یک بررسی جدید نشان می‌دهد ابتلا به «ویروس سین‌سیشیال تنفسی» (RSV) در کودکان زیر پنج سال پاعث مرگ یک کودک از هر پنج کودک می‌شود و موارد مرگ عمدتا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.

RSV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این ویروس تنفسی در کشورهای پردرآمد نیز مشکل ایجاد می‌کند. و بر اساس یافته‌های منتشرشده در مقاله‌ای در ژورنال

   The Lancet Respiratory Medicineاز هر ۵۶ نوزاد در مجموع سالم یک نوزاد در سال اول زندگیش به علت دچار شدن به RSV در بیمارستان بستری می‌شود.

پژوهشگران در این تحقیق سوابق پزشکی ۹۱۵۴ نوزاد متولد شده در فاصله اول ژوئیه ۲۰۱۷ تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰ را که در مراکز بهداشتی سراسر اروپا بستری شده بودند، بررسی کردند. بررسی‌های قبلی بر نوزادان دارای بیماری‌های زمینه‌ای متمرکز بودند، اما این بررسی بر کودکانی که به طور کلی سالم بودند، متمرکز بود.

لوئیس بونت، استاد بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان کودکان ویتلمینا در مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت در هلند و یکی از نویسندگان این مقاله پژوهشی گفت: «با توجه به اینکه این گروه نوزادان در معرض کمترین خطر بستری شدن بودند، میزان‌های بالای به دست آمده در این بررسی بسیار بیش از حد انتظار بود.»

این پژوهشگران می‌گویند بیش از ۹۷ درصد از مرگ‌های ناشی از RSV در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. این بررسی به این نتیجه می‌رسد که «واکسیناسیون مادر و ایمن‌شدن غیرفعال نوزادان از این طریق می‌توان اثر عمده‌ای در کاهش بار بیماری RSV داشته باشد.»

کارشناسان می‌گویند کودکان مبتلا به RSV در کشورهای توسعه‌یافته معمولا زنده می‌مانند، زیرا به دستگاه‌های تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات مراقبت بهداشتی دسترسی دارند. اما حتی درمان شدن به علت دچار شدن به RSV می‌تواند اثرات منفی درازمدتی بر سلامت کودک داشته باشد.

به گفته کارشناسان، بستری شدن به علت این عفونت تنفسی می‌تواند کودک را دچار پیامدهای روانشناختی و عاطفی کند و حتی پس از بهبودی ریه‌ها آسیب‌پذیرتر باقی می‌مانند و احتمال دچار شدن به بیماری‌هایی مانند آسم در داشتن عفونت شدید در سنین پایین بیشتر می‌شود- چرا که عفونت شدید به ریه‌ها آسیب دائمی می‌زند. بنابراین تمرکز بر این ویروس و پیشگیری از ابتلا به آن اهمیت دارد.

یافته‌های این بررسی چند روز پس از آن منتشر می‌شود که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به مقامات بهداشت عمومی در این کشور درباره اوج‌گیری شیوع ویروس‌های تنفسی از جمله RSV در میان کودکان کشور هشدار داد.

کد خبر 720494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha