شهردار منطقه ۱۸ با طرح این سوال که در حال حاضر چه کسی به حریم شهر تهران تجاوز می‌کند، گفت: در حریم شهر تهران و در یک مورد شخصی با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ۴۰ هزار متر دیوارکشی کرده، استخر ساخته و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز به آن خدمات داده‌اند که این یک فاجعه است.

ساخت و ساز

به گزارش همشهری آنلاین، محمدجواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه حریم شهر تهران در منطقه ۱۸ بالغ بر ۵۰ کیلومتر مربع است که گنجی برای منطقه ۱۸ و شهر تهران محسوب می‌شود، گفت: از مجموع ۸۸ کیلومتر مربع مساحت منطقه ۱۸ بالغ بر ۵۰ کیلومتر مربع آن حریم است.

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته متولی حریم شهر تهران مشخص بوده و شهرداری تهران متولی حریم بوده است، اظهار کرد: مساحت منطقه ۱۸ در دهه گذشته بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع بوده است؛ در حالی که مساحت شهر تهران در حال حاضر ۷۰۰ کیلومتر مربع است و به مرور زمان شهرهایی مانند شهر قدس، چهاردانگه، احمدآباد مستوفی و بخشی از اسلامشهر از شهر تهران جدا شدند و شهرهای دیگری شکل گرفت.

او عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی در خصوص موضوع حریم تهران این است که سند راهبردی حریم شهر تهران به شهرداری تهران ابلاغ شد اما به شهرهای اقماری اطراف تهران ابلاغ نشده و معتقدیم متولی حریم، شهرداری تهران است.

شهردار منطقه ۱۸ با تاکید بر این گزاره که توسعه آتی شهرها در دنیا از حریم است، گفت: حریم تهران مورد تجاوز قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر به جای اینکه حریم تهران گسترش پیدا کند، شهرهای اطراف حریم تهران را مورد تجاوز قرار دادند و حریم تهران را محدود می‌کنند و این یک فاجعه را در چند سال آینده رقم خواهد زد.

او افزود: در چهار پنج ماه اخیر و در خصوص جلوگیری از تجاوز به حریم، با جدیت پای کار هستیم و اشخاصی را که در چند سال اخیر به حریم تجاوز کرده‌اند، مورد پیگیری قرار دادیم و با احکامی که صادر شده در حال تخریب ویلاهای غیرمجاز هستیم.

خسروی ادامه داد: به‌طور مثال شخصی در حریم تهران جکوزی ساخته که شاید در فیلم‌های هالیوودی نیز نمونه آن دیده نشود. زمانی که در این حوزه ورود می‌شود طبیعی است که تبعات دیگری نیز در پی خواهد داشت. در حوزه حریم اخطارهای لازم را می‌دهیم تا قبل از اینکه ما به سراغ ساخت و سازهای غیرمجاز برویم، متخلفان خود ساخت و سازهای غیرمجاز را خراب کنند.

او در ادامه ماجرای عجیب تبدیل یکی از محلات منطقه ۱۸ به دهیاری را روایت کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ محله در منطقه ۱۸ وجود دارد که یکی از محلات این منطقه، محله «شمس‌آباد» است. مدتی قبل استانداری تهران برای این محله تابلوی دهیاری نصب کرده و یک محله‌ای که به‌طور کامل تحت حوزه استحفاظی شهر تهران بود، با این اقدام به دهیاری تبدیل شد که این موضوع ساخت و سازهای بی‌رویه را در پی خواهد داشت.

خسروی گفت: در ابتدای امر این‌گونه محلات تبدیل به دهیاری می‌شوند و پس از اینکه ساخت و ساز بی‌رویه در آن‌ها صورت گرفت، مجدداً به شهرداری تهران اعاده می‌شوند؛ اما باید توجه داشت که اگر قرار باشد در حریم ساخت و سازی رخ دهد، باید بر اساس قانون باشد و طبیعی است که اگر در حریم یک مجموعه گردشگری راه‌اندازی شود و بنابر این باشد که شهرداری تهران پایان کار دهد، طبعاً هزینه آن باید نسبت به شهرداری‌های شهرهای اطراف بیشتر باشد.

شهردار منطقه ۱۸ با طرح این سوال که در حال حاضر چه کسی به حریم شهر تهران تجاوز می‌کند، گفت: در حریم شهر تهران و در یک مورد شخصی با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ۴۰ هزار متر دیوارکشی کرده، استخر ساخته و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز به آن خدمات داده‌اند که این یک فاجعه است.

او از جمله وظایف اساسی شهرداری تهران را جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم ذکر کرد و گفت: مدیریت شهری بر اساس وظیفه ذاتی خود اقدام و ورود می‌کند؛ اما باید توجه داشت که حفاظت از حریم شهر تهران یک کار جمعی است و در مجموع وضعیت خوبی در حریم تهران نداریم.

خسروی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های موجود در هر بخشی مدیریت‌های چندگانه است، اظهار کرد: زمانی که یک تصمیم اتخاذ می‌شود، باید متولی آن تصمیم مشخص باشد کیست. در حال حاضر در خصوص حریم ما مسیر خود را می‌رویم و دوستان نیز مسیر خود را می‌روند. اگر اداره کل حریم شکل گیرد و قرار باشد با همین سیاست جلو برویم قطعاً چندگانگی مدیریت تشدید خواهد شد و به همین دلیل خیلی مهم است که متولی حراست از حریم شهر تهران مشخص باشد.

شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه در موضوع حریم به توسعه آتی شهر تهران توجهی نمی‌شود، گفت: نگاه برخی از دوستان بخشی است و نتیجه نگاه بخشی، همین فاجعه‌ای است که در حال حاضر در شهر تهران در حال رخ دادن است.

او با اشاره به اقدامات مدیریت شهری به‌منظور برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تهران گفت: زمانی که در حریم ویلای غیرمجاز تخریب می‌شود، سطح توقع مردم به‌حق افزایش پیدا می‌کند و این سبب می‌شود که مدیر بعدی نیز مجبور شود که همین مسیر را ادامه دهد.

کد خبر 715603
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • المیرا IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    7 1
    هر دم از این باغ بری می رسد
  • شهروند IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    9 1
    دمتون گرم. کارکنان شهرداری منطقه و ناحیه چکار میکردند.
  • ناشناس IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    8 1
    یارو اینهمه دیوار کشیده سیصد میلیون رشوه داده؟؟!! قیمت خرید پرسنل شهرداری چقدر آرزونه؟؟!!! خوب مسوول و رشوه کیر و رشوه دهنده رو معرفی کنین
  • سید کیوان حسینی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    5 0
    سلام مشکل اصلی نظارت است قانون وجود دارد ولی نظارت وجود ندارد به همین دلیل زمین با کاربری کشاورزی را تغییر کاربری میدهند و در آن ویلا میسازند رشو دهندگان و رشو گیرندگان هر کاری میکنند چون هم پول دارند و هم قوانین را بلد هستند و میدانند که چگونه قوانین را دور بزنند