خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های نفتی کمی شتاب گرفته است. این فرایند روندی مهم است که درصورت تداوم، تحول مهمی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

واگذاری شرکت پتروپارس به بخش خصوصی در حال نهایی شدن و مراحل قیمت‌گذاری این شرکت در حال طی شدن است. با غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت پتروپارس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • شرکت پتروپارس به‌زودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، در این زمینه یک امر مهم ارزش این‌شرکت است از این نظر چه روندی طی خواهد شد؟

فرایند قیمت‌گذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام می‌شود ولی آنچه در مورد شرکت‌های پیمانکاری بزرگ باید در نظرداشت این است که ارزش این شرکت‌ها به دارایی‌‌های آنان نیست.

شرکتی مانند پتروپارس شاید از نظر دارایی ارزش محدودی داشته باشد ولی میزان قراردادهای این شرکت میلیاردها دلار است. پتروپارس یک شرکت پیمانکار مادر و توسعه‌ای در صنعت نفت است. این شرکت متفاوت با یک شرکت تولیدی مانند یک شرکت پتروشیمی است.

ما امروز هم درداخل و هم در خارج از کشور به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی مهم فعال هستیم. قراردادهای مهمی در آمریکای لاتین و آفریقا داریم یا درحال امضا هستیم. ارزش قرردادهای ما بیش از 10 میلیارد دلار است.

  • فرایند واگذاری‌ها از نظر شما چگونه است، آیا این روند به خوبی طی شده است؟

من نمی‌توانم این روند را ارزیابی کنم و در مورد آن موضع مشخصی داشته باشم. ولی به‌نظر من باید روند هدایت شده‌ای داشته باشد که خصوصی‌شدن شرکتی مانند پتروپارس که یک ابزار استراتژیک در اقتصاد ایران است با توجه به تنگناهایی که با تحریم در اجرای طرح‌ها داریم مهم است.

ما جای برخی شرکت‌های بزرگ خارجی را گرفته‌ایم، نباید به‌گونه‌ای عمل شود که این تنگنا‌ها بیشتر شود. بخش خصوصی باید از حمایت کامل دولت درصورت خرید این شرکت برخوردار باشد و دولت نباید از حمایت‌های مادی و معنوی خود از شرکت‌ها بکاهد.

ما امروز به‌عنوان مدیران منصوب دولت برای کار در داخل و خارج به حمایت و کمک دولت نیاز داریم و برای کسب برخی حمایت‌ها و کمک‌های مالی از بانک‌های داخلی با دشواری مواجه هستیم.

اگر بخش خصوصی از این حمایت‌‌ها محروم شود از ادامه کار بازخواهد ماند. در عین حال بخش خصوصی نیز باید به این شرکت به‌عنوان یک ابزار استراتژیک برای پیشبرد اهداف اقتصاد کشور توجه کند. در این زمینه نباید وقفه‌ای ایجاد شود.

  • در واقع شما نگران این هستید که بخش خصوصی از حمایت دولت برخوردار نشود یا برخی طرح‌های استراتژیکی که دولت به شرکت‌هایی مانند شرکت شما واگذار کرده است دچار تاخیر و مشکلاتی شود؟

البته این اتفاق نخواهد افتاد و نباید رخ دهد، ولی این نگرانی وجود دارد. به‌طور اصولی به فعالیت‌های پیمانکاری در بخش دولتی نیز با شک و تردید نگاه می‌شود. این شرایط هنگامی‌که بخش خصوصی وارد این عرصه می‌شود باید کاهش یابد و حمایت دولت بیشتر شود.

ما امروز برای مثال در مراحل 6تا 8پارس‌جنوبی به‌دلیل افزایش هزینه‌ها حدود 800 هزار دلار از شرکت نفت براساس بررسی‌هایی که شده طلبکاریم.

امروز پس از مرحله 6 ، مرحله 7 هم راه‌اندازی شد و تا پایان سال مرحله 8 هم راه خواهد افتاد. ما در مرحله 12 پارس‌جنوبی که ارزش آن معادل 8 میلیارد دلار است شریک خارجی جذب کردیم که 20 درصد سهم این مرحله را خریده است و معادل 5/1 میلیارد دلار ارزش دارد و قسط نخست آن نیز پرداخت شده است.

البته از نام بردن آن معذورم. در 2مرحله دیگر پارس‌جنوبی نیز قرارداد بسته‌ایم و این قراردادها حجم مهمی از کار است که نمی‌تواند دچار وقفه شود.

کد خبر 71126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز