رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم وزارت نفت با سولفورزدایی از نفت کوره (مازوت) تولیدی، در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک با وزیر نفت که به منظور بررسی چالش‌های محیطی زیستی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز برگزار شد، گفت: یکی از تأکیدات ریاست محترم جمهور، رفع گره‌های ذهنی جامعه در مورد مسائل مختلف است و لازمه این امر آن است که دستگاه‌های مختلف به ویژه دستگاه‌هایی که بیشتر با هم سر و کار دارند جلساتی برگزار و نسبت به حل و فصل مشکلات خود اقدام کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه کشور می‌بایست توأم با حفظ محیط زیست باشد، تصریح کرد: تبیین فرآیندها از جمله فرآیند ارزیابی زیست محیطی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در این زمینه فعال‌تر باشیم.

در گذشته قصورات زیادی در صنعت نفت صورت گرفته

وی با انتقاد از رویه جاری در کشور که سازمان حفاظت محیط زیست می‌بایست پاسخگوی تخلفات محیط زیستی همه دستگاه‌ها باشد، گفت: متأسفانه در گذشته قصورات زیادی در صنعت نفت انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: نفت یکی از مسائل استراتژیک و راهبردی کشور است که سهم بسزایی در گرداندن چرخ اقتصاد دارد اما استمرار این کار در گروی حفظ محیط زیست است.

سلاجقه در ادامه گفت: دولتمردان ما باید محیط زیست را یک سرمایه بدانند همان گونه که این موضوع در اصل پنجاهم قانون اساسی هم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی همچنین ضمن قدردانی از اهتمام وزیر نفت در پیگیری اجرای تکالیف قانون هوای پاک اظهار امیدواری کرد که برنامه‌های ارائه شده در زمینه ارتقای کیفی سوخت، اجرای طرح کهاب و سایر موارد تا پایان دولت سیزدهم تحقق پیدا کند.

خدمات اکولوژیکی که یک تالاب ارائه می‌دهد قابل محاسبه نیست

معاون رئیس جمهور، با اشاره به نقش ارزنده تالاب‌ها در طبیعت، خاطرنشان کرد: خدمات اکولوژیکی که یک تالاب ارائه می‌دهد قابل محاسبه نیست بنابراین چنانچه در جایی تخریبی صورت گرفته باشد باید خسارت وارده به صندوق ملی محیط زیست واریز شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: صندوق ملی محیط زیست یک ظرفیت بسیار خوب برای کشور است که می‌تواند در بحث کاهش آلایندگی صنایع با ارائه تسهیلات، مؤثر باشد.

سلاجقه در ادامه تاکید کرد: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین می‌تواند خسارت‌های وارده به محیط زیست را به نحو چشمگیر کاهش دهد و ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

وزارت نفت از مازوت سولفورزدایی کند

وی همچنین ضمن تاکید بر تأمین حداکثری سوخت گاز نیروگاه‌ها، گفت: مصرف مازوت در نیروگاه‌های بخاری به ویژه در داخل و مجاورت کلانشهرها از موضوعاتی است که ما به شدت پیگیر آن هستیم و امیدواریم وزارت نفت با سولفورزدایی از نفت کوره (مازوت) تولیدی، در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارد.

۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز در زمستان امسال

در بخش دیگری از این نشست، جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به عدم سرمایه گذاری کافی در صنعت نفت طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: در زمستان امسال ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم که دلیل آن هم مصرف بالای بخش خانگی است. به همین دلیل مجبوریم به صنایع و کارخانجات سوخت مایع بدهیم تا جوابگوی نیاز بخش خانگی باشیم.

وی ناترازی فرآورده‌های نفتی، انجام نشدن کیفی سازی پالایشگاه‌ها و عدم سرمایه گذاری کافی در توسعه میادین نفتی را از دیگر مشکلات این وزارتخانه در تأمین امنیت انرژی کشور برشمرد.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما خود را موظف می‌دانیم در کنار توسعه میادین و صنایع نفت و گاز، ملاحظات زیست محیطی را هم رعایت کنیم و طی یکسال و چند ماه اخیر هم گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته‌ایم.

اوجی، برگزاری این نشست را در راستای حل مسائل و چالش‌های محیط زیستی در صنعت نفت عنوان و بر تعیین یک برنامه زمانی برای عملیاتی کردن تصمیمات اخذ شده تاکید کرد.

عقد ۲۸ قرارداد به ارزش یک میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای مشعل

وی در خصوص جمع آوری گازهای مشعل نیز گفت: ما ۲۸ قرارداد به ارزش یک میلیارد دلار برای جمع آوری گازهای مشعل منعقد کرده‌ایم که با اجرای آن بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز مشعل جمع آوری خواهد شد.

گفتنی است در این نشست، معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی پروژه‌های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، ارزش‌گذاری اقتصادی حوزه محیط زیست، HSE و مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت در زمینه حفاظت از محیط زیست بحث و تبادل نظر کردند و مقرر شد مباحث تخصصی‌تر در کارگروه‌های مشترکی که هفته آینده با حضور معاونان مربوطه برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 716251
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha