کمیسیون اروپا نخستین داروی تک‌دوزی بر ضد یک ویروس تنفسی - «ویروس تنفسی اپشتین- بار» (RSV) - را تایید کرده است که میلیون‌ها نوزاد و کودک کمسن را در هر سال در سراسر جهان مبتلا می‌کند.

RSV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس شرکت‌های داروسازی سانوفی و آسترازنکا اعلام کردند که کمیسیون اروپا به داروی «نیرسویمب» (niresevimab) – یک آنتی‌بادی تولیدشده در آزمایشگاه طراحی‌شده برای حفاظت نوزادان در حین نخستین قرارگیری‌شان در معرض یا «ویروس سین‌سیشیال تنفسی» یا RSV است، یک عفونت بسیار واگیر که تقریبا همه نوزادان را تا ۲ سالگی درگیر می‌کند.

در این هنگام، می‌توان به طور ماهانه این دارو را به نوزادان در معرض خطر بیماری تزریق کرد تا آنها را از در طول فصل شیوع این ویروس حفاظت کرد.

سازمان دارویی اروپا در ماه سپتامبر توصیه کرد که نیرسویمب با نام تجاری «بیفروتوس» (Beyfortus) تایید شود. این تایید بر اساس پژوهش‌های پیشرفته‌ای که نشان داده بود این دارو در مقایسه با دارونما احتمال نیازمند شدن به مراقبت‌های پزشکی در نوزادان مبتلا به RSV را کاهش می‌دهد و بی‌خطر هم به نظر می‌رسد.

در حال حاضر در آمریکا اوج‌گیری زودرس عفونت‌های ویروس سین‌سیشیال تنفسی در بیمارستان‌های کودکان مشاهده می‌شود و مقامات بهداشتی اروپا هشدار می‌دهند که ممکن است اوج‌گیری مشابهی در سراسر این قاره رخ دهد.

ویروس سنسشیال تنفسی یا RSV در اغلب افراد سالم فقط آزاردهندگی در حد یک سرماخوردگی ایجاد می‌کند. اما این ویروس می‌تواند برای افراد بسیار کم‌سن و سالمندان مرگبار باشد. این ویروس می‌تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ کند و در نوزادان کم‌سن با ملتهب کردن مجاری هوایی کوچک مانع از تنفس شود.

RSV هر سال ۱۰۰۰۰ نوزاد را عمدتا در کشورهای در حال توسعه می‌کشد.

نیرسویمب پس از دهه‌ها شکست در تولید واکسنی مؤثر بر ضد این ویروس با این هدف تولید شده بود که به نوزادان و کودکان کمسن در مقابل RSV عفونت فوری ایجاد کند.

شرکت فایزر  همچنین نتایج تحقیقات مقدماتی را اعلام کرده است که نشان می‌دهد تزریق این واکسن جدید به زنان باردار می‌تواند در نوزادان هم در برابر RSV‍ محافظت ایجاد کند.

کد خبر 718077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha