جمی دایمون، مدیر عامل بانک «جی‌پی مورگان چیس»، بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا، روز دوشنبه هشدار داد اقتصاد آمریکا و جهان به سوی «آمیزه‌ای بسیار، بسیار وخیم» از بادهای مخالف پیش‌می‌رود که احتمالا تا میانه سال آینه باعث رکود خواهد شد.

Jamie Dimon

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین دایمن به اثرات تورم لگام‌گسیخته، افزایش سریع میزان بهره و جنگ روسیه در اوکراین به عنوان عواملی که او را به این نظر رسانده است، نام برد. اما او افزود که آمریکا «هنوز در وضع خوبی است» و مصرف‌کنندگان در مقایسه با بحران مالی سال ۲۰۰۸ احتمالا در وضع بهتری هستند.

دایمن در کنفرانسی در لندن گفت: «شما نمی‌توانید بدون صحبت درباره وضعیت در آینده درباره اقتصاد صحبت کنید و این وضعیتی وخیم است که به نظر من احتمالا آمریکا و جهان به نوعی از رکود اقتصادی در شش تا نه ماه دیگر خواهد کشاند - و اروپا از هم اکنون وارد رکود شده است.»

دایمن گفت بانک مرکزی آمریکا در حالیکه نرخ تورم در ۱۸ ماه گذشته تا رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته اوج گرفت، «با تاخیر بیش از حد اقداماتی بسیار اندک» انجام داد. او گفت بانک مرکزی که تا به حال در سال جاری پنج بار نرخ بهره را افزایش داده است، «اکنون آشکارا دارد مانع این روند می‌شود.»

او ابراز امیدواری کد که این اقدامات بانک مرکزی آمریکا باعث شود رکود اقتصادی در حد ملایمی باشد و رسیدن به این هدف را ممکن دانست.

اما به گفته رئیس بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا انتظار می‌رود شرایط پرنووسانی در بازار رخ دهد که می‌تواند همزمان با اختلال وضعیت مالی باشد. او پیش‌بینی کرد که شاخص سهام S&P 500 به راحتی تا ۲۰ درصد سقوط کند. اما او افزود: «سقوط ۲۰ درصدی بعدی بسیار دردناک‌تر از اولی خواهد بود.»

این برای نخستین بار نیست که دایمن درباره سقوط شدید بازارهای مالی هشدار می‌دهد. او در ماه ژوئن (خرداد) گفت او دارد بانک جی‌پی مورگان را برای «طوفان» اقتصادی آماده می‌کند.

دایمن تنها کسی نیست که دوران سخت اقتصادی را پیش‌بینی می‌کند. محمد العیران، مشاور ارشد مالی شرکت بزرگ خدمات مالی Allianz SE گفت اقتصاد آمریکا «سفری پرنشیب‌وفراز به سوی مقصدی بهتر دارد.»

العیران نیز بانک مرکزی آمریکا را به خاطر تاخیر بیش از حد در افزایش نرخ‌های بهره و بعد «به ناگهان کشیدن ترمزها در سال جاری» در بدتر شدن خطر رکود اقتصادی مقصر دانست.

العیران در مصاحبه‌ای با سی‌یی‌اس گفت: «اکنون این بانک نه تنها باید بر تورم غلبه کند، بلکه باید اعتبارش را هم بازگرداند. بنابراین، نگرانی من است که احتمال بسیار بالای رکودی آسیب‌زننده وجود دارد که کاملا قابل‌اجتناب بود.»

کد خبر 711356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کیا GB ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 0
    آمریکا خود را جهان می نامد!