نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن تکرار ادعاها برای توجیه تعلل واشنگتن در عمل به تعهداتش در مذاکرات رفع تحریم، اظهاراتی مداخله‌جویانه و در راستای حمایت از اغتشاش در ایران را مطرح کرد.

رابرت مالی

به گزارش همشهری آنلاین، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» به طرح ادعاهایی در خصوص ایران پرداخت. 

او در این گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای، در ادامه بازی مقصرنمایی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و توجیه تعلل آمریکا در عمل به تعهداتش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مدعی شد: یک توافق روی میز بود ... و همه شرکت‌کنندگان دیگر در ماه مارس با آن موافق بودند. سپس در طول تابستان. بعد دوباره در اوت. و هر بار ایران برخی درخواست‌های جدید، برخی تقاضاهای جدید که اغلب اوقات تقاضای غیرواقعی یا بی‌ربط به گفت‌وگوهای هسته‌ای بوده، چیزی که به آن ربطی نداشته را مطرح کرده است. 

مالی در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با همین رسانه در اواخر سپتامبر که گفته بود ایران به دنبال تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است، مدعی شد: از آغاز گفت‌وگوی غیرمستقیم حوالی مارس ۲۰۲۱ به آن‌ها گفته‌ایم که ... نمی‌توانیم کاری که رئیس‌جمهور بعدی می‌کند را کنترل کنیم ... توافق این بود ... پس اگر این چیزی است که ایران روی آن اصرار دارد، گفت‌وگو فایده ندارد. 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از این مصاحبه در ادامه حمایت واشنگتن از اغتشاشگران در ایران، با اتخاذ موضعی مداخله‌جویانه و ژست انسان‌دوستانه گفت: چیزی که ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش احترام می‌گذارد. این سیاست تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت ... از مردمی است که مسالمت‌جویانه اعتراض می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری سر نکنند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستمی ظالم مواجه می‌شوند ... و می‌دانید ما می‌شنویم که مقامات ایران، آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند. باید به نزدیک‌تر در خانه نگاه کنند. 

او در ادامه، در اشاره به تلاش‌های آمریکا برای حمایت از اغتشاش در ایران گفت: ایرانی‌ها به این واقعیت که ما تحریم‌های خود را کاهش دادیم تا جریان آزاد اطلاعات برای ایران، برای مردم ایران فراهم شود، اعتراض کردند. و جالب است، این احتمالاً اولین بار است که می‌شنویم ایران از کاهش تحریم‌ها شکایت می‌کند. 

رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه، در خصوص آزادی باقر نمازی که ایران در راستای اقدامی انسانی اجازه خروج وی از کشور را داد، با بیان این که مابازایی برای اینکه اجازه خروجش داده شود وجود نداشت، افزود: او مردی سالخورده است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

مالی سپس اظهار داشت «ما با ایران در حال گفت‌وگوی غیرمستقیم برای تامین آزادی سایر شهروندان--عماد شرقی، سیامک نمازی، پسر باقر، و مراد طاهباز هستیم ... اما چیزی برای آزادی دیرهنگام باقر نمازی مبادله نشد».

او در ادامه این ادعاها گفت: در حال بررسی کارهایی هستیم که می‌توانیم در بخش بشردوستانه انجام دهیم، اقدامات متقابل برای این که اطمینان یابیم شهروندان ما در اسرع وقت در خانه خود هستند.  

رابرت مالی اخیراً هم طی اظهاراتی درباره سرنوشت مذاکرات وین، گفته بود «اگر یک رئیس جمهور آینده در آمریکا بار دیگر بی پروا تصمیم بگیرد که به طور یکجانبه از توافق خارج شود، آنهم در زمانی که توافق موفقیت آمیز بود، هیچ کاری نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد».

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ با ادعای تلاش برای احیای برجام بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

تحلیلگران معتقدند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

کد خبر 710543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha