در نشست سران کشورهای ترکی در سمرقند ازبکستان، بخش ترک‌نشین قبرس نیز به‌عنوان عضو ناظر این سازمان پذیرفته شد.

اردوغان

به گزارش همشهری‌آنلاین، برگزاری نهمین نشست «سازمان کشورهای تُرک» در سمرقند پایتخت ازبکستان، یکی از رویدادهایی است که در رسانه‌های ترکیه، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. اگرچه «سازمان کشورهای تُرک» به‌عنوان یک گروه و باشگاه منطقه‌ای، از قدرت و ظرفیت چندانی برخوردار نیست، اما دولت ترکیه تلاش می‌کند این گروه را به‌شکلی اغراق‌آمیز به جهانیان معرفی کند.

اعضای سازمان کشورهای ترک عبارتند از: ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان. همچنین ترکمنستان و مجارستان نیز دو عضو ناظر این گروه هستند و امروز مشخص شد که بخش ترک‌نشین جمهوری قبرس نیز به عضویت سازمان مزبور درآمده است.

بگذارید فقط اردوغان در ویترین باشد

با نگاهی به اخبار و حواشی نهمین نشست «سازمان کشورهای تُرک» در سمرقند، می‌توان این واقعیت را دریافت که نشست بزرگ سمرقند، به‌طور کامل و نمایان، به محلی برای نمایش قدرت رئیس جمهور ترکیه تبدیل شده است.

نشست کشورهای ترک در شرایطی برگزار می‌شود که رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور این کشور، تنها در عرض یک ساعت، دو جایزه و نشان مهم دریافت کرد و رسانه‌های ترکیه این موضوع را به‌شکلی اغراق‌آمیز پوشش دادند.

اغلب روزنامه‌های ترکیه، تریبون‌های تحت امر حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان هستند. نگاهی به تیتر و عکس صفحه اول روزنامه‌های آنکارا و استانبول، نشان می‌دهد که همگی در اقدامی هماهنگ، یک واژه را همچون «بسامد استراتژیک و حیاتی» تکرار می‌کنند: رهبر.

همه روزنامه‌ها، در تیتر و لید خود، به این اشاره کرده‌اند که گرد هم آمدن کشورهای ترک‌زبان و تبدیل شورای آنها به یک سازمان قدرتمند منطقه‌ای، ابتکار اردوغان و زاییده هوش و کاریزمای رهبری او بوده است.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و میزبان اجلاس مزبور، اردوغان را لایق دریافت «نشان عالی جهان تُرک» دانست و این نشان را به او تقدیم کرد.

میرضیایف، اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به‌دلیل آن‌چه به‌عنوان «خدمات شایسته به جهان تُرک» می‌دانست، به دریافت این نشان مفتخر کرد.

میرضیایف گفت: «شما نقش مهمی در سازمان کشورهای تُرک داشتید، کمک‌های زیادی به همکاری راهبردی کشورهای ترک‌زبان و همکاری مردمان تُرک کردید. بابت این کمک‌ها و تلاش‌های شما، به‌عنوان سازمان کشورهای تُرک نشان عالی جهان تُرک را به شما تقدیم می‌کنم».

اردوغان نیز گفت: «خدا را شکر، به‌عنوان جهان تُرک امروز قدرتمندتر از دیروز هستیم. شورای خانواده ما به یک سازمان بین‌المللی تبدیل شده است که با اطمینان کامل به‌سوی آینده پیش می‌رود».

رئیس جمهور ازبکستان همچنین مدال دیگری به‌نام نشان افتخار «امام بخاری» را به اردوغان اهدا کرد و گفت: «برادرم، جناب اردوغان، نه‌تنها در جهان ترک، بلکه جهان اسلام دارای اعتبار و نفوذ زیادی است و نشان امام بخاری از مهمترین نشان‌های افتخار ازبکستان را به ایشان  تقدیم می‌کنیم. این نشان به‌پاس قدردانی از زحمات شما برای ترویج روشنگری اسلامی، حفاظت از منافع مسلمانان در سراسر جهان، تضمین وحدت و همبستگی امت است».

اهدای دو نشان به رئیس جمهور ترکیه که یکی از آنها صبغه ملی‌گرایانه و تبار ترکی دارد و دیگری حال‌وهوای دینی پیدا کرده است، نشان می‌دهد که تیم اردوغان و اتاق فکر حزب عدالت و توسعه، به این جمع‌بندی رسیده است که پیروزی اردوغان در انتخابات 2023 میلادی، به امتیاز جمع‌کردن‌های فراوان نیاز دارد و نباید هیچ فرصتی را از دست داد. اگر نه، کیست که نداند عادی‌سازی روابط دولت اردوغان با رژیم صهیونیستی، اقدامی نیست که مورد تشویق جهان اسلام قرار بگیرد و به چنین اقدامی مدال افتخار داده شود!

اقدام جنجالی اردوغان در مورد قبرس ترک

جمهوری قبرس، یک کشور واحد و یک جزیره توریستی و راهبردی در شرق مدیترانه است که به‌طور رسمی، عضو اتحادیه اروپاست و دولت آن، در واقع یک دولت رومی یا یونانی است، اما در پنجاه سال گذشته، بخش شمالی این جزیره تحت استیلای قوای ترک قرار گرفته است و نزدیک به یکصد هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس ترکیه، در آنجا حضور دارند.

ترکیه، اداره محلی بخش ترک‌نشین را به‌عنوان یک دولت مستقل می‌شناسد و آن را «جمهوری ترک قبرس شمالی» نام نهاده است، اما این فقط ترکیه است که چنین کشوری را به‌رسمیت می‌شناسد و حتی دوستان بسیار نزدیک ترکیه یعنی جمهوری آذربایجان و پاکستان، تاکنون جرئت نکرده‌اند برای به‌رسمیت شناختن قبرس ترک، قدمی بردارند، چرا که هر اقدامی که له ترک‌های قبرس و علیه رومیان جزیره باشد، به‌معنی حمایت از تجزیه یک کشور رسمی اروپایی است و آمریکا، اتحادیه اروپا، ناتو و رژیم صهیونیستی با این روند مخالف هستند.

پیش‌تر، ابراهیم کالن سخنگوی اردوغان و رئیس مشاورین سیاست خارجی و امنیتی ملی ترکیه وعده داده بود که قبرس شمالی عضو ناظر سازمان کشورهای ترک خواهد شد، در نتیجه به‌راحتی می‌شد فهمید که این تصمیم ترکیه بوده است و اعضای کشورهای ترک نیز عملاً در برابر عمل انجام‌شده و تحمیلی قرار گرفته‌اند، اما انتظار نمی‌رفت که اجرای این تصمیم، تا این حد، توأم با احتیاط و محافظه باشد و یک وزیر، آن هم به‌شکل توئیتری خبر را منتشر کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی پیامی در توئیتر اعلام کرد: «جمهوری تُرک قبرس شمالی به‌عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای تُرک پذیرفته شد».

چنین به‌نظر می‌رسد که دلیل روشن احتیاط سازمان کشورهای ترک در مورد عضویت قبرس شمالی، به این دلیل است که آنان از واکنش های احتمالی غرب هراس دارند و در مورد به خطر افتادن منافع خود، احساس نگرانی می‌کنند.

اهداف اغراق‌آمیز جهانِ ترک

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در نشست سمرقند، با لحنی اغراق‌آمیز سخنرانی کرد و گفت: «جهان تُرک از تاریخ سترگ غبطه‌برانگیز، اجداد و ثروت بی‌نظیر برخوردار بوده است و آینده شگفت‌انگیزی در انتظار ماست. نشست ما در شهر باستانی سمرقند آغازگر مرحله رشد جدیدی در تاریخ جهان ترک خواهد بود. در دوره ریاست ازبکستان، سند چشم‌انداز جهان ترک 2040 و استراتژی 5ساله به‌طور مؤثر اجرا می‌شود. ما به این وسیله، اقتدار سازمان خود را در منطقه عظیمی با بیش از 170 میلیون جمعیت نشان خواهیم داد».

سخنان رئیس جمهور ازبکستان در حالی بیان شده است که ترکمنستان، همچنان بر مواضع پیشین خود بر اساس اصل بیطرفی اصرار می‌ورزد و نقش مهمی ندارد، قزاقستان به‌دنبال موازنه‌سازی بین آمریکا و روسیه است و بسیار محتاطانه عمل می‌کند. قرقیزستان و ازبکستان به عناصر دنباله‌رو تبدیل شده‌اند و این فقط ترکیه و جمهوری آذربایجان هستند که اصرار می‌کنند وجود یک گروه مبتنی بر شباهت‌های زبانی و تباری را به‌عنوان یک باشگاه مؤثر و قدرتمند تبلیغ کنند.

کد خبر 719807
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha