سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در مراسم افتتاح اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مسکو با اعلام اینکه دوران گاز ارزان به پایان رسیده است، افزود:

 در بخش انرژی باید از سیاست دوری کرد و نباید از مفهوم امنیت سوءاستفاده شود.

نخست‌وزیر روسیه   عنوان‌کرد: کشورهایی که در باره امنیت انرژی صحبت می‌کنند در حقیقت درصدد دستیابی به منابع نفت و گاز هستند. نخست‌وزیر روسیه ابراز امیدواری کرد که اتحادیه گازی در تنظیم، عرضه و تقاضای بخش گاز نقش بیشتری ایفا کند.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت جهانی نفت، عرضه گاز ارزان به‌واسطه افزایش هزینه‌ها در این بخش پایان یافته است.

پوتین همچنین نقش کشورهای ترانزیت‌کننده گاز را حائز اهمیت دانست و بیان داشت: تنها شیوه رسیدن به توازن، برقراری روابط بازار آزاد و سیاست شفاف در این بخش است.
نخست‌وزیر روسیه از کشورهای صادر‌کننده گاز خواست تا با تشریک مساعی، آینده اطمینان بخشی را برای بخش انرژی گاز تدوین کنند.

وی پیشنهاد کرد که شهر سن‌پترزبورگ روسیه به‌عنوان مقر دائمی سازمان کشورهای صادر‌کننده گاز مورد پذیرش قرار گیرد و دولت روسیه هزینه‌های مالی آن را تقبل خواهد کرد.
پوتین همچنین خواستار ارائه فرمول همکاری میان تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گاز، برای رسیدن به امنیت واقعی انرژی شد.

به گزارش ایرنا، در این اجلاس غلامحسین نوذری، وزیر نفت کشورمان در این اجلاس پیشنهاد کرد که مقر دائمی سازمان کشورهای صادر‌کننده گاز در ایران مستقر شود. 

وی خواستار مساعی بیشتر اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده گاز برای ایجاد بازار متوازن و هماهنگ در بخش انرژی به‌ویژه در بخش گاز شد و از وزیران کشورهای صادر‌کننده گاز خواست تا از رقابت بیش از حد در بازار جهانی گاز اجتناب شود.

هفتمین اجلاس بین‌المللی وزرای انرژی کشورهای صادر‌کننده گاز دیروز با حضور وزرای انرژی 13 کشور صادر‌کننده گاز در مسکو آغاز به‌کار کرد. تلاش برای تقویت بازار جهانی گاز، بررسی اساسنامه و تعیین مقر دائمی سازمان کشورهای صادر‌کننده گاز از جمله مهم‌ترین مسائل این اجلاس است.

کد خبر 71405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز