رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با دلایل کم اشتهایی افراد سالمند، توضیحاتی ارائه داد. توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالمندان را در ادامه مطلب بخوانید.

Vitamin - ویتامین - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، فرشته فزونی، رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش حس چشایی در سالمندان گفت: با افزایش سن، حس چشایی کاهش می‌یابد که باعث می‌شود، لذت غذا خوردن کم شود و این احساس بی‌مزه بودن غذاها سبب تمایل بیشتر به مصرف شیرینی و شوری می‌شود.

به گفته وی، تهوع، کاهش اشتها و تغییر طعم غذاها که از عوارض جانبی داروها به‌ویژه داروهای مسهل و مُدر است نیز ممکن است منجر به عدم تمایل به غذا خوردن و حذف وعده غذایی اصلی در سالمندان شود.

فزونی مشکلات دندانی، ناتوانی‌های حرکتی، تحلیل عضلانی، کم‌تحرکی و محدودیت‌های مالی را از دیگر عوامل دریافت ناکافی مواد غذایی برشمرد.

رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افسردگی در سالمندی را به عنوان یکی از دلایل کاهش اشتها در سالمندان برشمرد و همراهی فرزندان و نزدیکان با سالمندان را در رفع این مشکل کمک کننده عنوان کرد.

وی آلزایمر و دمانس را نیز از جمله مواردی برشمرد که باعث فراموشی در تهیه و خوردن غذا شده و یکی از علل سوءتغذیه در سالمندان محسوب می‌شود.

فزونی با توجه به اینکه در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: پروتئین مورد نیاز بدن سالمندان باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‌های کم چرب، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چرب تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند، اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می‌کنند.

رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی با اشاره به کاهش جذب برخی ویتامین‌ها در دوران سالمندی افزود: جذب ویتامین D و کلسیم با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین D افزایش می‌یابد و توصیه می‌شود، سالمندان مکمل ویتامین D و کلسیم مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این سنین جذب ویتامین B۱۲ در بدن نیز کاهش می‌یابد، بنابراین مصرف مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ، طبق هرم گروه‌های غذایی توصیه می‌شود.

فزونی با توصیه به مصرف غذاهای حاوی روی توسط سالمندان، گوشت، شیر، حبوبات و گندم را به عنوان منابع غذایی غنی روی معرفی کرد.

کد خبر 710726
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha