بیرونی به نتایج متناقضی رسیده است.

اما این پژوهشگران به جای وضعیت آب‌وهوای فضای بیرونی به شرایط هوای فضاهای دربسته درونی توجه کردند. چرا که آنها متوجه شدند افراد در اغلب جوامع ۹۰ درصد از اوقاتشان را در فضاهای درونی می‌گذرانند که نشان داده شده است اکثریت موارد سرایت ویروس در آنها رخ می‌دهد. از طرف دیگر، شرایط هوای فضاهای درونی در نتیجه استفاده از سیستم‌های کنترل شرایط هوا مانند هیترها به طور قابل‌توجهی هوای فضاهای دربسته را خشک می‌کنند.

کد خبر 720733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha