چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه رشید عسگری: مطالعه سال 2008 گروه بایوینگز (Bivings Group) در مورد وب و صنعت روزنامه‌نگاری منتشر شد.

همه ساله گروه بایوینگز مطالعه‌ای در مورد قابلیت‌ها و توانایی‌های روزنامه‌های‌آنلاین بزرگ آمریکا انجام می‌دهد و با این کار دورنمایی از میزان دخالت وب در صنعت روزنامه‌نگاری و رشد این فن‌آوری را به عنوان منبع خبر تهیه می‌کند.

در این مطالعه وب‌سایت‌های 100 روزنامه برتر آمریکا (به گزارش دفتر نظارت بر مطبوعات آمریکا) مورد بررسی قرار گرفتند و نکته شایان ذکر، رشد چشمگیر تأثیر وب بر این صنعت است به صورتی که تقریباً در تمام بخش‌های آنلاین روزنامه‌ها قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها افزایش پیدا کرده‌است.

در زیر می‌توانید خلاصه‌ای از این گزارش را بخوانید:

• روزنامه‌ها در حال تجربه استفاده از مطالب درج‌شده توسط مخاطبان هستند. 58 درصد تصاویر درج‌شده در روزنامه‌های آنلاین توسط خوانندگان تهیه شده‌بود در حالی که 18 درصد ویدئو‌ها و 15 درصد مقالات نوشته شده محصول کار مخاطبان است. در کل 58 درصد مطالب از جمله مقالات و تصاویر توسط مخاطبان درج شده‌بود. این میزان در سال 2007 ،24 درصد بوده‌است.

• این مطالعه نشان می‌دهد که تعداد روزنامه‌هایی که نظرات مخاطبان را درج می‌کنند در حال افزایش است به طوری 75 درصد روزنامه‌ها نظرات کاربران را دریافت و درج کرده‌اند. این در حالی است که در سال 2007 تنها 33 درصد روزنامه‌ها در این امر فعال بوده‌اند.

• جالب‌ترین نتیجه‌ این گزارش این است که 10 درصد از روزنامه‌ها از ابزاری شبیه شبکه‌های اجتماعی بهره‌ می‌برند و به مخاطبان آنلاین خود قابلیت ساخت نمایه شخصی را می‌دهند. این میزان در سال 2007 تنها 5 درصد بوده‌است.

• در سال 2008، 76 درصد روزنامه‌ها گزارشی از "ترین"‌های سایت خود را در دسترس مخاطبان قرارد دادند. این بخش شامل پربیننده‌ترین مطالب و بخش‌ها، اخبار با بیشترین درج نظر و مقالات با بیشترین نظرات از طریق ایمیل است. فعالیت روزنامه‌ها در این حوزه 25 درصد نسبت به سال گذشته و 34 درصد نسبت به سال 2006 افزایش داشته‌است.

• قابلیت پست به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، دیگ و دلیشس نسبت به سال گذشته تفاوت شگفت انگیز 85 درصدی داشته است و به 92 درصد رسیده‌است.

• 100 درصد روزنامه‌ها در وب‌سایت خود از تبلیغات ترکیبی مانند Google Adwords و 43 درصد نیز از تبلیغات بین‌صفحه‌ای (Interstitial Ads) بهره برده‌اند.

• تعداد روزنامه‌های آنلاینی که نیاز به اشتراک دارند نیز کاهش پیدا کرده‌است و هم‌اکنون تنها 11 درصد وب‌سایت‌ها برای نمایش کامل مطالب و خبرها از کاربران درخواست ثبت‌نام و پرداخت وجه می‌کنند.

نتایج این گزارش بیش از اینکه نمایان‌گر نوآوری در صنعت روزنامه‌نگاری آنلاین باشد، خبر از تکامل و پیشرفت ابزارهای فعلی وب‌سایت‌ها می‌دهد و با توجه به اهمیت نوآوری برای رهایی از بحران فعلی روزنامه‌نگاری آنلاین این امر کمی نگران کننده می‌باشد.

Bivings Report,Bivings Group Blog

کد خبر 71468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز