شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهای نفت روز جمعه ۲۷ دسامبر (۶ آذر) در پی تصمیم امارات در خصوص کاهش تولید نفت، افزایش یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بهای نفت سبک شیرین آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با دو دلار و ۳۶ سنت افزایش نسبت به روز چهارشنبه، بشکه‌ای ۳۷ دلار و ۷۱ سنت معامله شد.

یک کارشناس نفت در همین خصوص اعلام کرد: امارات متحده عربی با پیوستن به صف عربستان سعودی تولید نفت خود را کاهش می‌دهد و چنین تصمیمی برای بازار علامتی مثبت تلقی می‌شود.

امارات و عربستان دو کشور عمده تولید کننده نفت عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" بشمار می‌روند. کارشناسان معتقدند در صورتی که اقدامات موثری در خصوص کاهش تولید نفت انجام شود، بهای نفت افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران در خصوص توان اوپک برای کاهش ملموس تولید نفت تردید دارند.

کارشناسان می‌گویند: حتی اگر اوپک کاهش جدی تولید نفت را اعلام کند، تنها ۸۰ درصد چنین تصمیمی اجرایی می‌شود. به همین دلیل است که ۳ تصمیم عمده اوپک در خصوص کاهش تولید تا کنون در جلوگیری از سقوط بهای نفت تاثیری نداشته است. این مساله به از دست رفتن سه چهارم بهای نفت از اواسط ژانویه تا کنون منجر شده است.

جیمز ویلیامز اقتصاددان و کارشناس نفت در همین خصوص گفت: حتی اگر بازار توان اوپک را برای کاهش تولید نفت باور کند، این نگرانی همچنان وجود دارد که بازار قبل از تاثیر این کاهش تولید، دچار بحران شود.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: دو انتقاد عمده به اوپک وارد است. از یک سو سرمایه‌گذاران معتقدند اوپک خیلی دیر برای کاهش تولید نفت وارد عمل شده است و از سوی دیگر کارشناسان معتقدند تصمیمات اوپک برای کاهش تولید نفت بطور کامل اجرا نمی شود زیرا این به منزله از دست رفتن بخشی از درامد کشورهای عضو اوپک است.

کد خبر 71616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز