سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که قرار است اریبهشت ماه ۱۴۰۲ برپا شود، قدر مسلم با تلاش شهرداری تهران در شهر آفتاب برگزار خواهد شد اما با این تفاوت نسبت به سال های گذشته، که همه زیرساخت های موجود برای این رویداد مهم فراهم است.

عبدالمطهر محمدخانی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: نخستین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ۱۳۶۶  و از ۱۴ تا ۲۲ آبان ماه، در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد. این تسلسل در محل دائمی نمایشگاه ها تا سال ۱۳۸۶ ادامه یافت اما موسمش به بهار تغییر یافت. در دولت احمدی نژاد با وزارت صفارهرندی این رویداد فرهنگی در مصلی تهران برگزار شد.

اما و اگر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر آفتاب |  سخنگوی شهرداری تهران: بخش قابل توجهی از زیرساخت ها برای شهر آفتاب فراهم شده است

محل دائمی نمایشگاه های تهران

معایب و محاسن

بسیاری از ناشران با وجود فضای محدودتر مصلی و ساخته نشدن همه این مکان و فراهم نبودن زیرساخت های موجود، از همان سال از برگزاری نمایشگاه کتاب در این محل استقبال کردند و دلیلشان این بود که نمایشگاه به مرکز شهر نزدیک تر است و در صورت کسری کتاب می توانند، به سهولت به انبارشان مراجعه کنند و هر تعداد کتاب را که می خواهند در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. بی تردید بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور باید دارای زیرساخت های لازم و کافی باشد. این درست آن نکته ای است که سخنگوی شهرداری تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین به آن اشاره دارد.

آنچه  در برگزاری این نمایشگاه در چند دوره ای که در شهر آفتاب برگزار شد، مشهود بود، لااقل دیگر اتفاق نخواهد افتاد. همان زمان بسیاری از اشخاص با طنز و جد در فضای مجازی، می نوشتند: «یک نمایشگاه کتاب می رفتیم که آن هم به دلیل دور بودنش از برنامه های سالیانه مان حذف شد!» از این گلایه ها که بگذریم اما به سخن سخنگوی شهردار تهران می رسیم که می گوید در سال ۱۴۰۲ نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار خواهد شد و دوباره ناشران نقل مکانی از مصلی به شهر آفتاب خواهند داشت. سخنگوی شهرداری تهران، شهر آفتاب را به لحاظ زیرساختی زیر ذره بین قرار داد و  گفت که هیچ جا از شهر آفتاب بهتر برای برگزاری این نمایشگاه وجود ندارد. 

اما و اگر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر آفتاب |  سخنگوی شهرداری تهران: بخش قابل توجهی از زیرساخت ها برای شهر آفتاب فراهم شده است

مصلی تهران- نمایشگاه سی و سوم_ اردیبهشت ۱۴۰۱)

گفت و گوی همشهری آنلاین را با عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران و معاون امور بین الملل و ارتباطات در همین زمینه در ادامه می خوانید:

چقدر احتمال دارد که نمایشگاه کتاب سال آینده در اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار شود؟

قطعاً نمی توان از اکنون به طور قطع در این باره صحبت کرد.

یکی از مسئولان بلند پایه شهرداری تهران طی هفته گذشته اعلام کرد که شهرداری تهران تمام تلاش خود را می کند تا این نمایشگاه دوباره در شهر آفتاب برگزار شود. البته این انتقال فقط مختص نمایشگاه کتاب هم نیست و عنوان کرد که همه نمایشگاه ها به شهر آفتاب منتقل خواهد شد.

طبق مصوبه قانوین شورای شهر تهران که موجود و محفوظ است، همه نمایشگاه ها دیر یا زود باید در شهر آفتاب برگزار شوند.

در این مدت چه کارهایی برای شهر آفتاب انجام داده اید؟

طی این مدت بخش قابل توجهی از زیرساخت ها برای شهر آفتاب فراهم شده است.

تا جایی که اطلاع دارم گویا چند نمایشگاه هم در همین محل برگزار شده است.

بله؛ طی چند ماه اخیر هم چند نمایشگاه بزرگ در محل شهر آفتاب برگزار شده که شهرداری به خوبی از رتق و فتق امور برآمده است. این نمایشگاه ها البته تجاری و پرمخاطب بوده اند. بنابراین از نظر شهرداری تهران شهر آفتاب هم آمادگی برگزاری نمایشگاه کتاب را در اردیبهشت ۱۴۰۲ دارد و هم اینکه بر اساس الزام های قانونی ای که وجود دارد باید این اتفاق خواه و ناخواه، دیر یا زود، بیفتد. اما از این مرحله به بعد به برنامه ریزی متولیان نمایشگاه بازمی گردد که بتوانند این کار را انجام دهند.

اما و اگر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر آفتاب |  سخنگوی شهرداری تهران: بخش قابل توجهی از زیرساخت ها برای شهر آفتاب فراهم شده است

شهر آفتاب

به زیرساخت ها اشاره کردید. شهرداری چه تمهیداتی برای زیرساخت شهر آفتاب فراهم کرده است؟ پرسش دیگرم این است که نمایشگاه در شهر آفتاب به نظر نمی رسد که قدری دور از دسترس است و برای مخاطبان کتاب و مراجعه کنندگان مشکلاتی در رفت و آمد آنها ایجاد می کند؟

منظورمان از فراهم آوردن زیرساخت توسط شهرداری این است که هر آنچه در محل های فعلی نمایشگاه های دائمی وجود داشته در شهر آفتاب هم وجود دارد. یعنی هر گونه امکانی که در مصلی و محل دائمی نمایشگاه دها در خیابان سئول وجود داشته، شهر آفتاب نیز به آن مجهز است. حتی به جرأت می توانم بگویم که این زیرساخت ها به شکل بهتر و کامل ترش در این منطقه ایجاد شده است. فضای شهر آفتاب هم از هر دو این مکان های قبلی گسترده تر است و از هر حیث ما راحتی ناشران و مخاطبان را لحاظ کرده ایم. هم زیرساخت های کامل تری وجود دارد و هم فضای بزرگ تری در اختیار ناشران و متولیان وجود دارد. از این حیث باید بگویم که هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

درباره موضوع دسترسی به شهر آفتاب باید اشاره کنم که هم خطوط اتوبوسرانی در اختیار شهروندان قرار دارد و هم اینکه شهرآفتاب نزدیک ایستگاه مترو است. پارکینگ وسیعی هم برای نمایشگاه شهر آفتاب در نظر گرفته ایم که نیاز مراجعه کنندگان و مدعوین را برطرف می کند.

در آلمان، سنگاپور، مالزی و مصر، نمایشگاه هایی فرانکفورت و قاهره چگونه و کجا برگزار می شوند؟

در همه شهرهای توسعه یافته جهان نمایشگاه های دائمی بیرون از شهر برگزار می شوند.

چرا؟

به این دلیل ساده که ایجاد ترافیک شهری نکند و برای دیگر شهروندان باعث ایجاد مزاحمت نشود. آنها به هیچ عنوان نمایشگاه های به این بزرگی با برنامه های مطول جانبی را در مرکز شهر برگزار نمی کنند. تهران هم به طبع به عنوان یک کلان شهر پیشرفته همین مسیر را پیش روی خود می بیند و ما مسئولان موظفیم که این مهم را محقق کنیم. در واقع تهران نه تنها یکی از شهرهای توسعه یافته که به عنوان یک ابر شهر شناخته شده و می شود. در مجموع هم که عرض کردم شهرهای بزرگ دنیا مانند توکیو هم از این قاعده مستثنا نیستند. شهرداری تهران هم همه فضاها و زیرساخت ها را تا اردیبهشت سال آینده فراهم خواهد کرد.

همچنین باید توجه داشت که تجربه تلخ ترافیک های سنگین ایام نمایشگاه برای مردم وجود داشت و رفت و آمد آنها را مختل می کرد. قصدمان این است که این اتفاق رخ ندهد. 

اما و اگر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر آفتاب |  سخنگوی شهرداری تهران: بخش قابل توجهی از زیرساخت ها برای شهر آفتاب فراهم شده است

باغ کتاب

مهدی چمران چند سال پیش عنوان می کرد که بهترین محل برای برگزاری نمایشگاه کتاب، باغ کتاب، واقع در بزرگراه حقانی است. برگزاری نمایشگاه در باغ کتاب با این اوصاف منتفی است؟ آیا باغ کتاب امکان و زیرساخت های لازم را به قول خود شما دارد؟

در حال حاضر پیشنهاد آقای چمران برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب است. نه تنها آقای چمران بلکه همه اعضای شورای شهر متفق القول اند که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود. جملگی اعضا می گویند که همه نمایشگاه های پرمخاطب در این مکان برگزار شود.

کد خبر 719579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha