فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با اشاره به پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ گفت: قرار است بعد از ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، قائم ۱۰۵ و تا قائم ۱۲۰ ادامه پیدا کند.

علی جعفرآبادی

به گزارش همشهری آنلاین، سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اظهاراتی درخصوص پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ گفت: پرتابی که دیروز انجام شد یک پرتاب زیرمداری بود، به این معنا که ماهواره‌ای روی ماهواره‌بر وجود نداشت و ماهواره‌بر به مدار زمین نرفت و دوباره به سطح زمین بازگشت، این آزمون‌ها مخصوص ماهواره‌برهای جدید هستند که در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند، لذا اول باید آن‌ها مورد آزمون قرار بگیرند و اطمینان حاصل شود که صلاحیت لازم برای پرتاب ماهواره را دارند.

وی در گفتگو با شبکه العالم افزود: جمهوری اسلامی ایران، اولین و تنها کشور اسلامی است که قدرت پرتاب ماهواره را دارد این توانمندی ۱۲ سال پیش با پرتاب ماهواره امید توسط وزارت دفاع ایران شروع شد و ادامه پیدا کرد، دو سال پیش هم سپاه پاسداران با پرتاب ماهواره نور ۱ توسط ماهواره‌بر قاصد به باشگاه فضایی جهان پیوست.

سردار جعفرآبادی درخصوص ویژگی‌های پرتابگر قاصد گفت: پرتابگر قاصد یک پرتابگر ترکیبی بود که مرحله اول آن با سوخت مایع و مراحل دوم و سوم آن با سوخت جامد بود، وزن قابل حمل قاصد محدود بود و به همین دلیل موتور مرحله اول آن با یک موتور سوخت جامد قدرتمند جایگزین شد و به نام ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نامگذاری شد و یک ماهواره‌بر تماما سوخت جامد ایرانی است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب تاکید کرد که نتایج اولین آزمایش ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نشان می‌دهد که ماهواره با وزن ۸۰ کیلوگرمی را قادر است در مدار زمین قرار دهد، توسعه نسل‌های بعدی ماهواره‌بر قائم همچنان ادامه خواهد داشت تا امکان قرار گیری وزن ۵۰۰ کیلوگرمی در مدار زمین فراهم شود.

سردار جعفرآبادی تاکید کرد که امیدواریم به وضعیتی برسیم که در سال‌های آینده علاوه بر رفع نیازهای کشور به کشورهای همسایه، مسلمان و دوست، خدمات پرتاب ماهواره را ارائه بدهیم.

وی درخصوص کاربردهای ماهواره‌بر قائم گفت: خود ماهواره مخصوص حمل ماهواره طراحی شده است، اما محموله آن می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد، از جمله ماهواره‌های حوزه‌های تجاری، دفاعی و اشراف اطلاعات.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب درخصوص نگاه آمریکا و غرب به پیشرفت فضایی ایران گفت: مسئله فضایی یا دفاعی نیست، آمریکا از پیشرفت کشور ایران نگران است و با فشارها و تحریم‌های خود سعی می‌کنند ایران را محدود کنند، اما در ۴۳ سال گذشته راه اقتدار ایران متوقف نشده است.

وی نقشه راه فضایی سپاه پاسداران را بسیار شفاف و منظم دانست و گفت: قرار است بعد از ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، قائم ۱۰۵ و تا قائم ۱۲۰ ادامه پیدا کند، که در هر مرحله علاوه بر اینکه ما یک محصول ماهواره‌بر خواهیم داشت به موتورهای جدید و بزرگتر می‌رسیم و هر سال می‌توانیم ماهواره‌های بزرگتری به مدارهای بالاتر حمل کنیم، در نقشه راه ما براساس فرمایش رهبر انقلاب قرار دادن ماهواره در مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین است که موارد استفاده‌های فراوانی دارد.

کد خبر 718059
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • شهرام CA ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    عکس ماهواره چه شد؟
  • حسین IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    به نام خدا. روزگاری پیشتر،رسول خداوند حضرت محمد'صل الله علیه واله وسلم*فرموده بودند؛دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت' واکنون چشم جهان نظاره گر حرکت پارس هاست.