پژوهشکده پولی و بانکی میزان رشد را ۶.۵درصد و مرکز پژوهش‌های مجلس این میزان را ۶.۲درصد گزارش کرده است.

صنعت

به گزارش همشهری آنلاین، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد روند رو به رشد تولید در شرکت‌های صنعتی که از چند ماه پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد و در شهریورماه نیز میزان تولیدات کارخانه‌های صنعتی ایران و همین‌طور میزان فروش آنها افزایش یافته است.

آنطور که پژوهشکده پولی و بانکی، وابسته به بانک مرکزی گزارش داده شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در شهریورماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۵درصد رشد کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در تحلیل جداگانه‌ای این رشد را تأیید اما میزان رشد را ۶.۲درصد گزارش کرد.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شهریور امسال شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس با پشت سر گذاشتن کاهش قابل توجه طی ۲ماه ابتدای تابستان نسبت به مردادماه ۱۵درصد و نسبت به شهریور سال قبل ۶.۲درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این روند افزایشی در میزان فروش شرکت‌ها با شدت بیشتری تکرار شده و نشان می‌دهد که میزان فروش شرکت‌های صنعتی در یک ماه گذشته ۱۶.۶درصد و در مقایسه با شهریور پارسال ۲۱.۳درصد افزایش داشته است.

از بین ۱۵رشته صنعتی که شامل صنایع مختلفی می‌شود ۱۲رشته صنعتی با رشد تولید و ۳رشته با کاهش تولید مواجه شده‌اند. صنایعی ازجمله خودروسازی‌، ماشین‌آلات و تجهیزات، فلزات پایه، کاشی و سرامیک بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند و محصولات شیمیایی، سیمان و صنایع غذایی با بیشترین افت تولید مواجه شده‌اند.

همچنین در این ماه فروش ۱۰رشته صنعتی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده و ۵رشته با کاهش فروش مواجه شده‌اند. صنایعی ازجمله خودروسازی‌، ماشین‌آلات و تجهیزات برقی ۳صنعتی بوده‌اند که رشدهای قابل توجه بیش از ۴۰درصدی را تجربه کرده‌اند اما صنایعی ازجمله داروسازی‌، چوب، کاغذ، لاستیک و پلاستیک با کاهش فروش مواجه شده‌اند.

میزان تولید صنایع

آن‌طورکه آمارها نشان می‌دهد یکی از صنایعی که تولیداتش به شکل محسوسی رشد کرده صنعت خودروست که تولیداتش در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۸.۵درصد و نسبت به مردادماه ۲۹.۱درصد رشد نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدکننده محصولات معدنی نیز از دیگر صنایعی هستند که میزان تولیداتشان با رشد زیادی مواجه شده است. طبق آمارهای موجود میزان تولید این صنعت در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۴درصد و نسبت به ماه قبل ۵۱.۴درصد رشد نشان می‌دهد که بخش عمده آن مربوط به افزایش تولید گندله بوده است.

میزان تولید شرکت‌های تولیدکننده‌های فلزات پایه نیز در آخرین ماه تابستان در مقایسه با شهریور پارسال ۱۷.۹درصد و نسبت به مردادماه ۳۳.۱درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال برخی صنایع نیز در این دوره با کاهش تولید مواجه شده‌اند؛ به‌طور مثال میزان تولید شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴.۵درصد افت نشان می‌دهد. گروه صنایع شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی هستند نسبت به شهریور پارسال ۹.۵درصد و نسبت به مردادماه امسال ۲.۵درصد افت نشان می‌دهند. دلیل اصلی کاهش شاخص تولید گروه محصولات شیمیایی، کاهش تولید لاستیک و پلاستیک، کود و ترکیبات نیتروژن بوده است.

میزان فروش صنایع

آمارها همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروسازی‌ همان‌طور که در زمینه تولید پیشرو بوده‌اند در زمینه فروش محصولات‌شان نیز ازجمله صنایع پیشرو بوده‌اند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های خودروسازی‌ درشهریور امسال در مقایسه با شهریور پارسال ۶۷.۶درصد و نسبت به مردادماه امسال ۲۹.۷درصد رشد داشته است که مهم‌ترین دلیل افزایش در شاخص تولید و فروش این صنعت رشد قابل توجه تولید و فروش خودروهای سنگین بوده است.

از دیگر صنایعی که در شهریور میزان فروش‌شان افزایش یافته می‌توان به تولیدکننده‌های محصولات معدنی اشاره کرد. طبق آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس میزان فروش این صنعت در شهریورماه نسبت به شهریور پارسال ۵۸.۶درصد و نسبت به مرداد امسال ۵۰.۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین شاخص فروش تولیدکننده‌های فلزات پایه نیز نسبت به شهریور پارسال ۹.۸درصد و نسبت به مرداد امسال ۲۷.۹درصد رشد نشان می‌دهد. دلیل اصلی این موضوع افزایش تولید و فروش شمش برخلاف ماه‌های گذشته بوده است.

 میزان فروش گروه محصولات شیمیایی نیز در آخرین ماه تابستان نسبت به شهریور پارسال ۱۳.۸درصد و نسبت به مردادماه امسال ۲۲درصد رشد نشان می‌دهد. علت این افزایش نیز افزایش قابل توجه فروش کودها و ترکیبات نیتروژن و همچنین خوراک پالایشگاه‌ها بوده است.

کد خبر 712808
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha