یک بررسی جدید نشان می‌دهد که تماس مستقیم پوست به پوست نوزاد با مادر بلافاصله پس از عمل سزارین برای هر دوی آنها سودمند است.

infant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران دانشگاه سویل در اسپانیا در این بررسی این موضوع را ارزیابی کردند که آیا تماس فوری پوست به پوست بین نوزاد سالم و مادر پس از عمل سزارین اثر تعدیل‌کننده‌ای از لحاظ خونریزی پس از زایمان و انقباض‌های رحمی دارد یا نه.

این آنالیز شامل ۸۰ زن می‌شد که به طور اتفاقی به دو گروه مساوی تقسیم شده بودند: یک گروه با تماس پوست به پوست و یک گروه که مراقبت‌های معمول برای آنها انجام می‌شد.

متغیرهای بالینی ارزیابی‌شده شامل هموگلوبین پلاسما، انقباض رحمی، شیردهی از پستان و درد پس از عمل بودند. متغیرهای ذهنی ارزیابی‌شده شامل  ارضای مادری، آسودگی خیال، مقایسه با سزارین قبلی و میزان گریه کردن نوزاد بودند.

یافته‌های این پژوهشگران نشان داد که در گروه تماس پوست با پوست انقباضات رحمی قوی‌تری پس از عمل سزارین انجام می‌شود و میزان هموگلوبین خون مادر پس از مرخص شدن بالاتر است (که خونریزی کمتر را نشان می‌دهد). به علاوه این تماس پوست به پوست با میزان بالاتر شیردهی مادر، میزان بالاتر ارضای مادری و آسودگی و نیز میزان کمتر درد و گریه کمتر در نوزاد همراهی داشت.

این پژوهشگران که نتیجه کارشان را در ژورنال Nursing Open منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: «استفاده ‌از اعمال جراحی مانند سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد نباید مانع از انجام تماس پوست به پوست نوزاد با مادر در اتاق عمل شود و ما در حین انجام این بررسی مشاهده کردیم که می‌توان این کار را بدون ایجاد مشکلی انجام داد. اما محدودیت مهمی که را در انجام کار داشتیم این بود که مراکز بیمارستانی آمادگی کامل برای به کار بستن این شیوه را نداشتند.»

کد خبر 716289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha