اسکلت غول پیکر ۴.۵۷ متری «تی رکس» (گونه‌ای از دایناسورهای گوشتخوار) با وزن بیش از ۱۳۶۰ کیلوگرم که در ایالات متحده کشف شده، قرار است برای فروش در حراجی هنگ کنگ در معرض نمایش قرار گیرد.

تی رکس 3

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، ، این تی رکس از ۸۰ استخوان اصلی تشکیل شده است، استخوان‌های گم شده این دایناسور نیز بازسازی شده‌اند.
این دایناسور که ابتدا در ایالات متحده کشف شد، روز جمعه قبل از فروش و در حالی که هنوز قیمیت دقیق آن نخمین زده نشده، در سالن تئاتر و کنسرت ویکتوریا در سنگاپور به نمایش گذاشته شد.

دانشمندان با فروش این دایناسور در حراجی هنگ کنگ مخالفند | تصاویری از تی رکس ۶۸ میلیون ساله

این دایناسور نر بالغ، در سال ۲۰۲۰ از زمینی خصوصی در «سازند هلز کریک» در جریان یک حفاری در ایالت مونتانا در آمریکا  کشف شد.
دانشمندان معتقدند که این تی رکس غول پیکر ۶۶ تا ۶۸ میلیون سال پیش می زیسته است.
دانشمندان فروش این گونه از دایناسور در یک حراجی مخالفت کرده‌اند. دانشمندان معتقدند تجارت استخوان با پول کلان برای علم مضر است. اسکلت  این تی رکس (تیرانوزاروس) ۱۵ پایی قرار است ماه آینده در حراجی هنگ کنگ به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته شود.

فرانسیس بیلین، رئیس کریستیز آسیا و اقیانوسیه، گفت امیدوار است که اشیاء استثنایی نظیر بقایای دایناسورها، توسط موسسات خریداری شوند تا توسط عموم دیده شوند.

در گذشته این اشیاه در نهایت به موزه‌هایی فروخته می‌شد که یا نمونه‌ها را به ‌طور کامل خریداری می‌کردند یا یک مجموعه‌داری را می‌فرستادند تا برای آنها مناقصه انجام دهد، اما در سال‌های اخیر، این آثار به عنوان آثار هنری برای ثروتمندان ارزش‌گذاری شده‌اند و موزه‌ها نمی‌توانند برای خرید این اشیای ارزشمند تاریخی، با قیمت‌های بالای تعیین شده در حراجی‌ها رقابت کنند.
تی رکس ۶۸ میلیون ساله اولین  گونه دایناسور گوشتخوار غول پیکری است که برای اولین بار در یک حراچی آسیایی به فروش می‌رسد.
در حالی که همچنان قیمت پایه‌ای برای این هیولا تعیین نشده و هویت فروشنده آن نیز مخشص نیست، اما بلین گفت که اسکلت تی رکس قبلی که «استن» نام گرفته بود در سال ۲۰۲۰ در حراجی نیویورک ۳۱.۸ میلیون دلار فروخته شده بود.

این «تی رکس» جدید که بیش از ۱۳۶۰ کیلوگرم وزن دارد، بخشی از روند جدید حراج‌های استخوان‌ها و اشیایی مکشوفه ماقبل تاریخ است. برخی از کارشناسان نگران آسیب‌هایی هستند که با فروش این استخوان‌های به علم وارد می‌شود. این نگرانی‌‍‌ها بیشتر به این دلیل است که هنگامی که بقایای بقایای آن توسط یک مالک خصوصی جمع آوری می‌شود، برای همیشه از دسترس علم و دانشمندان خارج می‌شوند.
توماس کار، دیرینه‌شناس آمریکایی معتقد است، چنین فروش‌هایی «بی‌شک برای علم مضر» هستند، حتی اگر روی اسکلت‌ها قبل از فروش تحقیق صورت گرفته باشد.
کار در توضیح دلایل نگرانی خود می‌گوید: یک مجموعه‌ای که شما به طور امن و دائمی در اختیار دارید تضمین می‌کند که مشاهداتی که برای اولین بار یک دانشمند از یک فسیل انجام می‌دهد می‌تواند دوباره آزمایش و تکرار شود اما درباره فسیلی که به صورت تجاری نگهداری می‌شود، چنین اطمینانی وجود ندارد.