پس از ۳روز رقابت دیروز ۱۲درصد از سهام بزرگ‌ترین شرکت بورس به قیمت هر سهم ۱۸۵۱تومان فروخته شد.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین، پس از ۳روز رقابت دیروز ۱۲درصد از سهام بزرگ‌ترین شرکت بورس به قیمت هر سهم ۱۸۵۱تومان فروخته شد. به این ترتیب، کل سهام این شرکت ۹۰۶هزار میلیارد تومان معادل ۳۰میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. این رقم ۲.۸برابر ارزش جاری سهام این شرکت روی تابلوی بورس است. این واگذاری با حاشیه‌های زیادی در مورد قیمت‌گذاری انجام‌شده و دلایل واگذاری این میزان از سهام دولت همراه بود.

بعد از ۳روز رقابت و حاشیه‌های فراوان روز گذشته بالاخره بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس ایران انجام شد. از ۳روز پیش سازمان خصوصی‌سازی‌ ۱۲درصد از سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس را که متعلق به دولت بود، برای فروش روی میز گذاشت. از همان روز نخست ۲شرکت پالایش نفت تهران و سرمایه‌گذاری اهداف از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی نفت برای خرید این بلوک ۱۲درصدی اعلام آمادگی و قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه کردند.

در روز نخست قیمت پایه هر سهم ۱۳۹۷تومان تعیین شد که نشان می‌داد خریدار باید برای خرید این بلوک ۸۲هزار میلیارد تومان پرداخت کند. رقابت در روز نخست موجب شد تا قیمت هر سهم تا ۱۵۵۶تومان افزایش یابد.

در روز یکشنبه، یعنی روز دوم به‌دلیل افزایش رقابت بین این دو شرکت قیمت هر سهم به ۱۶۴۷تومان رسید و در نهایت روز گذشته و در سومین روز بار دیگر به‌دلیل افزایش رقابت بین ۲خریدار قیمت هر سهم به ۱۸۵۱تومان رسید و در پایان سرمایه‌گذاری اهداف پالایش نفت تهران را از گردونه رقابت خارج کرد و مالک بلوک ۱۲درصدی سهام این شرکت شد. مطابق آخرین قیمت تعیین شده در رقابت‌های دیروز، خریدار این بلوک ۱۲درصدی یعنی سرمایه‌گذاری اهداف باید بابت ۵۸میلیارد و ۷۴۰میلیون سهم هلدینگ خلیج‌فارس ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۳.۶میلیارد دلار به‌حساب دولت واریز کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این‌باره گفت: این بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ تاریخ اقتصاد ایران بود. به‌گفته او، در جریان ۳روز رقابت قیمت پایه ۳۲درصد افزایش یافت.

حسین قربان‌زاده با تأیید بر این نکته که ۲شرکت سرمایه‌گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و پالایشگاه نفت تهران در جریان رقابت برای خرید سهام هلدینگ خلیج‌فارس شرکت کردند، توضیح داد: رقابت بر سر خرید ۱۲درصد سهام بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به‌صورت مزایده و بلوکی بود و اهلیت این دو خریدار شنبه هفته گذشته در کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی تأیید شده بود.

ارزشگذاری

آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون ۱۰۰درصد سهام هلدینگ خلیج‌فارس معادل ۴۸۹میلیارد و ۵۰۰میلیون سهم است؛ بنابراین با توجه به اینکه ارزش هر سهم بلوک ۱۲درصدی هلدینگ خلیج‌فارس ۱۸۵۱تومان تعیین شد، می‌توان گفت ارزش کل سهام این شرکت دیروز ۹۰۶هزار میلیارد تومان معادل ۳۰میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. ارزش جاری سهام این شرکت در بازار مبادلات خرد، با توجه به آنکه قیمت هر سهم این شرکت روی تابلوی بورس ۶۴۶تومان است، ۱۰.۵میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. مقایسه این ارقام به‌معنای آن است که ارزش بلوکی سهام این شرکت ۲.۸برابر ارزش سهام این شرکت در جریان معاملات خرد است و همین موضوع دیروز به افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید، برای سهام این شرکت منجر شد.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی دیروز درباره نحوه قیمت‌گذاری بلوک سهام هلدینگ خلیج‌فارس گفت: قیمت پایه نرخ بازاری هر سهم براساس نرخ تابلو در ۲۱شهریور به علاوه ۹۰درصد اضافه ارزش (پریمیوم) درنظر گرفته شده که قیمت پایه هر سهم ۱۳۹۷تومان درنظر گرفته شده بود، اما این قیمت پایه در جریان رقابت افزایش یافت.

حاشیه‌ها

واگذاری بلوک ۱۲درصدی سهام هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ تاریخ ایران دیروز در شرایطی انجام شد که این عرضه بازتاب‌ها و حاشیه‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. فعالان بازار سرمایه اعتقاد داشتند این واگذاری به این دلیل انجام شده است که دولت با کسری بودجه مواجه است و قصد دارد منابع مورد نیازش را از منابعی غیراز بانک مرکزی تامین کند. به زعم آنها مشخص نیست آیا خرید سهام هلدینگ خلیج‌فارس از جیب بازنشستگان صندوق نفت به نفع آنها خواهد بود یا خیر؟

برخی فعالان بازار سرمایه حتی پا را فراتر گذاشته و تأکید کردند: سناریوی دولت برای تخلیه منابع و سودهای انباشته شرکت‌های بورس بدون واگذاری مدیریت شرکت‌ها ابهام دارد و به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است منابع و سودهای انباشته شرکت‌ها را به تملک خود در آورد؛ بدون آنکه حتی خریدار بلوک ۱۲درصدی بتواند در مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس نقش داشته باشد. اشاره آنها به میزان سهام تخصیص یافته به خریدار است که مشخص نیست آیا می‌تواند یک صندلی هیأت‌مدیره را در اختیار بگیرد یا خیر؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ دیروز در پاسخ به این پرسش که آیا خریدار بلوک ۱۲درصدی سهام پتروشیمی خلیج‌فارس یک کرسی در هیأت‌مدیره خواهد داشت، یا خیر گفت: بستگی دارد خریدار چه مقدار دیگر از سهام شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس را در اختیار داشته باشد که بتواند در ترکیب با آن سهام، یک صندلی هیأت‌مدیره را به‌خود اختصاص دهد.

حاشیه دیگر به نامه احمد علیرضابیگی، عضو هیأت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان خصوصی‌سازی‌ مجلس به وزیر اقتصاد بازمی‌گردد.

او در نامه خود با انتقاد نسبت به واگذاری سهام هلدینگ خلیج‌فارس نوشت: ارزش ذاتی سهام این شرکت با استفاده از ظرفیت کارشناسی رسمی دادگستری تعیین نشده تا قیمت معاملاتی تابلو براساس ارزش ذاتی تعدیل شود که این موضوع سبب ورود خسارت عمده‌ای به دارایی‌های دولت خواهد شد.

از سوی دیگر واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی احتمال تکمیل نشدن طرح‌های در دست اجرای آن شرکت را تقویت می‌کند. او همچنین به ارزشگذاری‌های قبلی هلدینگ خلیج‌فارس در برخی مؤسسات اشاره کرده و خطاب به وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه براساس گزارش مؤسسه مستقل ارائه خدمات هوشمند کالاها و مواداولیه (ICIS) در سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت مورد بحث در ردیف سی و هفتم یکصد شرکت برتر شیمیایی جهان با ارزش دارایی ۲۹ میلیارد دلار قرار گرفته به‌نظر می‌رسد عرضه سهام این شرکت با قیمت پایه هر سهم ۱۳۹۷۰ ریال فاقد صرفه اقتصادی است.

به گزارش همشهری، انتقاد این نماینده مجلس از وزیر اقتصاد درباره قیمت تعیین شده برای هلدینگ خلیج‌فارس در شرایطی مطرح شده که ارزش کل سهام هلدینگ خلیج‌فارس در مبادلات دیروز ۳۰میلیارد دلار تعیین شده که بیش از رقم ادعایی ۲۹میلیارد دلاری اوست و نشان می‌دهد دولت سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس را حتی گران‌تر از قیمت‌هایی که در مؤسسات قیمت‌گذاری تعیین شده، فروخته است.

کد خبر 716669
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha