کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست در مورد تسلیحات اتمی شفاف‌سازی کرده و علاوه بر عضویت در پیمان ان‌پی‌تی، نظارت‌های آژانس را بپذیرد.

تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی

به گزارش همشهری آنلاین، کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز یکشنبه قطعنامه‌ای علیه برنامه‌های اتمی رژیم صهیونیستی صادر کرد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، در این قطعنامه از صهیونیست‌ها خواسته شده، تعداد سلاح‌های اتمی خود را اعلام کرده، در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) عضو شده و تأسیسات اتمی خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

۱۵۲ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، به این قطعنامه رأی مثبت داده و ۵ عضو شامل آمریکا، کانادا، پالائو، میکرونزی و خود رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند.

تل‌آویو با وجود در اختیار داشتن سلاح اتمی، از پذیرش و اعلام تعداد آن طفره رفته است. در قطعنامه سازمان ملل آمده است، رژیم صهیونیستی تنها عضو این نهاد در غرب آسیا است که در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی عضویت ندارد.

در این قطعنامه بر «اهمیت عضویت اسرائیل در ان‌پی‌تی و قرار دادن تأسیسات اتمی خود تحت رژیم پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تأکید شد.

این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد «بی‌معطلی در این پیمان عضویت یابد و از توسعه، تولید یا آزمایش و به‌دست آوردن تسلیحات اتمی خودداری کرده، از مالکیت تسلیحات اتمی صرف نظر کرده و به‌عنوان اقدامی اعتمادساز در زمینه صلح و ثبات، تمام تأسیسات فاقد رژیم پادمانی خود را تحت نظارت همه‌جانبه آژانس قرار دهد».

این کمیته روز جمعه نیز با ۱۷۰ رأی مثبت، خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در حوزه غرب آسیا شد که رژیم صهیونیستی تنها مخالف آن بود.

سازمان ملل تاکنون قطعنامه‌های متعددی علیه برنامه اتمی و تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی صادر کرده اما همه آن‌ها جنبه نمادین داشته‌اند.

کد خبر 716241
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عجبا IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    فرقی هم می کنه ، اسرائیل ایالت برون مرزی آمریکاست ، اگر خودش هم بمب اتمی نداشت ، آمریکا بهش میداد .