یک کارشناس و مشاور خانواده، یکی از مهم‌ترین عوامل برای جوانی جمعیت را، فرهنگسازی در راستای فرزندآوری دانست و گفت: باید در این راستا با تقویت برنامه های تشویقی برای جوانی جمعیت چاره‌اندیشی شود.

ازدواح سالمندان

به گزارش همشهری آنلاین، فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان این که ۱۳ درصد جمعیت این استان سالمند هستند و استان مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور را دارد، تاکید کرد: بر همین اساس سیاستگذاران، دولتمردان و متولیان امر باید با رویکردهای نوین و با هدف بهره‌مندی جامعه متناسب با نوع نرخ رشد سالمندی بمنظور ایجاد و تقویت فرهنگ سالمندی پویا، فعال و مولد تلاش کنند.

وی گفت: تقویت مشارکت اجتماعی سالمندان، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، بهداشت، سلامت، ارتقاء رفاه و وضعیت معیشتی، گسترش فضاهای آموزشی و توانبخشی سالمندی و برخورداری یکسان سالمندان از حقوق شهروندی باید سرلوحه اقدامات و برنامه‌ های توسعه پایدار کشور قرار گیرد و برنامه ریزی مدون در راستای ارائه خدمات ویژه به سالمندان جهت دستیابی به اهداف برنامه ششم صورت گیرد.

بحرانی بودن نرخ‌ جمعیت مازندران

از سوی دیگر سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، وضعیت نرخ رشد جمعیتی استان را بحرانی عنوان کرد و گفت: باوجود پیری جمعیت، اکنون با وضعیت ناهنجاری در نرخ رشد جمعیت و جوانی جمعیت مواجه هستیم و باید تدابیر جدی برای حل این مشکل اجتماعی انجام شود.

براساس اعلام کارشناسان علوم اجتماعی و خانواده، مازندران با توجه به‌ قرار گرفتن در سراشیبی سالمندی، نیازمند آسیب شناسی عمیق و مناسب است و دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی مناسب در حوزه جوانی جمعیت به خصوص مسکن، امنیت شغلی و مشوق های حمایتی وارد شده تا با آسیب شناسی، از آسیب بیشتر اجتماعی جلوگیری شود.

نیاز به فرهنگسازی برای فرزندآوری

یک کارشناس و مشاور خانواده نیز یکی از مهم‌ترین عوامل برای جوانی جمعیت را، فرهنگ سازی در راستای فرزندآوری دانست و گفت: باید در این راستا با تقویت برنامه های تشویقی برای جوانی جمعیت مازندران چاره اندیشی شود.

به گفته مهدوی، فرهنگسازی در راستای فرزندآوری می‌تواند افزایش جمعیت جوان جامعه و نیروی کار را افزایش دهد که در این راستا باید با استمرار در ارائه بسته های تشویقی جوانان را ترغیب به فرزندآوری کرد.

وی افزود: در کنار فرزندآوری و افزایش جمعیت جوان  باید با احترام به سالمندان و استفاده از تجارب ارزنده آنان از تجربیاتشان استفاده و زندگی سالم سالمندی را برایشان تعریف و اجرای کنیم.

این‌مشاور خانواده گفت: تلاش برای افزایش زندگی سالم در سالمندی، توجه به سلامت جسمی و روحی،  تغذیه سالم و شرکت در فعالیت های اجتماعی و گروهی می تواند تا حد بسیار بالایی برای داشتن زندگی سالم در سالمندی اثرگذار باشد.

وی افزود: رشد و پیشرفت هر جامعه ای در گرو جمعیت جوان  فعال، اکتیو و پا به کار است و هرچه جمعیت جوان‌تر باشد پویایی بیشتر و امنیت بالاتری خواهیم داشت. لذا باید با تشویق جوانان به امر ازدواج و فرزندآوری، شاهد استحکام خانواده و در نتیجه افزایش روحی و روانی و جسمی و توسعه و پیشرفت جامعه اقدام کرد و در این راستا نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف در خصوص انجام وظایف مشخص‌شده  و آسیب‌شناسی مناسب و اجرایی شدن مصوبات هستیم.

کد خبر 712580
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha