به گفته مدیرکل مشاوره و مددکاری فراجا، در شش ماهه ابتدایی سال قریب به ۵۰۰ هزار خدمات مشاوره‌ای درمراکز مشاوره و دوایر اجتماعی کلانتری‌ها ارائه شده است که حدود ۷۰ درصد مراجعات به مراکز مشاوره کلانتری‌ها منجر به مصالحه شده است.

دعوا - درگیری

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ دکتر سید مجید موسوی راد مدیرکل مشاوره و مددکاری فراجا که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در مورد نقش پلیس در سلامت روانی اجتماعی فرد، خانواده و جامعه گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد کلانتری‌های شهرهای کشور مجهز به حضور یک روانشناس و مددکار اجتماعی است که تمام وقت در کلانتری‌ها حضور داشته و به مراجعه کنندگان خدمات می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳۳۳ دایره اجتماعی مشاوره و مددکاری فعال در کلانتری‌های کشور وجود دارد.

موسوی راد تصریح کرد: تا کنون عمده ترین علل مراجعات به مرکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی در استان‌ها مسائل و مشکلات خانوادگی بوده است ولی امسال برای اولین بار بعد از ۲۰ سال حوزه نزاع و درگیری بالاتر از مشکلات خانوادگی قرار گرفت.

مدیر کل مشاوره و مددکاری فراجا اظهار داشت: ۳۲ درصد مراجعات به دلیل مشکلات نزاع و درگیری، ۳۰ درصد مشکلات خانوادگی و ۲۰درصد حقوقی و مابقی مشکلات دیگر بوده است.

وی ادامه داد:‌ بر اساس بررسی‌های انجام شده در حوزه اختلافات خانوادگی بیشتر ضعف مهارت‌های ارتباطی و عدم توانایی زوجین در برقراری ارتباط وجود دارد و بالا بودن آمار در حوزه نزاع و درگیری بیانگر این است که به صورت کلان، آستانه تحمل و تاب آوری افراد کاهش یافته است.

موسوی راد تصریح کرد: مراکز مشاوره و مددکاری در معاونت فرهنگی و اجتماعی و همچنین دوایر مددکاری اجتماعی در کلانتری‌های سطح استان‌ها به صورت رایگان خدمات مشاوره، روان‌سنجی و روانشناسی به شهروندان ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ستاد فرماندهی نیروی انتظامی سهمیمه اختصاصی استخدام رسمی ۵۰۰ نفر مشاور را برای این مراکز در نظر گرفت و با این سهمیه ۵۰۰ نفر از روانشناسان به صورت رسمی استخدام شدند گفت: در حوزه افتخاری نیز ۵۰۰ نفر از روانشناسان و مددکاران به کار گرفته شده‌اند که در سال گذشته ۶ میلیارد تومان و امسال ۴.۵ میلیارد تومان بابت همکاری به مشاوران افتخاری پرداخت شده است.

مدیرکل مشاوره و مددکاری فراجا خاطر نشان کرد: ‌ به طور کلی در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ مشاور و روانشناس در حوزه مددکاری فراجا فعالیت دارند.

وی با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز مشاوره در کلانتری‌ها در سال ۱۳۷۹ گفت: ‌کارشناسان در آن زمان به این نتیجه رسیدند که بسیاری از پرونده‌هایی که در کلانتری‌ها مطرح می‌شود مانند یک دعوای زناشویی ممکن است ناشی از ضعف برقراری ارتباط باشد و نیاز به پیگیری انتظامی ندارد و ورود یک مشاور و مددکار اجتماعی می‌تواند علاوه بر آموزش مهارت به آنها، به تحکیم خانواده هم کمک کند.

موسوی راد خاطرنشان کرد: ارجاع پرونده‌ها به مددکاران و مشاوران مستقر در کلانتری‌ها باعث می‌شود پرونده از حوزه انتظامی و فرایند قضایی خارج شود و وقتی پرونده از دایره قضایی خارج شود، برای نیروی انتظامی سود آمادی و لجستیکی دارد و برای حوزه قضایی هم به دلیل کاهش پرونده‌های ورودی سودآور خواهد بود.

کد خبر 711146
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha