یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: واقعیت این است که موضوع رسانه‌های دیجیتال در ایران هنوز متولی مشخصی ندارد و هر نهاد و دستگاهی سعی می‌کند با ارائه طرح و برنامه‌هایی، به این وادی وارد شود.

شورای‌عالی اطلاع رسانی با برگزاری جشنواره تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی)، از زاویه محتوای الکترونیکی وارد این حوزه شده و به‌طور طبیعی پایگاه‌های اینترنتی که به هر نحو، محتوایی در قالب‌های مختلف تولید کرده‌اند در چارچوب طرح شورای مذکور ارزیابی و ساماندهی می‌شوند.

مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این استدلال که رسانه‌ها در حوزه کاری این وزارتخانه قرار دارند وارد این عرصه شده و اکنون دومین دوره جشنواره رسانه‌های دیجیتال را برگزار کرده است.

این در حالی است که مثلا در جشنواره مطبوعات، رسانه‌های الکترونیک هیچ جایگاهی ندارند و آن دسته از ژورنالیست‌هایی که محتوای الکترونیکی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتشر کرده‌اند قادر به شرکت در آن جشنواره نیستند.

البته پیش‌تر همزمان با جشنواره مطبوعات، بخش ویژه‌ای به نشر الکترونیک اختصاص یافته بود که بعد از آغاز به کار جشنواره رسانه‌های دیجیتال از  آن بخش جدا شده و به این جشنواره ملحق شد.

نمایشگاه یا رخداد دیگری که نشریات و محصولات دیجیتال در آن شرکت دارند الکامپ است. این رخداد نیز هرساله در پاییز شاهد حضور گسترده شرکت‌ها و فعالان الکترونیک کشور است.

با این توضیح که الکامپ همواره از حاشیه‌های دردسر ساز رنج برده است. مجری الکامپ وزارت بازرگانی و مشخصا شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است.

شورای‌عالی فناوری اطلاعات که اخیرا با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا احیا شده است، از دیگر نهادهای متولی امر آی‌تی در ایران است که طبیعتا موضوع رسانه‌های دیجیتال در آن چارچوب نیز قابل طرح است.

در هفته‌های اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز رأسا در موضوع تعیین ضوابط پرتال‌های دولتی وارد گود شده و با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی اقدام به تعیین و تدوین معیارهای حاکم بر پایگاه‌های اینترنتی دولتی کرده است.

بدین ترتیب می‌توان گفت نهادهای مختلفی به موضوع رسانه‌های دیجیتال به مفهوم عام آن ورود پیدا کرده‌اند و یک نوع کشمکش بر سر تولیت این عرصه در بین دستگاه‌های حاکمیتی وجود دارد.

امروزه فناوری‌های دیجیتال همچون تلفن‌همراه، پایگاه‌های اینترنتی، وبلاگ‌ها، بازی‌های رایانه‌ای  و ابزارهایی نظیر سی دی‌ها، دی وی دی‌ها، کول دیسک‌ها، ‌ام‌پی‌تری پلیرها، ‌ام‌پی‌فورها، پی‌سی‌پاکت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، پی‌دی‌ای‌ها  و  نیز  انواع و اقسام فناوری‌های جدید الکترونیکی، پیرامون ما را احاطه کرده‌اند.

محتوای وب فارسی چالش‌های جدی برای جامعه ایرانی به‌وجود آورده است. این عرصه، میدان تهدیدها و فرصت‌هاست.

برنامه‌ریزی برای تقویت این عرصه باید در سطح ملی صورت گیرد. جشنواره‌هایی مثل جشنواره رسانه‌های دیجیتال ویترین آی‌تی جمهوری اسلامی ایران هستند.

می‌توان با جلوگیری از پراکنده کاری‌ها، متمرکز کردن اقدامات سازمان‌ها و نهادهای دست اندر کار این عرصه و کمک گرفتن از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دانشگاهی، هر ساله در هفته‌ای خاص اقدام به برگزاری نمایشگاه یا جشنواره‌ای تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات کرد و تمام پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فناوری اطلاعات ایران را در معرض دید، قضاوت و مسابقه قرار داد.

در آن صورت انرژی‌های نهادهایی همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای‌عالی اطلاع رسانی، شورای‌عالی فناوری اطلاعات، وزارت بازرگانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یک عرصه، متمرکز خواهند شد و قدرت آی‌تی ایران را در پیش چشم همگان قرار خواهد داد.

از جی تکس تا جشنواره رسانه‌های دیجیتال در تهران

در روزهایی که نمایشگاه جی‌تکس، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در دوبی برگزار می‌شود، در تهران دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در محل مصلای تهران درحال برگزاری است؛

نمایشگاهی که در مقایسه با نمونه‌های منطقه‌ای‌اش، بسیار محقرانه‌تر برگزار می‌شود و عملا تبدیل به مکانی برای اجتماع علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری شده‌است.

در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف در حوزه فناوری آی‌تی و ارتباطات ایرانی، آخرین محصولات خود را عرضه کرده‌اند؛

نرم‌افزارهایی که یا نمونه‌های فارسی‌شده نرم‌افزارهای خارجی هستند یا شباهتی بسیار کودکانه و ضعیف به نمونه‌های خارجی دارند.

در مقایسه پتانسیل‌های نیروی انسانی کشورمان با پتانسیل کشورهای عربی مثل امارات متحده که نمایشگاه جی‌تکس در آن برگزار می‌شود و تبدیل به پایتخت دیجیتال خاورمیانه شده‌است، وضعیت این نمایشگاه  تاسف‌بار است .

کد خبر 66710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز