پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

رضا پیر هادی: گوشی‌های دوربیندار این روزها مد شده‌اند، اما شهروندان نمی‌دانند که این گوشی‌ها برای استفاده شخصی هستند نه اینکه با آنها به حریم شخصی مردم دستبرد بزنیم.

 اخیرا با استفاده از قابلیت‌های موبایل، فیلم‌های خصوصی بسیاری در بازار منتشر شده‌اند. به همین منظور با محمد تورنگ رئیس مرکز اطلاعرسانی ناجا گفتوگویی را انجام دادهایم که میخوانید.

  •  اخیرا پخش فیلم‌های شخصی و خانوادگی در میان مردم رواج یافته است.شهروندان چه کاری باید انجام دهند؟

 آنچه این روزها مطرح است، فیلمها و اطلاعاتی است که توسط موبایل گرفته شدهاند، متأسفانه سوءاستفادهها در این زمینه در حال رواج است. گذشته از اقدام پلیس ، هوشیاری شهروندان نیز در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود. رعایت نکات ایمنی و حفظ اسرار و اطلاعات شخصی، وظیفه خود شخص است. تنها با هوشیاری است که می‌توان از حوادث تلخ جلوگیری کرد.

  • اقدامات شما در این زمینه چه بوده است؟

اکثر مشکلات فوق به خاطر مراجعه شهروندان به مراکز غیرمجاز تعمیرات موبایل است که به واسطه آن، عدهای از افراد سودجو از اطلاعات کاملا شخصی موجود در گوشی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. شهروندان باید به مراکز مجاز مراجعه کنند و حتما قبل از اقدام به تعمیر، اطلاعات شخصی را از روی موبایل بردارند.

اقدامات صورت گرفته هم بازرسی‌های نامحسوس و محسوسی است که از مراکز مرتبط با موبایل، کامپیوتر و صوتی و تصویری صورت می‌گیرد. در این زمینه اخیرا تمامی مراکز موبایل و کامپیوتر خیابان ولیعصر و جمهوری سرکشی و مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و با متخلفان، برخورد قانونی هم صورت گرفته است.باز هم تأکید می‌کنم که شهروندان، هوشیار باشند و در هر مجلس و محفلی حاضر نشوند. 

  • علت عمده پخش این فیلمها در سطح شهر چیست؟

عمدهترین مسأله، عدم هوشیاری مردم است. گاهی هم مشکلات و دعواهای شخصی و خانوادگی باعث چنین مسائلی میشود.گاهی هم هدف از پخش اینگونه فیلمها اخاذی و تحت فشار قرار دادن است. 

  • قوانین در این زمینه واضح و مبرهن هستند؟

این بخش، مرتبط با وظایف قانونگذار است. البته در این زمینه مجازاتها کاملا واضح است و برای اقدامات اینچنینی، حبس و محرومیت از حرفه در نظر گرفته میشود.

  • چگونه مراکز مجاز را شناسایی کنیم؟

تمامی مشاغل موظفاند از اداره کل اماکن عمومی ناجا و اتحادیه مربوطه مجوز فعالیت داشته باشند و حتما باید اصل  مجوز را در معرض دید مشتریان قرار دهند. شهروندان باید هنگام ارائه موبایل جهت تعمیر، حتما رسید معتبر دریافت کنند.  

  • پخش فیلمهای مجالس عروسی و مهمانیها توسط فیلمبرداران چطور؟

خوشبختانه پخش فیلمهای اینچنینی پس از بازرسیها و برخوردهای قانونی و قاطعی که با متخلفین صورت گرفت، کاهش یافته است.

  • در این زمینه چه توصیهای به شهروندان میکنید؟

باز هم تأکید می‌کنیم با هوشیاری و حفظ امنیت میتوانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.در صورت دعوت به مهمانی، شناخت مهمان و میزبان از یکدیگر و صلاحیت طرفین را بررسی و مدنظر قرار دهند. باید بدانند توسط چه کسانی و به چه نوع مهمان‌های دعوت می‌شوند. در یکی از حوادث مرتبط با این مهمانیها، خانمی که در خیابان توسط آقایی به مهمانی دعوت شده بود، پس از پخش فیلم این پارتی، اقدام به خودکشی کرد.

  • حرف آخر؟

در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید هنوز آماده نیستیم و فرهنگ استفاده از آنها را نداریم. رسانهها و مراکز فرهنگی، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.از صنوف مرتبط نیز که قوانین را رعایت میکنند و به حقوق شهروندان احترام میگذارند، تشکر میکنم. 

کد خبر 7134

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز