سرمایه‌گذاری‌های دولت و بخش خصوصی برای رفع ناترازی ۲۰هزار مگاواتی بین تولید و مصرف برق وارد فاز عملیاتی شد.

برق

به گزارش همشهری آنلاین، پس از عبور از تابستان ۱۴۰۱ بدون اعمال خاموشی‌ در کشور و کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق خانگی، حالا وزارت نیرو مصمم است تا ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور بیفزاید. در گام نخست با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو ۱۰۲۶مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه شد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان صرفه‌جویی ۱۰درصدی مصرف برق خانگی در تابستان امسال آن‌هم پس از ۳۰سال، اعلام کرد: افزایش ۶هزار مگاواتی ظرفیت برق بی‌نظیر است.

او صبح پنجشنبه گذشته در آیین افتتاح رسمی ۶واحد نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۱۰۲۶ مگاوات که در محل نیروگاه حرارتی آریان۲ زنجان برگزار شد، افزود: در چند سال اخیر به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و عدم‌سرمایه‌گذاری شاهد یک ناترازی ۲۰هزار مگاواتی  بودیم و در یک سال گذشته با برنامه‌ریزی و تلاش فعالان صنعت برق ۶هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شد که این رقم پیش‌ از این حتی در بهترین شرایط مالی کشور نیز محقق نشده بود.

به‌گفته محرابیان ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور تابستان امسال به رکورد ۹۸درصد رسید و تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی در موعد مقرر  انجام شد.

او درباره افتتاح ۲واحد گازی ۱۸۳مگاواتی نیروگاه آریان زنجان، گفت: این نیروگاه ۱۵۰هزار سهامدار دارد؛ به این معنا که کاملا خصوصی و مردمی است و با حمایت صورت گرفته قرار است تا سال۱۴۰۲ شاهد افتتاح واحد بخار این نیروگاه نیز باشیم که بدون مصرف سوخت جدید ۱۶۰ تا ۱۷۰مگاوات دیگر به تولید کشور اضافه خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز در کنار این پروژه ۴ واحد بخار دیگر در نیروگاه فردوسی مشهد، هریس آذربایجان‌شرقی، جهرم فارس و ارومیه هم به بهره‌برداری می‌رسند، اعلام کرد: تامین انرژی و آب مهم‌ترین عنصر رشد اقتصادی و ایجاد رضایتمندی است که امیدواریم با حمایت‌های دولت و مجلس بتوانیم به‌صورت مطلوب و مورد انتظار مردم در این حوزه اقدام کنیم.

نیروگاه‌های تمام ایرانی

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه تمامی این واحدهای نیروگاهی توسط متخصصان داخلی ساخته شده است، گفت: برای پیک تابستان امسال توانسته‌ایم یکی از واحدهای نیروگاه یزد را که پیش از این دچار آتش‌سوزی شده و از نظر کارشناسان جی‌ای آمریکا کاملا ناکارآمد شده بود را مجددا با توان متخصصان ایرانی به چرخه تولید برق بازگردانیم.

او تأکید کرد: براساس برنامه وزارت نیرو برای تابستان سال آینده در تلاشیم تا بیش از ۶هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار کرده و رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسانیم.

او با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای افزودن ۳۰هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور، تأکید کرد: خاموشی‌های تابستان سال گذشته موجب شده بود تا آبروی ۴۰ساله صنعت برق خدشه‌دار شود، اما با تلاش تمامی دست‌اندرکاران صنعت برق توانستیم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کرده و رضایت مردم را فراهم کنیم.

پیشاهنگ با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۳هزار میلیاردتومانی پروژه‌های افتتاح شده با دستور رئیس‌جمهوری، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم پروژه‌های افتتاح شده امروز مربوط به ۴واحد بخار سیکل‌ترکیبی است که بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی به بهره‌برداری رسیده‌اند و با افتتاح آنها سالانه یک میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل برق حرارتی درباره جزئیات افزایش ۶هزار مگاواتی نیروگاه‌ها تأکید کرد: این برنامه از طریق ۳ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، ۱۴۰۰مگاوات نیروگاه صنایع، هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و مابقی آن توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ورود دوباره واحدهای معیوب به چرخه تولید برق محقق خواهد شد.

عبور از خاموشی با کنترل مصرف

به‌ گزارش همشهری، حتی اگر وزارت نیرو به وعده خود تا ۳سال آینده درباره افزایش ظرفیت تولید تا ۳۰هزار مگاوات بیفزاید، اما چاره‌ای برای مهار وضعیت مصرف نداشته باشد، تردیدی نیست که ناترازی بین تولید و مصرف ادامه خواهد یافت، نشانه‌ای از این است که راه عبور از خاموشی‌ها، با مدیریت تقاضا هموار می‌شود.

سکاندار صنعت آب و برق ایران در تازه‌ترین گزارش خود از میزان مصرف برق می‌گوید: ۱۸درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف آمده‌اند و مشترکانی که کمتر از ۱۰۰کیلووات در ماه مصرف داشتند ۱۰درصد افزایش مصرف داشته‌اند، به این معنا که برق بیشتری برای آنها فراهم شده و عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف اتفاق افتاده است.

محرابیان می‌افزاید: تا پایان شهریورماه ۵۶میلیون قبض برق صادر شده که از این تعداد حدود ۲۲میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی شده‌اند و از همین تعداد نیز ۸میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده و در مجموع یک هزار و ۳۵۷میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی ثبت شده است.

او با اشاره به صرفه‌جویی ۶۵۰مگاواتی مصرف اداری و ۱۵۰۰مگاواتی مصرف بخش خانگی افزود: در کشور ۶۳۰هزار واحد صنعتی تولیدی در حال فعالیت هستند که ۵۸۰هزار واحد آن شامل کارگاه‌های کوچک تولیدی می‌شوند و میزان تاب‌آوری آنها در برابر قطعی برق و مشکلات آن بسیار کم است اما خوشبختانه امسال با تلاش‌های صورت گرفته این واحدها حتی یک کیلووات هم محدودیت در تامین برق نداشته‌اند.

تابستان۱۴۰۲ خاموشی نداریم؟

همایون حایری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم از تدوین ۱۴۰برنامه برای عبور از تابستانی بدون خاموشی در سال آینده خبر داده و می‌گوید: این برنامه‌ها در ۴محور تولید و تأمین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق و همکاری‌ها و اقدام‌های ستادی تدوین و تبیین شده است.

او درباره جزئیات افزایش ۶هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق، گفت: این برنامه افزایش ظرفیت شامل به مدار آوردن ۳هزارو۲۶مگاوات واحدهای نیروگاه حرارتی جدید، یک‌هزارو۴۷۸مگاوات واحدهای نیروگاه جدید صنایع، ۸۵۰مگاوات واحدهای نیروگاه تجدیدپذیر، ۲۹۰مگاوات واحدهای نیروگاه تولید پراکنده مقیاس کوچک، ارتقای توان و بازسازی به میزان ۴۹۰مگاوات از واحدهای نیروگاهی حرارتی موجود و ارتقای توان به میزان ۲۵مگاوات واحد سوم نیروگاه برقابی دز است.

عبور از بی‌برقی با تولید بیشتر و مصرف کمتر | تلاش وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق

کد خبر 715710
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha