اعمال ممنوعیت صادرات صیفی‌جات با حکم دیوان عدالت اداری ابطال شد و وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این رای اعلام کرد از ابتدای سال آینده عوارض ۱۰۰ درصدی برای صادرات محصولات جالیزی و آب بر در نظر گرفته می شود.

صادرات سیب زمینی

به گزارش همشهری آنلاین، در فرودین ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به گمرک اعلام کرد که صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

در این نامه اشاره شده بود: «با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، با عنایت به بند (۹)مصوبه شماره ۳۸۱۳۰/م/ص  تاریخ چهارم اسفند ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار کشور و مفاد بند الف ماده یک قانون تمرکز خواهشمند است دستور فرمایید ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان تا اطلاع ثانوی به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شود».

اما با توجه به قوانین بالادستی احکام دائمی برنامه توسعه کشور گمرک در همان موقع به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرک های اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست، ولی ممکن است تعرفه صادراتی افزایش یابد.

بنابراین گزارش اخیرا رای دیوان عدالت اداری منتشر شده است که در آن آمده است: با توجه به احکام دائمی کشور مقرر شده است که:« ...جلوگیری از صادرات هر گونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است.

لذا نامه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی که متضمن ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادنجان تا اطلاع قانونی و بر مبنای ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور است با قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مغایرت دارد و ابطال می‌شود. »

صادرات این صیفی جات با حکم دیوان عدالت اداری آزاد شد | واکنش وزارت جهاد کشاورزی

اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی برای صادرات محصولات آب بر از ۱۴۰۲

بنابراین گزارش قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت کشاورزی امروز در این ارتباط اظهار کرد: برای محصولات آب بر ۱۰۰ درصد تعرفه معادل قیمت پایه صادراتی در نظر گرفته شده است که در ابتدای سال ۱۴۰۲ قابل اجراست.

کد خبر 718011
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    خب ،حالا چی شد ، این مغایرت به نفع کی تمام شد !!!!!!