تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده در دو هفته گذشته توسط تیم تحقیقاتی تست تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) ناسا نشان می‌دهد که برخورد جنبشی فضاپیما با سیارک هدفش یعنی دیمورفوس با موفقیت همراه بوده و مدار این سیارک را تغییر داده است.

دارت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ناسا، این اولین باری است که بشر به طور عمدی حرکت یک جرم آسمانی را تغییر می‌دهد و این اولین نمایش کامل فناوری انحراف سیارک است.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این رابطه گفت: «همه ما مسئول حفاظت از سیاره خود هستیم. این تنها چیزی است که داریم. این ماموریت نشان می‌دهد که ناسا تلاش می‌کند برای هر چیزی که کیهان به سوی ما پرتاب می‌کند، آماده باشد. ناسا ثابت کرده است که به عنوان یک مدافع کره زمین در مسیر خود جدی هستیم.»

بیشتر بخوانید:

قبل از برخورد DART، دیمورفوس ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه طول کشید تا به دور سیارک بزرگ‌تر خود یعنی دیدیموس بچرخد. از زمان برخورد عمدی DART با این سیارک در ۲۶ سپتامبر، ستاره‌شناسان از تلسکوپ‌های روی زمین برای اندازه‌گیری میزان تغییر زمان استفاده کرده‌اند. اکنون، تیم تحقیقاتی تایید کرده است که برخورد فضاپیما، مدار دیمورفوس را به دور دیدیموس ۳۲ دقیقه تغییر داده و آن را به ۱۱ ساعت و ۲۳ دقیقه کاهش داده است. این اندازه‌گیری دارای حاشیه عدم قطعیت تقریباً مثبت یا منفی ۲ دقیقه است.

کد خبر 711630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha