همشهری آنلاین: گشت بسیج امنیت محله‌ها را در نبود پلیس برعهده دارد و ‌در صورت مشاهده جرایم مشهود مانند سرقت، اراذل و اوباش و مزاحمان نوامیس و غیره وارد عمل شده و مجرمان را پس از دستگیری، به پلیس تحویل خواهد داد.

به گزارش ایسنا جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اعلام این مطلب گفت: طرح گشت‌های بسیج در محلات، با هدف تامین امنیت اجتماعی مردم هر شب از ساعت 12 شب تا شش صبح بیش از یک‌ماه (اول آذر ماه) است که در سراسر کشور آغاز شده و نیروهای بسیج که نیروهای مردمی نیز محسوب می‌شوند، تامین امنیت محله‌ها را در نبود پلیس برعهده دارند و طرح گشت بسیج در مواردی با عملکرد پلیس هم‌پوشانی دارد

سردار رادان درباره چگونگی اجرای طرح گشت‌ بسیج، با بیان این که بسیج با توجه به انگیزه‌ و شناختی که از محله‌ها دارد، می‌تواند در تامین و بالا بردن احساس امنیت کارساز باشد، اظهار کرد: در اجرای طرح گشت‌زنی‌ نیروهای بسیج، همکاری‌های خوبی با فرماندهان انتظامی استان‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نیروهای بسیجی در این طرح، در صورت نبود نیروی انتظامی، در رابطه با جرائم مشهودی که در سطح محله‌ها در منظر مردم رخ‌ می‌دهد، مجرمان را پس از دستگیری به پلیس تحویل خواهند داد که یکی از وظایف ظابطان خاص نیز همین موضوع است.

سردار رادان با بیان این که طرح گشت بسیج در جاهایی هم‌پوشانی با عملکرد پلیس دارد، گفت: نیروی انتظامی پس از دریافت گزارش اولیه از سوی نیروهای بسیجی، موضوع را با همکاری دستگاه‌های قضایی همانند یک روند مجرمانه و قضایی پیگیری خواهد کرد.

سردار رادان ادامه داد: طبیعی است که پلیس نمی‌تواند، همه محله‌ها و کوی برزن را تحت پوشش خود قرار دارد، اما بسیج به عنوان یک نیروی مردمی و با توجه به دارا بودن اطلاعات مناسب از رخدادهای احتمالی در محل،‌ این امکان را دارد.

سردار رادان با تاکید بر این که خروجی اجرای طرح گشت بسیج در محله‌ها، باعث بالا رفتن احساس امنیت در جامعه خواهد شد، گفت: گشت نیروهای بسیجی علاوه بر آن که لباس بسیجی که یک لباس مشخصی است را به تن دارند، حکم ماموریتی که توسط نیروی مقاومت بسیج صادر شده است، را نیز باید به همراه داشته باشند، همچنین این افراد باید دارای کارت شناسایی بوده که در صورت نیاز، آن را ارائه دهند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: موضوعی که بسیج را از دیگر نیروها متمایز می‌کند، این است که آن‌ها می‌توانند، از امکانات مردم نیز بهره‌مند شوند. یعنی نیروهای بسیجی می‌توانند، از خودروی شخصی خود و یا خودرو‌های سازمانی نیز در گشت‌زنی‌ها استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مردم نارضایتی درباره عملکرد گشت‌ بسیج داشته ‌باشند به کجا مراجعه و یا با کدام شماره تماس بگیرند؟ گفت: مردم اگر نارضایتی خود را به واحدهای پلیس و یا از طریق سامانه «197» اعلام کنند، پلیس موارد را به واحدهای سپاه گزارش خواهد کرد.

کد خبر 71657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز