پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۶
۰ نفر

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید یکی از دستاوردهای حضور ایران در اجلاس اخیر خزر، فراهم کردن مقدمات برای استفاده از پول‌های ملی و سازکارهای بانکی مستقل از سوئیفت، دلار و یورو بوده است.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت

به گزارش همشهری آنلاین، علی رضا پیمان پاک با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم، حضور فعالانه ایران در این اتحادیه‌ها و پیوندهای منطقه‌ای است که در این بین بحث اوراسیا به‌صورت جدی دنبال می‌شود، افزود: در دولت سیزدهم، بحث تجارت آزاد با اوراسیا به‌عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه نشست‌ها و پیگیری‌ها و سفرهای صورت گرفته در حوزه اوراسیا در یک سال اخیر بیش از تعدادی بوده که در ۳ سال گذشته انجام شده است، ادامه داد: در این راستا بیش از ۹ دور نشست (۵ دور مجازی و ۴ دور مجازی) برای دستیابی به تجارت آزاد منطقه‌ای که نخستین تجارت آزاد منطقه‌ای محسوب می‌شود، با کشورهای اوراسیا آغاز کنیم.

پیمان‌پاک در ادامه تاکید کرد: از بین کشورهای اوراسیا، دو کشور روسیه و قزاقستان عضو همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر هستند که در کنار آنها ترکمنستان و آذربایجان هم حضور دارند که ظرفیت منطقه‌ای بسیار خوبی در حوزه‌های تجارت، ترانزیت و حوزه همکاری‌های علمی، فناوری و منطقه‌ای را برای ایران ایجاد می‌کنند.

وی در این خصوص اضافه کرد: در همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر دو موضوع پیگیری شد که یکی از آنها برگزاری نشست مشترکی بود که در آن مسائل مختلفی از جمله طرح‌های ایران در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک تجاری، مسائل مرتبط با روابط بانکی و موضوعاتی در خصوص تزانزیت ارائه شد. بحث دیگر هم برگزاری نشست‌های دو جانبه بود.

پیمان‌پاک به این پرسش که تحریم‌ها دستاوردهایی مناسبی در حوزه تبادلات بانکی از جمله عبور از دلار با تنظیم روابط بانکی را بوجود آورد که در این بین سازمان توسعه تجارت تا چه میزان روی این موضوع تمرکز می‌کند تا شرایط برای تبادلات مهم مالی با کشورهای دیگر ایجاد می‌کند؟ اینگونه پاسخ داد: یکی از موضوعاتی که هم مدنظر اقتصادهای مستقل و هم در اجلاس‌های مختلف از جمله شانگهای و همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر مطرح شده و می‌شود، بحث استفاده از سپول‌های ملی و سازکارهای بانکی مستقل از سوئیفت، دلار و یورو است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های بسیاری در قالب ایجاد کانال‌های بانکی مستقل یعنی حساب‌های دوجانبه با این کشورها انجام شد و بحث‌هایی در مورد همکاری با تکیه بر این شیوه‌ها با کشورهایی مانند روسیه و ... صورت گرفت، اضافه کرد: در این رابطه معاون اول رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و همکاران وزارت امور خارجه با بانک‌های بزرگ و مهم روسی و منطقه‌ای جلساتی داشتند تا این موضوعات وارد فضای اجرایی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در وضعیت فعلی این بانک‌ها حساب کارگزاری با بانک‌های ایران باز کرده‌اند و پرداخت و دریافت در آنها صورت می‌گیرد و در کنار آنها از ظرفیت ایجاد ضمانت‌نامه استفاده می‌کنیم. صندوق‌های مشترک تامین مالی تشکیل شده که شکل‌گیری آنها جدید است و پروژه‌هایی معرفی شده که طرح‌های توجیهی آن در حال بررسی است. همه اینها در قالب همکاری مالی منطقه‌ای اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش سایت سازمان توسعه تجارت، وی با تاکید بر اینکه در کنار این موارد، در خصوص بیمه‌ها اقداماتی صورت گرفته، تصریح کرد: توافق‌نامه‌ها و قراردادهای بیمه‌های صادراتی امضا شده و در حوزه خدمات فنی – مهندسی، در حوزه صادرات کالا و در حوزه بیمه‌های اتکایی به کار گرفته شده است. همه این موارد با کشورهای هدف در حال انجام است.

کد خبر 711859
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha