همشهری آنلاین: زنانی که به طور مرتب در معرض دود سیگار محیطی هستند، نسبت به زنانی که در معرض دود سیگار نیستند، مشکل بیشتری در باردار شدن دارند

 به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران می‌گویند یافته‌های تازه یک دلیل دیگر برای این است که زنان سیگار را ترک کنند.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که زنانی که سیگار می‌‌کشند، در معرض خطر بیشتر عوارض بارداری از جمله خطر مشکلات بهداشتی برای نوزادادن‌شان هستند.

 گرچه برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که قرارگیری در معرض دود سیگار در حین بارداری باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود، در مورد خطرات دود سیگار محیطی برای باروری زنان اطلاعات چندانی در دست نیست.

در این بررسی جدید، که بیش از ۴۸۰۰ زن را دربر می‌گرفت، پژوهشگران دریافتند که زنانی که با والدی بزرگ شده‌اند که سیگار می‌کشیده است، با احتمال بیشتری گزارش می‌دهند که در باردار شدن دچار اشکال هستند. اشکال بارداری در این بررسی باردار نشدن پس از بیش از یک سال تلاش تعریف شده بود.

 به علاوه زنانی که هم در دوران کودکی و هم دوران بزرگسالی در معرض دود سیگار بوده‌اند، با احتمال ۳۹ درصد بیشتر در معرض سقط جنین یا مرده‌زایی هستند، و ۶۸ درصد با احتمال بیشتر اشکال در باردار شدن هستند.

سرپرست این پژوهش، لوک جی پپون در دانشگاه روچستر در نیویورک در این باره گفت: "این آمار نفس‌گیر است و یقینا به خطر دیگر قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی اشاره می‌کنند."

او افزود: "همه ما می‌دانیم که هم سیگار کشیدن و هم دود سیگار محیطی خطرناک هستند. استنشاق دود سیگار اثرات درازمدتی دارد، به خصوص برای زنانی که آماده بچه‌دار شدن می‌شوند."

یافته‌‌های پپون و همکارانش در دانشگاه روچستر در شماره آنلاین ۵ دسامبر نشریه Tobacco Control منتشر شده است.

پژوهشگران برای این بررسی نظرخواهی‌ها از ۴۸۰۴ زن را که به انستیتو سرطان روزول پارک در این دانشگاه مراجعه کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همه این زنان دست کم یک بار در طول عمر‌شان باردار شده بودند.

 در مجموع گروه پپون دریافت که ۱۱ درصد از این زنان در باردار شدن دچار مشکل هستند، و یک سوم آنها تاریخچه سقط جنین یا مرده‌زایی داشته‌اند.

 خطر این مشکلات با افزایش شمار ساعاتی در روز که یک زن در معرض دود سیگار محیطی قرار می‌گرفت، افزایش می‌یافت - الگویی که بیانگر رابطه سببی بین این دو است.

 پپون و همکارانش می‌گویند دود سیگار محیطی حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات سمی است که بالقوه به سلامت تناسلی زن آسیب می‌رساند.

سموم سیگار ممکن است به ماده ژنتیکی سلول‌های آسیب برسانند، با لقاح تداخل کنند، و خطر سقط جنین را بالا ببرند، یا هورمون‌هایی را که برای لقاح و بارداری موفق لازمند، مهار کنند.

کد خبر 71120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز