گروه سیاسی: پس از برگزاری نشست 7 کشور عربی و کشورهای عضو گروه 1+5 در نیویورک که در آن مباحث مربوط به امنیت منطقه‌ای و موضوع هسته‌ای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

وزیر امور خارجه بحرین به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در این اجلاس ادعا کرد که نشست نیویورک به هیچ وجه علیه ایران نبود و در جریان برگزاری آن، تلاش کردیم از مواضع ایران حمایت کنیم.

خالد بن احمد آل خلیفه که چهارشنبه شب گذشته به تهران آمده بود، روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و در پاسخ به پرسش فارس گفت: در این اجلاس به غربی‌ها گفتیم که نباید ایران را از منطقه جدا کنید، چراکه ایران جزئی از منطقه است و ما بهترین رابطه را با آن داریم.

وی همچنین ادعا کرد که در نشست مذکور خطاب به غرب گفتیم اگر قرار است گفت‌وگویی میان ایران و 1+5 برقرار شود، ما نیز به‌عنوان کشورهای منطقه باید در جریان این مذاکرات باشیم.

مقام‌های آمریکایی پیش از برگزاری نشست 26 آذرماه کشورهای عربی و 1+5 در نیویورک گفته بودند که این اجلاس با هدف تشدید فشار بر ایران برگزار می‌شود.  وزیر امور خارجه بحرین همچنین تصریح کرد: برخی رسانه‌ها در تلاشند وانمود کنند مشکلی بین ما و ایران وجود دارد، اما اینها کاملا دروغ است.

اقدام نخ‌نما شده

منوچهر متکی هم در این کنفرانس خبری اقدامات غرب برای اجرای پروژه ایران‌هراسی در منطقه را اقداماتی نخ‌نما شده دانست که هیچگاه توفیق نخواهد یافت. وی در پاسخ به پرسش ایسنا خاطرنشان کرد:‌ اینکه دشمنان کشورهای منطقه طراحی‌های خاص خود را دارند امری است که ایجاب می‌کند ما نیز هوشیاری لازم را داشته باشیم.

وی همچنین تأکید کرد که روابط ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس پس از اجلاس سال گذشته سران در دوحه وارد مرحله‌ نوینی شده که کشورهای عضو این شورا  از آن حمایت می‌کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در همایش ائمه جماعات استان تهران به کشورهای عرب هشدار داد که با آمریکای شکست‌خورده وارد مسابقه نشوند و با مداخله در پرونده هسته‌ای ایران حیثیت خود را  از بین نبرند.

خبر دیگر اینکه وزرای امور خارجه ایران و بحرین روز پنجشنبه پس از پایان مذاکرات و پیش از حاضرشدن در کنفرانس خبری، توافقنامه امنیتی دوجانبه‌ امضا کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی با اشاره به امضای این توافقنامه گفت: این توافقنامه پس از گذشت 5 سال از امضای نخستین توافقنامه همکاری امنیتی دو کشور به امضا رسید که در واقع به معنای قانونی بودن سند قبلی است. وزیر امور خارجه دیروز همچنین با محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

چند نکته از برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری

وزیر امور خارجه پنجشنبه‌شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافت و موضوعات مختلف در حوزه سیاست خارجی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

- منوچهر متکی با اشاره به موضوع غزه و سکوت کشورهای عربی در این باره گفت: ما باید به کشورهای عربی کمک کنیم.

- متکی درباره علت کندی از سرگیری روابط ایران و مصر گفت: آنها باید در روند تصمیم‌گیری خود به اجماع برسند.

- وی همچنین از به نتیجه رسیدن رایزنی‌های تهران با قاهره خبر داد و گفت که مصر اجازه ارسال کمک‌های ایران به غزه را داده است.

- متکی خاطرنشان کرد که سفر آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان به تهران در آینده نه‌چندان دور نیز در دستور‌کار قرار دارد.

- وی در پاسخ به این پرسش که اگر با پاکستان قاطع‌تر برخورد می‌کردیم، سرنوشت 16 گروگان نظامی ایرانی و همچنین دیپلمات ربوده‌شده ایران در پیشاور زودتر مشخص می‌شد، گفت: ما این برخورد قاطع را همواره با پاکستان داشته‌ایم اما پاکستان شرایط ویژه خودش را دارد.

کد خبر 71572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز