جمعه ۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه‌اقتصادی: با وجود تصمیم بی‌سابقه اوپک برای کاهش تولید نفت از اول ژانویه به میزان بیش از 2 میلیون بشکه، کاهش قیمت نفت ادامه دارد

هر بشکه نفت خام سبک آمریکا بیش از 2 دلار کاهش یافت و در نیویورک 58/33 دلار معامله شد.

پیش از اجلاس اوپک و تصمیم کشورهای عضو این سازمان، قیمت نفت بیش‌از 40 دلار معامله می‌شد و این تصور که با کاهش تولید اوپک قیمت‌ها در بازار نفت اندکی بهبود می‌یابد در بازار وجود داشت.

اما برخلاف انتظار موجود، انتشار خبر کاهش بی‌سابقه تولید نفت 13 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به میزان2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز از ابتدای سال جدید میلادی موجب کاهش بیشتر قیمت نفت شد.در پی تصمیم اوپک و کاهش مجدد قیمت نفت این انتظار وجود دارد که کشورهای تولید‌کننده نفت با اجرا شدن این تصمیم و بررسی آثار آن در بازار باردیگر در مورد کاهش تولید تصمیم‌گیری کنند.

غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران اعلام کرد که اوپک احتمالا پیش از نشست برنامه‌ریزی شده ماه مارس 2009 نشست فوق‌العاده‌ای برگزار خواهد کرد.

به گزارش داوجونز، نوذری در الجزایر گفت: ما شرایط بازار را بررسی خواهیم کرد و درباره اینکه نشستی پیش از نشست ماه مارس 2009 برگزار کنیم یا خیر ، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وی تصریح کرد: ایران به سهمیه کنونی اوپک متعهد است. وزیر نفت کشورمان با اشاره به اینکه تولید کنونی نفت ایران طبق سهمیه‌های اوپک است، بر حمایت ایران از تصمیم اوپک تاکید کرد.

کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) روز گذشته در وهران الجزایر گردهم آمدند و در تصمیمی بی‌سابقه اعلام کردند که تولید خود را 2میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد. در پی تصمیم اوپک، روسیه و آذربایجان نیز اعلام کردند به میزان قابل توجهی از تولید خود خواهند کاست.

در پایان اجلاس اوپک شکیب خلیل، رئیس اوپک خبر کاهش شدید تولید اوپک را اعلام کرد؛ چیزی که اکثر دست‌اندرکاران بازار آن را پیش‌بینی می‌کردند.

تصمیم روز چهارشنبه اوپک بزرگ‌ترین کاهش تولید اوپک از زمان تاسیس این سازمان در دهه ۱۹۶۰ است. آخرین کاهش عمده این سازمان در سال ۱۹۹۹ بود که بیش از یک میلیون و ۷۰۰‌هزار بشکه از تولید نفت خام خود کاست.

طبق بیانیه پایانی نشست روز چهارشنبه وزیران نفت اوپک، این کاهش تولید از روز اول ژانویه سال ۲۰۰۹ انجام خواهد شد و سقف تولید روزانه نفت اوپک ۲۹ میلیون و ۴۵ هزار بشکه خواهد بود.

هرچند انتظار این بود که روسیه دومین صادرکننده نفت غیرعضو اوپک نیز به‌طور فعال در کاهش تولید مشارکت کند ولی این کشور تنها اعلام کرد که تولید روزانه خود را کاهش خواهد داد و زمان مشخصی برای آن اعلام نکرد.

وزیر نفت آذربایجان، نیز در حاشیه نشست وزیران نفت اوپک از آمادگی کشورش برای کاهش بیش از 300هزار بشکه از تولید روزانه خود خبر داد.

کد خبر 71056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز