تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت در سیستان و بلوچستان مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده که به گفته برخی رانندگان برای سوخت‌گیری به ناچار باید سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند.

قاچاق سوخت در زاهدان

به گزارش همشهری آنلاین، تعطیلی جایگاه بعثت زاهدان به دلیل اغتشاشات اخیر در این شهر و نزدیک شدن به آخر ماه، صف‌های طولانی گازوییل و بنزین را در مقابل جایگاه‌های عرضه این مواد سوختی در مرکز سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.

در اغتشاشات هشتم مهرماه زاهدان عده‌ای اغتشاشگر و مخل نظم و امنیت عمومی با حمله ور شدن به جایگاه عرضه سوخت بعثت باعث تخریب و تعطیلی این جایگاه شدند که این تعطیلی، موقعیت راهبردی زاهدان و قرارگیری در شاهراه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و تردد زیاد ماشین آلات سنگین در این منطقه سبب بروز صف‌های طولانی مقابل سایر جایگاه‌های عرضه گازوئیل بویژه جایگاه کشاورز شده است.

از سوی دیگر، بالا رفتن سرسام‌آور قیمت موادسوختی شامل بنزین، نفت و گازوئیل در بازار آزاد سیستان و بلوچستان بسیاری از مردم را به فروش سهمیه‌های سوختشان ترغیب کرده به گونه‌ای که یک گالن ۲۰ لیتری بنزین و گازوئیل در زاهدان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد و بسته به فاصله هر شهر با مرز قیمت فروش متفاوت است.

بخش قابل‌توجهی از خودروهایی که در صف دریافت بنزین حضور دارند، بلافاصله پس از خروج از جایگاه نسبت به فروش سوخت اقدام می‌کنند که این یکی از علل تشکیل صف‌های طولانی مقابل جایگاهها است.

معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و ساعت ها انتظار در این نقاط برای مردم سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست؛ چرا که هر از گاهی با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، با توجه به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل توجه قاچاق سوخت از مرزهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، مشکلات تشدید می‌شود و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند.

تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده که به گفته برخی رانندگان برای سوخت‌گیری به ناچار باید سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند. این در حالیست که بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته و قاچاقچیان سوخت و سودجویان بشدت به تکاپو افتاده اند و برخی از مردم نیز به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خود رو آورده‌اند.

شماری از رانندگان کامیون‌ها از وجود صف‌های کیلومتری در جایگاه کشاورز گلایه کردند و خواستار فکر چاره ای برای پایان دادن به این مشکل شدند.

محمد براهویی یکی از رانندگان کامیونی است که اظهارداشت: من ساعت سه صبح به جایگاه کشاورز برای دریافت سهمیه گازوئیل مراجعه کردم که با گذشت چهار ساعت هنوز فاصله زیادی با جایگاه دارم.

وی ادامه داد: صف‌های طولانی گازوئیل واقعا نگران کننده است و با این شرایط کار کردن برای ما سخت می‌شود زیرا بخش زیادی از وقت خودمان را مجبوریم در صف‌های طولانی جایگاه‌ها بگذرانیم.

این شهروند زاهدانی گفت: مسوولان باید تدابیر ویژه ای را اتخاذ کنند و تعداد جایگاه‌های عرضه گازوئیل را در زاهدان افزایش دهند تا رانندگان مجبور نباشند مدت زمان زیادی را در صف‌ها به انتظار دریافت سهمیه سوخت باشند.

موسی صیادی یکی دیگر از رانندگان کامیونی که در مقابل جایگاه کشاورز زاهدان در کامیون خود منتظر بود تا نوبت دریافت سهمیه اش برسد، دلیل صف‌های طولانی گازوئیل در این شهر را این‌گونه توصیف کرد: با توجه به اینکه به پایان ماه نزدیک شده‌ایم افرادی برای دریافت سهمیه گازوئیل خودشان به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و مواد سوختی دریافتی را در بازار آزاد به قاچاقچیان سوخت می‌فروشند.

وی بیان کرد: برخی از افراد کامیون‌هایی را از سایر شهرستان‌های کشور خریداری و با یک تعویض پلاک و سند، سوخت خودشان را در زاهدان دریافت می‌کنند و این افراد تنها با مراجعه به جایگاه‌ها، سوخت را دریافت و در بازار آزاد به فروش می رسانند.

این شهروند زاهدانی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در صف در مقابل جایگاه قرار دارند تنها به منظور دریافت سهمیه گازوئیل و فروش آن در بازار آزاد حضور دارند و تعداد افراد کمی هستند که با سوخت دریافتی اقدام به جابجایی کالا و ارائه خدمات به شهروندان می کنند.

صف‌های طولانی گازوییل و بنزین در زاهدان | سوخت‌گیری ۴ ساعت زمان می‌برد | ماجرا چیست؟

تعطیلی جایگاه بعث؛ علت تشکیل صف‌های طویل در زاهدان 

مسوول روابط عمومی منطقه و رییس ناحیه شرکت پخش فرآورده‌های نفت زاهدان گفت: صف های طولانی که مقابل جایگاه‌های عرضه سوخت در زاهدان تشکیل شده به دلیل تعطیلی جایگاه بعثت این شهر است.

محمد کهنسال اظهارداشت: متاسفانه بخشی از جایگاه بعثت زاهدان در اغتشاشات اخیر زاهدان توسط عده‌ای اغتشاشگر تخریب که این مساله باعث تعطیلی این جایگاه شد.

وی ادامه داد: هم‌اینک هیچ گونه کمبود سوختی در زاهدان وجود ندارد و تنها علت اصلی ایجاد صف‌ در این شهر، تعطیلی جایگاه بعثت است.

مسوول روابط عمومی منطقه و رییس ناحیه شرکت پخش فرآورده‌های نفت زاهدان گفت: جایگاه بعثت زاهدان سه تا چهار روز دیگر دوباره فعالیت خودش را از سر می‌گیرد؛ بنابراین طی روزهای آتی شاهد کاهش توقف مقابل جایگاه‌های عرضه مواد سوختی خواهیم بود.

صف‌های طولانی گازوییل و بنزین در زاهدان | سوخت‌گیری ۴ ساعت زمان می‌برد | ماجرا چیست؟

قاچاق سوخت؛ علت اصلی صف‌های طویل در زاهدان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان می‌گوید: هر لیتر از فرآورده‌های نفتی در آن طرف مرز کشورمان بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و این باعث شده که بعضی مردم استان کارت سهمیه سه هزار تومانی خود را در اختیار افراد غیر قرار داده و بفروشند.

هر لیتر از فرآورده‌های نفتی در آن طرف مرز کشورمان بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و این باعث شده که بعضی مردم استان کارت سهمیه سه هزار تومانی خود را در اختیار افراد غیر قرار داده و بفروشند

ابراهیم پوریزدانی افزود: وقتی یک خودرو به جایگاه سوخت مراجعه و پنج کارت سوخت در دستش باشد با ماشینی که یک کارت بنزین دارد قطعا فرق دارد زیرا یک ماشین در حالت عادی پنج دقیقه طول می‌کشد که بنزین بزند اما در صورت داشتن پنج کارت این زمان افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: عامل اصلی شلوغی صف‌های بنزین در سیستان و بلوچستان افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در کشورهای همسایه و تردد راحت قاچاقچیان به آن طرف مرز است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ جایگاهی در سطح شهر زاهدان بدون بنزین نمانده است، گفت: باید مظاهر اصلی قاچاق جمع شود ما اطراف جایگاه‌های سوخت مشاهده می‌کنیم که عده‌ای کارت سوخت خرید و فروش می‌کنند و همچنین بعد از جایگاه می‌بینیم که ماشین‌ها کاپوتشان را زدند بالا و بنزینشان را خالی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید مظاهر علنی قاچاق در اطراف جایگاه‌های سوخت توسط دستگاه‌های متولی جمع شود بیان کرد: متولی اصلی شرکت نفت نیست ما به اندازه‌ای می‌توانیم سیستمی و با دوربین جایگاه‌ها را کنترل کنیم.

پوریزدانی بیان کرد: سومین دلیل شلوغی صفوف بنزین در جایگاه‌های سوخت استان مراجعه افراد برای خالی کردن کارت سوخت بنزین سه هزار تومانی است که این مهم نیز به جایگاه‌ها فشار آورده است.

وی ادامه داد: این شرکت تمام تلاش خود را در راستای برداشتن صفوف طولانی بنزین در جایگاه‌ها انجام و همه برای این مهم بسیج شده‌اند و به همین منظور دنبال احداث جایگاه جدید و راه‌اندازی جایگاه‌های C.N.G هستیم.

طبق آن چیزی که مردم گفتند و مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان هم آن را تاکید کرد علت اصلی شلوغی صف‌های بنزین در سیستان و بلوچستان موضوع قاچاق سوخت و گران بودن فرآورده‌های سوختی در آن طرف مرزهاست که حسابی سودجویان را وسوسه و به انجام این کار ترغیب می کند.

صف‌های طولانی گازوییل و بنزین در زاهدان | سوخت‌گیری ۴ ساعت زمان می‌برد | ماجرا چیست؟

صدور مجوز احداث ۲۳ جایگاه عرضه  سوخت در سیستان و بلوچستان 

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز احداث ۲۳ جایگاه عرضه سوخت در سطح استان صادر شده که این امر نقش بسیار مهمی در کاهش صف ها دارد.

حسین مدرس خیابانی اظهارداشت: شاخص میانگین فاصله هر جایگاه سوختی تا جایگاه بعدی در کشور ۴۰ کیلومتر و در سیستان و بلوچستان ۱۲۰ کیلومتر است که این امر باعث شده مردم غالباً در صف‌های طولانی برای تامین سوخت بنزین و گازوئیل انتظار بکشند.

شاخص میانگین فاصله هر جایگاه سوختی تا جایگاه بعدی در کشور ۴۰ کیلومتر و در سیستان و بلوچستان ۱۲۰ کیلومتر است که این امر باعث شده مردم غالباً در صف‌های طولانی برای تامین سوخت بنزین و گازوئیل انتظار بکشندوی بیان کرد: وزارت نفت این موضوع و عدم صدور مجوز جایگاه سوخت را به بحث قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان منوط می‌داند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای هر جایگاه باید مجوزهای دو منظوره صادر شود و اجرای جایگاه منوط به ایجاد جایگاه سی ان جی شود چراکه در بحث جایگاه‌های سی ان جی به دلیل عدم رقابتی بودن این موضوع و عدم صرفه اقتصادی سرمایه گذاری و استقبال بخش خصوصی صورت نمی گیرد.

مدرس خیابانی افزود: با توجه به افزایش جمعیت و معطلی مردم در صف‌های طولانی بنزین، افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت به ویژه در زاهدان و چابهار ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها در صف معطل بمانند، تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای جلوگیری از قاچاق سوخت نیز مطالبه ما گازسوز کردن خودروها و در وهله اول گازسوز کردن خودروهای ناوگان عمومی و دولتی است. شرکت آسیاناما کارشناسان مربوطه را جهت بررسی کاربری‌های روستایی، کارخانجات، دوگانه‌سوز کردن خودروها، مصارف داخلی و صادرات به استان اعزام کند؛ ضمن اینکه پس از نیازسنجی و جانمایی شرکت، از نظر تامین زمین و تسهیلات، حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.

وی اظهارداشت: بحث جایگاه‌های سوخت در سیستان و بلوچستان با سایر نقاط کشور متفاوت است چرا که ما هم مرز با کشورهایی هستیم که تشنه همین سوخت هستند و در آن سوی مرزها هم بازاری برای فروش آن وجود دارد.

مدرس خیابانی افزود: جایگاه داران برنامه‌ریزی کنند تا افرادی که سوخت تحویل می‌گیرند حتما با کارت سوخت خودرو خودشان باشد و افرادی که با کارت‌های دیگر سوخت می‌گیرند و باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شوند کارت‌های‌شان باطل شود.

وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد برای منفعت افراد معدودی، سه میلیون جمعیت استان دچار مشکل شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه ما در مقایسه با استان های مشابه و هم مساحت خود شاید کمتر از نصف میزان جایگاه سوخت را داریم، به طور مثال در چابهار جمعیت ما در چند سال اخیر افزایش زیادی داشته اما جایگاه سوخت اضافه نشده است به همین دلیل از وزارت نفت درخواست مجوز کردیم تا فکری اساسی برای جایگاه های سوخت استان کند.

قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان تنها مربوط به این استان نیست و فرآورده‌های سوختی از سایر استان‌های کشور حتی از مرکز کشور به سمت این استان و مرز انتقال می‌یابد که متاسفانه تمام این محموله ها به نام این منطقه گذاشته می‌شود

صف‌های طولانی گازوییل و بنزین در زاهدان | سوخت‌گیری ۴ ساعت زمان می‌برد | ماجرا چیست؟

۱۳ هزار کارت سوخت در اختیار ۳۱ وانت‌بار در زاهدان!

به گفته فرماندار زاهدان، براساس مصوبه شورای تامین یک سکو از متخلف‌ترین جایگاه سوخت زاهدان مورد پایش قرار گرفت که مشخص شد ۱۳ هزار کارت سوخت در اختیار ۳۱ دستگاه وانت بار است.

ابوذرمهدی نخعی به مشکل کارت های سوخت و ایجاد صف های طولانی در مقابل برخی جایگاه‌ها اشاره کرد و اظهارداشت: این مشکل باعث نارضایتی مردم شده زیرا سال ها مجوز احداث جایگاه جدید برای این شهر داده نشده و مرزی بودن این استان و سوء استفاده برخی افراد از کارت های سوخت نیز به این موضوع دامن زده است.

وی افزود: پرونده های تخلف از حدود ۱۴ تا ۴۶ میلیارد تومان برای جایگاه های متخلف سوخت در زاهدان تشکیل و جایگاه دار متخلف خلع ید شده است.

فرماندار زاهدان بیان کرد: همچنین رشد خوبی در زمینه کشفیات سوخت و دپوها انجام و موفق شدیم بعد از ۲۷ سال مجوز ایجاد چهار جایگاه را اخذ کرده که در حال طی مراحل قانونی هستند.

وی گفت: برای احداث جایگاه سی ان جی نیز قانونگذار دولت را از ساخت جایگاه منع کرده و باید بخش خصوصی در این زمینه ورود کند که در این استان متاسفانه بخش خصوصی وارد نشده و سازمان های دولتی - خصوصی مانند شهرداری مداخله خواهند کرد.

کد خبر 712969
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عجبا IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 2
    تا وقتی‌ که یارانه نقدی سوخت انجام نشود و قیمت سوخت به قیمت آزاد و فاقد صرفه اقتصادی برای قاچاق نرسد ، تقاضا بالاتر از مصرف داخلی است و قاچاق سوخت کشور مافیا را ثروتمند می کند ...
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 1
    تا وقتی که قیمت ارز پایین نیاد وضعیت همین هست
  • همشهری IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    6 0
    جایگاه بعثت زاهدان ۶ماه قبل بخاطر تخلف و فرسوده بودن تلمبخ اش تعطیل شده محض اطلاع