چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

افزایش مصرف مازوت به‌عنوان سوخت در نیروگاه‌ها در نیمه دوم سال موجب تشدید آلودگی در کلانشهرها می‌شود و حالا دولت سیزدهم برای ساماندهی این وضعیت اعلام کرده است که تا سال۱۴۰۳ مصرف مازوت در تمام نیروگاه‌ها حذف شود و میزان گوگرد مازوت درصورت نیاز به مازوت‌سوزی به زیر یک درصد برسد. 

آلودگی هوا

به‌گزارش همشهری آنلاین، در پی برگزاری جلسات اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت که سازمان بازرسی کل کشور نیز آن را پیگیری می‌کند، قرار شده است تا سال۱۴۰۳ نیروگاه‌های بخاری برای کیفی‌سازی‌ سوخت، مازوت را به‌طور کامل حذف کنند یا میزان گوگرد مازوت را از ۳.۵درصد به زیر یک درصد برسانند.در این شرایط کیفیت مازوت و به تبع آن کیفیت هوا بهتر می‌شود، البته این شامل بخشی از صنایع مانند پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، فولاد و سیمان می‌شود که در زمستان دچار محدودیت سوخت می‌شوند.

اما در مجموع باید سیستم کنترلی مناسب را نیز نصب کنند. تمام بخش‌ها چه خانگی و چه صنعتی که گاز مصرف می‌کنند هم باید برای خروجی، سیستم کنترلی داشته باشند تا با اندازه‌گیری خروجی بتوان میزان اکسیدهای نیتروژن را به حداقل رساند.چندین سال است که در تهران با آلاینده ازن مواجه هستیم. ازن دومین آلاینده این کلانشهر است که در تابستان ناکس(NOX) و اکسیدهای نیتروژن تحت‌تأثیر تابش شدید خورشید به آلاینده ثانویه ازن تبدیل می‌شوند.

سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است که در تهران و اصفهان اکسیدهای نیتروژن افزایش یافته که در سوخت‌های فسیلی و گاز موجود است که در زمان مصرف در خودرو و صنایع در هوا منتشر و با تابش خورشید به ازن تبدیل می‌شود. بنابراین استاندارد کردن سوخت و استفاده از سیستم‌های کنترلی در خروج صنایع باید جدی گرفته شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز درباره مصرف مازوت در پاییز و زمستان امسال به پایگاه خبری این سازمان گفت: در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دما مواجه هستیم که موجب ماندگاری آلودگی در هوا می‌شود از این‌رو برای مقابله با این پدیده نامه‌ای را به ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها ارسال و رونوشت آن را به وزارتخانه‌های صمت، کشور، بهداشت و نیرو ارسال کردیم تا نسبت به اقدامات پیشگیرانه برنامه‌ریزی کنند، در این نامه  از وزارت نیرو خواستیم که سوخت گاز نیروگاه‌ها و صنایع را تا حد امکان تامین کند، از آنجا که استانداران رئیس کمیته کاهش آلودگی هوا هستند و تصمیمات اصلی را می‌گیرند از این‌رو وزارت کشور این نامه را به تمام استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد.

داریوش گل علیزاده درباره مازوت سوزی در نیروگاه‌ها افزود: در نیمه دوم سال به‌دلیل کاهش محسوس دما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت با مشکل مواجه می‌شود، در واقع در شرایط عادی ۴۵۰میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که در شرایط سرما با افزایش ۱۵ تا ۲۰درصدی به حدود ۶۵۰میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست رسما اعلام کرده است که با مصرف سوخت مازوت مخالف است. اما اگر قرار است نیروگاه یا صنایع مازوت یا زغال سنگ بسوزانند باید حتما سیستم کنترلی نصب کنند تا خروجی منطبق با حدود مجاز تعیین شده از سوی دولت باشد. این موضوع در قانون هوای پاک هم آمده است. در عین حال نیروگاه‌های بخاری نیز قابلیت استفاده از مازوت را دارند. در این زمینه سوخت ۱۶ نیروگاه کشور بخار است و قابلیت مصرف مازوت را هم دارند و برخی از آنها در کلانشهرها و حاشیه آنها قرار دارند.

داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفته است: بخش سوخت نیروگاه بعثت در تهران از سال۹۱ پلمب شد و به ظاهر امکان مصرف مازوت را ندارد. اما در شرایط ویژه که سوخت گاز نیروگاه‌ها قطع می‌شود، ممکن است مجوز مازوت‌سوزی صادر شود. این شرایط در نیروگاه شهید منتظری اصفهان نیز همسان است. این نیروگاه سال‌هاست مازوت نمی‌سوزاند و در ۴سال اخیر امکان مصرف مازوت نداشت، چون بخش سوخت مازوت آن پلمب بود. اما سال گذشته به دلایلی ۵۵روز مازوت مصرف کرد. نیروگاه شازند اراک نیز به‌صورت تلفیقی مازوت می‌سوزاند. نیروگاه شهید رجایی قزوین هم حدود ۵۰ تا ۶۰درصد مازوت می‌سوزاند. نیروگاه منتظر قائم در فردیس کرج که نزدیک تهران است هم مازوت نمی‌سوزاند، اما در ۳سال قبل یک هفته به‌صورت آزمایشی مازوت سوزاند. بر همین اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست بار دیگر تأکید دارد که به‌طور کامل با مصرف سوخت مازوت مخالف است. اما اگر قرار است مازوت یا زغال سنگ سوزانده شود باید حتما سیستم کنترلی نصب شود تا خروجی، منطبق با حدود مجاز تعیین شده آلایندگی از سوی دولت باشد. این تأکید البته در قانون هوای پاک هم آمده است.

دستور مهم وزیر کشور برای کنترل آلودگی هوا

در پی آغاز فصل سرد سال و احتمال افزایش آلودگی هوا، وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور بر انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا با توجه به فرارسیدن فصول سرد سال و لزوم پیشگیری جدی از افزایش آلاینده‌های جوی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، احمد وحیدی در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور بر اجرای اقداماتی همچون «تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای استان»، «رفع نواقص و آماده‌سازی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا»، «نظارت دقیق بر مراکز بازیافت و اسقاط خودرو» و «پیگیری اجرای معاینه فنی سامانه‌های احتراقی با اولویت ساختمان‌های دولتی» تأکید کرد. در بخش دیگری از این نامه آمده است: «انجام اقداماتی مثل جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع داخل به‌ویژه پیرامون کلانشهرها، کنترل و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی، تأکید بر نظارت پلیس راهور استان درخصوص جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و کاربراتوری نیز ضروری است.»

کد خبر 716963
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 0
    حتما چون سال 1403 سال پايان دولت كنوني وعده آنرا مي دهيد؟