چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

ترجمه - سوسن کریمدادیان: پوست بزرگترین عضو بدن است.مساحت آن حدود 2مترمربع و وزن آن 16درصد وزن بدن است. مهم‌ترین وظایف پوست حفاظت از اعضای داخلی و تنظیم کردن درجه حرارت بدن است.

 ارتباط با محیط خارج از بدن مربوط به نقش حسی پوست است. با کمک 4 میلیون گیرنده عصبی که در پوست وجود دارد می‌توانیم گرما، سرما و درد را حس کنیم. پوست بدن را می‌توان آیینه روان نامگذاری کرد؛ تنها عضوی که نشانگر روابط درونی و ارتباط انسان با خود است.

اینکه انسان چه تجربیاتی را پشت سر گذاشته است، چه رفتاری با انسان‌های دیگر دارد، چگونه تغذیه می‌کند و چقدر رنج می‌برد، همه توسط پوست بدن منعکس می‌شود.
با مواظبت کافی از پوست می‌توان از بیماری‌های پوستی جلوگیری کرد و پوست را به‌مدت طولانی‌تری جوان نگه‌داشت. پوست بدن یک عضو حساس است. از طریق پوست با دنیای خارج ارتباط داریم؛ به این خاطر اثرات محیط روی پوست بیشتر از دیگر اعضای بدن است. هوا، آب، پوشاک، وسایل خانه و کار روی پوست بدن تاثیر‌گذار هستند.

درمان بیماری‌های پوستی که به ژنتیک ارتباط دارند دشوار است. استفاده از مواد گیاهی در برنامه نظافت روزانه تاحدی علائم ناشی از بیماری را کاهش می‌دهد. تغذیه خوب، فعالیت کافی و پایین نگه داشتن وزن بدن نقش مهمی در معالجه بیماری‌های پوستی دارند به‌خصوص وقتی با بیماری‌های دیگر مثل دیابت همراه هستند.

پوست، آیینه بدن

 پوست مانند آیینه‌ای است که سلامتی، خشنودی، بیماری و رنج‌های انسان را منعکس می‌کند. پذیرش احساسات، نوازش، لمس کردن و در آغوش گرفتن انسان‌هایی که دوست داریم از زمان کودکی برای ما خوشایند و آرامش بخش بوده است. چگونه می‌تواند پوست بدن نمایانگر این احساسات باشد؟ واکنش پوست بستگی به شرایط مختلفی دارد که انسان با آن روبه‌رو است: در هنگام عصبانیت به خاطر ترشح هورمون آدرنالین و خون رسانی سطحی، پوست بدن قرمز می‌شود. هنگام ترس خون بیشتری توسط قلب به اعضای بدن فرستاده می‌شود و پوست بدن رنگ پریده به‌نظر می‌رسد.

پوست تحت‌تأثیر احساسات درونی همچنین سیستم ایمنی بدن است، نوازش‌های خوشایند آزاد‌کننده هورمون آندروفین (هورمون خوشبختی ) هستند که به سیستم ایمنی بدن مصونیت می‌بخشد. روان‌شناس معروف، اریک برنه در سال1964 میلادی چنین می‌گوید: هرکس بدنش را نوازش می‌کند دوستدار اوست، هرکس دوستدار بدنش است آن‌را نوازش می‌کند.

واژه نوازش از نظر معنی تاحدی پیچیده است، همان‌طور که تاثیرات و جنبه درمانی آن برای بسیاری از انسان‌ها ناشناخته و معما‌گونه است. هرگونه نوازش و ماساژ، حتی کرم مالیدن به سطح پوست باعث تحریکات هورمونی در بدن می‌شود، این تحریکات می‌توانند ترس را از بین ببرند، دردها را کاهش بدهند، استرس و فشارهای عصبی را خنثی کنند و قدرت یادگیری و مصونیت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند.

گیرنده‌های حسی در پوست تاثیرات را از طریق اعصاب نخاع به بخش مرکزی مغز هدایت می‌کند، این تاثیرات به هیپوتالاموس و مرکز هورمونی مغز می‌رسد و باعث تحریک هورمون اکسی‌توکسین می‌شود که کاهش‌دهنده فشارهای عصبی و استرس است. هورمون اکسی‌توکسین به انسان احساس امنیت و آرامش می‌بخشد.

2008 - Gesunde Medizin/Dez

کد خبر 71662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز