زندگی ستارگان تازه متولد شده طوفانی است، همانطور که تصویر زیر از اجرام هربیگ - هارو HH 1 و HH 2 از تلسکوپ فضایی هابل این موضوع را نشان می‌دهد.

هابل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت ناسا، هر دو جرم در صورت فلکی شکارچی و در فاصله ۱۲۵۰ سال نوری از زمین قرار دارند. HH 1 ابر درخشان بالای ستاره درخشان در سمت راست بالای این تصویر و HH 2 ابر در پایین سمت چپ است.

در حالی که هر دو اجرام هربیگ - هارو قابل مشاهده هستند، منظومه ستاره‌ای جوان که مسئول ایجاد آنهاست، دور از دید کمین کرده و در ابرهای ضخیم غبار در مرکز این تصویر قنداق شده است. با این حال، خروج گاز از یکی از این ستاره‌ها از ابر تاریک مرکزی بیرون می‌آید و به صورت یک جت درخشان قابل مشاهده است.

ستاره‌شناسان زمانی فکر می‌کردند که ستاره درخشان بین آن جت و ابر HH 1 منبع این جت‌ها است، اما این یک ستاره دوگانه نامرتبط بوده که در همان نزدیکی شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید:

اجرام هربیگ هارو توده‌های درخشانی هستند که در اطراف برخی از ستاره‌های تازه متولد شده یافت می‌شوند. آنها زمانی تشکیل می‌شوند که فواره های گازی که از این ستارگان جوان به بیرون پرتاب می‌شوند با گاز و غبار اطراف با سرعت‌های فوق‌العاده بالا برخورد می‌کنند. در سال ۲۰۰۲، مشاهدات هابل نشان داد که بخش‌هایی از HH 1 با سرعت بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند!

تصویری جذاب از تلسکوپ فضایی هابل | مهد کودکی برای ستارگان!

کد خبر 713886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha