نخستین ایستگاه «مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهر تهران» در غرب پایتخت به بهره برداری رسید.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین، پردازش در محل شامل فعالیت‌هایی چون متراکم‌سازی و کمپوست‌سازی از ضایعات باغی است و  تهیه کمپوست از پسماندها علاوه بر کاهش میزان زباله‌های دفن شده و هم‌چنین جلوگیری از انتشار و کاهش تولید شیرابه، گاز«متان» و بوی نامطبوع، سبب بهبود هوای منطقه و حفظ سلامتی افراد ساکن می‌شود.

«حمیدرضا حاجوی» شهردار منطقه ۲۲  درباره این مرکز توضیحات بیشتری ارائه داد: «با بهره برداری از این مرکز روزانه در غرب تهران حدود هزار تن پسماندتر و خشک از مناطق غربی شهر جمع‌آوری و در این مرکز، زباله‌ها تفکیک و با فشرده‌سازی روانه مجتمع بزرگ دفع و پردازش زباله «آرادکوه» می‌شوند.

حذف ایستگاه‌های بازیافت

او هدف از راه اندازی این مرکز را  جداسازی حداکثری پسماند با ارزش، از مبدا دانست و گفت: 《مدیریت پسماندهای شهری به عواملی همچون تولید زواید، جمع‌آوری،حمل‌ونقل، دفن زباله و بازیافت آن بستگی دارد. در همین راستا، مرکز «‌MRF» یا مرکز «پردازش و بازیافت یکپارچه پسماندهای شهری» در بخشی از محله «کوهک» احداث شد. برهمین اساس در این مرکز روزانه ۷۵۰ تن زباله مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲، جمع آوری و به این بخش انتقال داده و مدیریت می شود. پسماند از لحاظ فیزیکی، حاوی همان موادی است که در محصوﻻت مفید وجود دارد و تنها تفاوت آنها در بی‌ارزش بودن پسماند است.»

به گفته حاجوی فعالیت این مرکز در محیطی کاملاً سربسته انجام و شیرابه بلافاصله با پرس‌هایی که در این سیستم وجود دارد، گرفته و تصفیه می‌شود. محیط سرپوشیده نیز بهینه و کار در فضای کمی به‌صورت فشرده انجام می‌شود تا قابل کنترل باشد. هم‌چنین برنامه‌ریزی انجام شده است تا از این پساب برای آبیاری درختان و فضای سبز محدوده استفاده شود. در واقع یکی از کارها در این بخش، ایجاد مرکز تصفیه است که خروجی تصفیه شده وارد اگو شهری می‌شود که توافقات آن با آب و فاضلاب نیز انجام شده است.»

کد خبر 715682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha