یک کارشناس بازار طلا گفت: اوراق سکه حباب سکه را شکست و موجب شد تا حباب به زیر دو میلیون تومان برسد.

طلا و سکه

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: امروز(سه‌شنبه ۱۷ آبان) بانک مرکزی عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی در بورس کالای ایران را آغاز کرد.

یک کارشناس بازار طلا در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص میزان استقبال مردم و صنف طلافروشان از این اوراق گفت: معاملات در حال انجام است ولی بخش خصوصی و فعالان صنف تا این لحظه (ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۱۷ آبان) از عرضه اوراق سکه استقبالی نکرده اند گرچه این نوع خرید بورسی مشتری های خاص خودش را دارد. 

محمد کشتی آرای ادامه داد: البته استقبال مردم تاکنون خوب بوده است اما چون روز اول است هنوز تاثیرش را در بازار طلا و سکه مشاهده نمی کنیم اما احتمالا در روزهای آینده شاهد حباب سکه در بازار باشیم کما اینکه انتشار این خبر در روزهای گذشته حباب سکه را کاهش داده است. 

وی با اشاره به حباب سکه در هفته گذشته گفت: در هفته گذشته حباب سکه در محدوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود ولی الان حباب سکه زیر دو میلیون تومان است که نشان می دهد اقدامات و مدیریت بانک مرکزی اثرگذاری خود را بر بازار طلا و سکه تاحدودی گذاشته است. اشخاص حقیقی از یک تا ۱۰۰ سکه و اشخاص حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری به شکل نامحدود می توانند اوراق سکه خریداری کنند.

این کارشناس بازار طلا افزود: اشخاص حقیقی از یک تا ۱۰۰ سکه و اشخاص حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری به شکل نامحدود می توانند از این اوراق سکه خریداری کنند. این آپشنی که پیش بینی شده تاثیر مثبتی بر بازار طلا و سکه گذاشته است. امروز حباب به نسبت دیروز کاهش داشت و به زیر دو میلیون تومان رسیده است و در محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. 

اوراق سکه معاف از مالیات است و سر رسید آن ۶ ماه است. کشتی آرای با بیان این موضوع گفت: بعد از ۶ ماه افراد می توانند پول شان را به قیمت روز سکه دریافت کنند. 

وی اظهار کرد: حباب سکه یک شبه به وجود نیامده بود و در طی زمان به وجود آمد یعنی در سال ۹۶ و ۹۷ که بانک مرکزی سکه توزیع می کرد سکه حبابی نداشت و صفر بود ولی به مرور افزایش تقاضا و عدم عرضه این حباب را ایجاد کرد. اگر عرضه اوراق تداوم داشته باشد می تواند حباب سکه را کاهش دهد و به صفر برساند. 

کشتی آرای به خریداران توصیه کرد: در شرایط بحرانی هیچ کالایی نباید خرید چرا که قیمت ها واقعی نیست. لذا بازار طلا و سکه هم از این امر مستثنی نیست. بهتر است داد و ستدها در شرایط بازار آرام صورت بگیرد. 

این کارشناس بازار طلا و جواهر در واکنش به انتشار اخباری از سوی بانک مرکزی در خصوص ورود بخش خصوصی به ضرب سکه هم گفت: این هم از موارد مثبتی است که بانک مرکزی اعلام کرده است. ما هم در گذشته چنین پیشنهادی به بانک مرکزی دادیم که بخش خصوصی به بانک مرکزی طلا بدهد، هزینه ضرب هم بدهد و سکه دریافت کند. این اتفاق منجر به عرضه زیاد سکه در بازار خواهد شد.

کشتی آرای اضافه کرد: ورود بخش خصوصی دو حسن دارد؛ حباب سکه را کاهش می دهد و حسن دوم این است که بحث سکه های تقلبی و غیر بانکی جمع می شود و مردم با خیال راحت می توانند سکه اصل و واقعی را دریافت کنند. این موضوع به بالا رفتن ارزش پول ملی هم کمک می کند چرا که نوعی پشتوانه پولی است اما رواج سکه های تقلبی و کم عیار غیر بانکی به اقتصاد پولی کشور ضربه می زند. 

ورود بخش خصوصی حباب سکه را می شکند

ابراهیم محمدولی یکی دیگر از کارشناسان بازار طلا هم در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص وضعیت بازار گفت: به نظر می رسد در بازار کنونی حباب سکه ریزش چندانی نداشته باشد.

محمدولی در خصوص نوسانات افزایشی بازار طلا و سکه در چند روز اخیر اظهار کرد: گرانی سکه و طلا در چند روز اخیر متاثر از بازار ارز است و موجب شده تا خریداران به خرید طلا و سکه (البته بیشتر سکه) روی بیاورند.

وی در خصوص ورود بخش خصوصی در ضرب سکه و عرضه سکه بهار آزادی نیز گفت: ورود بخش خصوصی در ضرب سکه موجب می شود تا عرضه در بازار افزایش پیدا کند و همین عرضه زیاد باعث شکستن حباب سکه خواهد شد.

گفتنی است،  عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سکه طلا بانک مرکزی جمهوری اسلامی به تعداد ۱۰۰،۰۰۰ قطعه سکه معادل۱۰،۰۰۰،۰۰۰ اوراق سلف موازی استاندارد سکه بانک مرکزی امروز از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۵:۰۰ دوره پیش گشایش و راس ساعت ۱۵:۰۰ حراج تک قیمتی انجام خواهد شد.

همچنین معاملات ثانویه این اوراق از تاریخ ۱۸ آبان ماه لغایت هفدهم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. 

کد خبر 718566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    هنوز هیچ فروشی صورت نگرفته و اضافه بر بحث معامله باید چند روزی بگذرد تا بازار به تثبیت برسد . در هیچ کاری تعجیل نکنید .
  • عجیب IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 1
    چرا خود سکه را ضرب نکردید؟